Sarva vs Icebug?

Hej!

Har kollat på VJ Sarva Grip (http://home.swipnet.se/~w-68337/vjsarva.htm) och Icebug (http://www.icebug.se)för löpning både på vintern och i terräng där jag behöver dubbar.

Sarva har inte så mycket pronationsstöd som Icebug så jag undrar om det är någon som pronerar kraftigt som använt den?
Visserligen behöver man inte så mycket pronationsstöd vid ren terränglöpning men jag tänkte ha den på vintern också.

Några andra erfarenheter som någon kan bidra med avseende båda skorna?

Mvh,

Peppe
 
Icebug

Hej!
Jag har ett par Icebug som jag använder på vintern. Jag vill ge en varning för Icebug i mjuk terräng. Foten sitter ganska högt i skon och blir lite instabil tycker jag.
//janne
 
Båda har många brister

Min uppfattning är att skorna är intressanta men att dom knappast är färdigutvecklade ännu. (Skall först säga att jag inte har ägt några Icebug, bara provat och klämt på dem).

Sarvan (senaste modell) har en väldigt dålig hållbarhet och jag personligen slet ut dem på ung. 3 mån. användning. skon funkar första tiden bra men slits mycket fort.
Icebugen har ett stort problem i att dom är väldigt tunga och klumpiga.

SÅ än så länge finns dom perfekta skorna inte.
 
Har Montrail

Hej!

Jag har köpt ett par Montrail (Leona Divide) och de har bra grepp. Har inte hunnit prova dem så mycket ännu men tänkte köra med dem på långa terränglopp.

Problemet är att jag behöver ett par skor med dubbar för löpning under vintern på asfalt. Det blir så "tafflig" löpning om man inte har riktigt bra grepp.

Kan mycket väl tänka mig att köpa mer än ett par skor, bara de är bra. :)

Peppe
 
Sarva & Spiky

I somras hade jag ett par Sarva som jag använde längs Kungsleden (Abisko-Nikkaloukta). Då jag hade några mycket enkla toppturer prövade jag de på is & snö (grovkorning) också, och de fungerade bra. Nackdelen är att de inte har speciellt mycket dämpning (8 kg i starten i ryggan var på gränsen till för mycket), dubbarna gör att skon har lite glidtendenser på ren sten och att sulan släppte i framkanten på båda skorna. Fördelen är att de satt suveränt bra på foten, 100% kontroll, oavsett underlag och väderlek.

I vintras använde jag två par Spiky. Med tanke på att jag tidigare inte använt dubbat på vinterna var det fantastiskt. Fördelen var ju den uppenbara; grepp på is och snö. Nackdelen är hållbarheten, efter 20 mil så har plasten kring dubbarna krossats och dubbarna faller ur. Därav att det gick åt två par. I hälen satt inte remmen kvar, utan den gled vid varje löptur upp bakom hälen, dvs ej under foten.

Har man råd rekommenderar jag isåfall Sarva (i väntan på en mer hållbar variant), annars är Spiky en klart värd investering (trots att de går åt).
 
Billiga Spiky

Vet du om man kan få tag på billiga Spiky?
Om det inte håller mer än 20 mil så får jag byta dem efter 2 veckor. På löplabbet stod det 170:- så det kan bli en lite dyr vinter... ;-(

Peppe
 
---------------------------------------------
Vet du om man kan få tag på billiga Spiky?
Om det inte håller mer än 20 mil så får jag byta dem efter 2 veckor. På löplabbet stod det 170:- så det kan bli en lite dyr vinter... ;-(
----------------------------------------------

Jag reklamerade Spiky efter en månad och fick nya, sedan gjorde jag om det en månad senare och fick nya par igen. Så det blir inte så dyrt om det går att reklamera och butiken är alltför gnidig. Lycka till!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.