Hmmm...

Vet inte om jag minns rätt, men jag har för mig att jag läste följande i en något så när seriös tidskrift:

"Att löpa 'så att det är jobbigt' bränner ca. 71 kcal/km, att löpa i 'prat fart' (alltså så att man kan prata obehindrat medans man löper), bränner ca. 70 kcal/km och att gå i 'rask' takt bränner ca. 69 kcal/km."

Vet inte hur bra detta stämmer, har för mig att det var så.
 
Kan nog stämma

Hej,
jo det kan nog stämma att det är ungefär på det viset.
Således är det alldeles säkert bättre ur fettreducerande synpunkt att gå i rast takt 1 mil än vad det är att jogga 1 mil. Kroppen tar energi till aktiviteten från olika källor beroende på intensitet.
Såklart får du ju inte samma fördelar på det kardiovaskulära systemet som helhet om du går istället för att jogga. Resten är väl bara fysik - dvs. att flytta en kropp kostar energi.
David
 
Tidsaspekten

Det tar ju också lite längre tid i anspråk att gå en mil än att jogga en mil... Jag skulle iaf ha betydligt svårare att motivera mig att gå ut och promenera en mil några gånger i veckan än att sticka ut och jogga en mil några gånger i veckan :)
Så säger man istället att man är beredd att gå eller jogga en timme tre gånger i veckan avverkar man ju automatiskt fler kilometrar per vecka när man joggar än när man går på samma tid och därmed förbränner man mer energi.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.