bŠsta kosten?

hej!

jag Šr nyfiken pŒ vad ni kŠkar om dagarna i samband med trŠning. SjŠlv trŠnar jag brottning, och nu pŒ vintern Šven skidor. Det jag kŠkar en normal dag:

FRUKOST: 2 port. Havregrynsgršt. 2 mackor grovt bršd.

MELLANM￾L: 1 port fil med mŸsli. Frukt.

LUNCH: Det skolan serverar.

MELLANM￾L: NŒgra mackor eller 1 port. fil m. mŸsli. Frukt.

MIDDAG: Ett vanligt mŒl, typ ris Œ kyckling, makaroner och kšttbullar etc.

KV€LLSM￾L: Mackor. + ev. fil m. mŸsli.

SŒ ser det ut. Bšr jag Šta mer? NŒn som har nŒgra bra matrŒd eller recept pŒ nyttigt kŠk?

/Roffe
 
Översättning ?

Skrivet med någon form av kodspråk eller ?

Är det nån som kan översätta ;)

Skämt åsido, själv äter jag mindre frukost än vad du gör. Det blir oftast bara en tallrik fil med müsli. Det beror på att jag går upp vid 6-tiden och inte är så hungrig då.

Om jag däremot skall genomföra ett längre träningspass under dagen så brukar jag efter 1-2 timmar när man vaknat till äta en tallrik havregrynsgröt och några mackor. Sedan kan jag (efter ca 1 timme) ge mig ut på ett långpass med cykel eller skidor på 3-4 timmar.

mvh
J-E
 
Matsedel.

Min dag kan se ut som följer:

Frukost: Två (enligt förpackningen) dubbla potioner m. havregrynsgröt, 4-6 rågmackor m. skinka.
Lunch: 2port pasta m. ½ buljongtärning, vatten. Tillsätter ngn msk sojamjöl i pastan. Höjer proteinvärdet.
Mellanmål: Någon macka m. banan.
Middag: Vanligt mål. Brukar oftast bli pasta/potatis/couscous/m.m. m. ngn hopstekt grönsaks/ört/bönor/kött el. fisk-röra.
Kvällsmål: Ev. Müsli.

Tycker att jag har börjat käka 'som en häst' sen jag började träna igen i våras. Tränar mest aerobox och spinning så här på vintern, men annars blir det även mtb och löpning. Är alltig hungrig innan jag ska äta, och kilona droppar snarare än ökar, så jag käkar nog inte för mkt.
Dricker en hel del vatten under dagen. Har alltid med mig min sportflaska på jobbet.
Efter träning så käkar jag 1-2 bananer, plus någon form av proteinshake, ~30min efteråt.
Jag brukar även tillsätta sojamjöl i frukosten om jag inte äter så mkt som jag brukar. 1-2msk ska motsvara näringsvärdet av ett ägg. Däremot så är det inte lika 'rent' protein, fast sojaproteinet innehåller däremot alla nödvändiga aminosyror, och inget dåligt kolestrol.
 
Är vegetarian, och har alltid haft jätte svårt att få i mej protein. Det finns liksom inget protein som är gott + att käka mängder med bönor går liksom inte...orkar inte. Så, sojamjöl?! vad använder man det till, vart får man tag i det, och hur mycket protein är det i det? hm. varit vegetarian i 4 år nu, och missat sånna grejer... nåväl.
 
Kristin - du kanske har hört talas om svampprodukten Quorn?
Gott, allmänt nyttigt, mycket protein och fibrer.

Finns i frysdiskarna på de flesta större matvarubutikerna. Ganska dyrt.

Sojaprotein/sojamjöl finns i hälsokostbutiker, jag köpte en burk med 2 kg för ca 150 kr.
Den ska egentligen blandas och drickas med mjölk, men det blir riktigt äckligt. Att blanda i soppor och grytor går däremot jättebra, fungerar även som konsistensgivare (typ som potatismjöl).

Tänk även på olika mineraler och vitaminer.
På apoteket finns "Mitt Val - vegetarian", en burk med 100 st piller man kan knapra (2 st/dag), kostar en hundring.

Ha det!
/
w
[Ändrat av mightyrasta 2002-11-27 kl 08:05]
 
qourage; sa:
Är vegetarian, och har alltid haft jätte svårt att få i mej protein. Det finns liksom inget protein som är gott + att käka mängder med bönor går liksom inte...orkar inte. Så, sojamjöl?! vad använder man det till, vart får man tag i det, och hur mycket protein är det i det? hm. varit vegetarian i 4 år nu, och missat sånna grejer... nåväl.

Förutom Quorn så kan du köpa soyagranulat som köttersättning, mykke protein och bra smak.. Man kan få det med lite olika smaker oxå!
 
Roffis; sa:
hej!

jag Šr nyfiken pŒ vad ni kŠkar om dagarna i samband med trŠning. SjŠlv trŠnar jag brottning, och nu pŒ vintern Šven skidor. Det jag kŠkar en normal dag:

FRUKOST: 2 port. Havregrynsgršt. 2 mackor grovt bršd.

MELLANM￾L: 1 port fil med mŸsli. Frukt.

LUNCH: Det skolan serverar.

MELLANM￾L: NŒgra mackor eller 1 port. fil m. mŸsli. Frukt.

MIDDAG: Ett vanligt mŒl, typ ris Œ kyckling, makaroner och kšttbullar etc.

KV€LLSM￾L: Mackor. + ev. fil m. mŸsli.

SŒ ser det ut. Bšr jag Šta mer? NŒn som har nŒgra bra matrŒd eller recept pŒ nyttigt kŠk?

/Roffe

Det blir väldigt mycke filmjök för dig.. Filmjölk innehåller mycket fett och protein som i och för sig är viktigt men inom rimliga gränser, jag skulle säga att filmjölk som bas till 3 mål mat om dagen är att ta i.. Sedan så är det det här med Müslie, den kan innehålla väldigt mycket socker..

Jag tycker att du skall byta ut 2 av filmjölksmålen mot tex. ris, grönsaker och tonfisk.. Gör en bytta på morgonen och ta med till skolan, de e inga problem att käka den kall..(tipset är en liten beachfrysbox så håller sig ditt käk bra hela dagen)..
 
Sojamjöl.

qourage; sa:
Är vegetarian, och har alltid haft jätte svårt att få i mej protein. Det finns liksom inget protein som är gott + att käka mängder med bönor går liksom inte...orkar inte. Så, sojamjöl?! vad använder man det till, vart får man tag i det, och hur mycket protein är det i det? hm. varit vegetarian i 4 år nu, och missat sånna grejer... nåväl.

Jag köpte mitt sojamjöl från Obs. I hälsokosthyllan finns det ett stort utbud med bönor, groddar o.d, i gula påsar, av märket Risenta. Sojamjölet jag köpte kostade 15-20kr för en 300g påse. Verkar alltså vara lite billigare än ovanstående som köpte sin i en hälsokostaffär!

Danne
 
Hej!

Är också vegetarian och tränar mycket. När jag slarvar och inte äter tillräckligt med protein i maten kör jag med sojaprotein från hälsokostbutiken. Brukar blanda det med vatten, smakar inte helt gott.

Sojamjölet från Risenta är billigare per viktenhet men innehåller bara 37% protein (se http://www.risenta.se) medans sojaproteinet från hälsokostbutiken innehåller 60 - 70% (mins ej exakt). Dessutom innehåller Risentas sojamjäl 23,5% fett vilket inte är helt ulitimat.

Risentas sojamjöl kan däremot ersätta ägg i pankakssmet för den som inte äter/tål ägg, inte har några ägg hemma eller vill hålla kolesterolen nere.

/nils
 
Undvik för mycket tonfisk

FJS90/91; sa:
Det blir väldigt mycke filmjök för dig.. Filmjölk innehåller mycket fett och protein som i och för sig är viktigt men inom rimliga gränser,
...
Jag tycker att du skall byta ut 2 av filmjölksmålen mot tex. ris, grönsaker och tonfisk..
..
Genom att välja 'light'-fil så minskas fettintaget från filen rejält.
Men att äta såpass mycket filmjölk skulle bli tråkigt i längden tycker åtminstone jag.

Pga av att tonfisken är en såpass gammal fisk, när den fiskas ur havet och hamnar i burken, så innehåller den ganska mycket miljögifter.
Rekomendationen, för att man skall minska risken att förgifta sig, är att man inte äter mer än en portion tonfisk var 14e dag.
Samma som för Östersjö-strömming/sill andra feta Östersjö-fiskar, de flesta insjöfiskar och pizza!
Detta beror förstås på dina övriga kostvanor, men varför chansa?

Fisk är god och nyttig mat, men eftersom vi människor har förorenat fiskens livsmiljö så gäller det att välja rätt fisk.

Fler kostrekommendationer finns på livsmedelsverkets hemsida:
http://www.slv.se
och hos Fredrik Paulun:
http://www.paulun.com
 
Re: Undvik för mycket tonfisk

HåkanC; sa:
Pga av att tonfisken är en såpass gammal fisk, när den fiskas ur havet och hamnar i burken, så innehåller den ganska mycket miljögifter.
Rekomendationen, för att man skall minska risken att förgifta sig, är att man inte äter mer än en portion tonfisk var 14e dag.
Samma som för Östersjö-strömming/sill andra feta Östersjö-fiskar, de flesta insjöfiskar och pizza!
Detta beror förstås på dina övriga kostvanor, men varför chansa?

Håkan har naturligvis en viktig poäng här gällande tonfisk och fet fisk i allmänhet, som inte det skulle vara nog så måste vi ta hänsyn till vilka fiskar som överfiskas och så vidare.. pust

Mitt tidigare ersättningsförslag var just ett förslag.. I stället för tonfisk så kan annan fisk användas eller tex kalkon, kyckling eller annat magert kött.. Det jag hängde upp mig på var bristen av kolhydrater under dagen då 3 mål var filmjölksbaserade.. Detta beror naturligvis på mängden mat av de olika sorterna man äter.. Nått sånt här bör det vara i alla fall:

60-70% Kolhydrater
20% Protein
10-20% Fett
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.