Nike Free

Är det någon som testat Nike Free, den s k barfotalöpskon? Jag har läst litegrann om dem här o där, men fler kommentarer hade varit intressant. Jag hörde att Rune sprungit ett par hundra mil i dem och gav dem ett gott betyg...
 
Hej,
jag har också tittat på Nike free skor i olika reklamer,men jag har inte testat någon själv.När man läser om dessa skors funktioner så verkar dom väldigt bra: http://www.nike.com/freeeurope/?l=en_gb&cid=r1002&ref=http://www.nike.com/nikefree

Dom verkar vara extermt följdsamma och ergonomiska för fötterna att springa i. Jag har sjäv funderar på att köpa ett par när jag har slitit ut mina nuvarande Asics skor.

Jag skulle också vilja höra från någon som använt dom på riktigt.
[Ändrat av Nordstjärnan 2005-10-27 kl 02:11]
 
Nordstjärnan; sa:
När man läser om dessa skors funktioner så verkar dom väldigt bra: http://www.nike.com/freeeurope/?l=en_gb&cid=r1002&ref=http://www.nike.com/nikefree

Dom verkar vara extermt följdsamma och ergonomiska för fötterna att springa i. Jag har sjäv funderar på att köpa ett par när jag har slitit ut mina nuvarande Asics skor.
Jo, det Nike skriver om sina egna skor verkar väldigt bra, återstår att se om flertalet löpare tycker detsamma. Jag kan se en liten risk i att plötsligt övergå från superdämpade, superstabila Asics t ex till ett par sladdriga Nike Free. Men tar man det gradvis och har stabila fötter, så går det nog bra utan att skada sig. Samtidigt skulle jag hellre springa stigar iförd vanliga löpskor för min fotträning, än ge mig ut och nöta asfalt i ett par Free. Skogslöpning ger också bra träning av fotens och underbenets muskler, samt proprioceptionen (koordinationen mellan balans, muskelspänning och passiva rörelser av kroppen, t ex att springa på ett underlag som lutar åt olika håll). Dock kan Nike inte sälja löpstigar under namnet Nike Free, varför de väljer en sko istället.
 
Fin sko! Total flexebility är en sak men den ska passa runt foten också. Snörningen är tex väldigt knapp och kan försvåra att få skon att sitta åt tillräckligt. Men jag avgudar denna lätta sko som ett komplement. Finns knappast något som påverkar tex benhinnor och benmassa så mkt som löpning (kan vara positivt och negativt) så även om de är superlätta, sköna, tränar balans och små muskler så är en viss vana vid en sådan sko bra, värt att tänka på INNAN man tex börjar märka av eventuella fysiska slitage. Linnea
 
Strykarräven; sa:
Jo, det Nike skriver om sina egna skor verkar väldigt bra, återstår att se om flertalet löpare tycker detsamma. Jag kan se en liten risk i att plötsligt övergå från superdämpade, superstabila Asics t ex till ett par sladdriga Nike Free. Men tar man det gradvis och har stabila fötter, så går det nog bra utan att skada sig. Samtidigt skulle jag hellre springa stigar iförd vanliga löpskor för min fotträning, än ge mig ut och nöta asfalt i ett par Free. Skogslöpning ger också bra träning av fotens och underbenets muskler, samt proprioceptionen (koordinationen mellan balans, muskelspänning och passiva rörelser av kroppen, t ex att springa på ett underlag som lutar åt olika håll). Dock kan Nike inte sälja löpstigar under namnet Nike Free, varför de väljer en sko istället.
Men måste man göra valet mellan stabila skor + skogsstigar eller Nike Free + asfalt? Det går väl att kuta med Free på stigar också, eller sliter det för mycket på en sådan sko?

Jag försöker redan att springa så mycket som möjligt på skogsstigar, grusvägar eller obanad terräng (snö funkar bra med :)). Så det handlar inte om att jag har svaga muskler eller leder jag vill träna upp. Snarare är jag nyfiken på hur (om?) det kan stärka fot och leder ytterligare.

Som både du och Linnéa säger är det nog en bra idé att ta det lugnt i början. Det gäller väl för alla aspekter på löpning...
 
Spiktrampskydd.

Risken med en så flexad sula är väl att om man kutar på en sten lite större än en ärta,kommer det att kännas ungefär som om man vore barfota.


peter
 
Re: Spiktrampskydd.

ping; sa:
Risken med en så flexad sula är väl att om man kutar på en sten lite större än en ärta,kommer det att kännas ungefär som om man vore barfota.
Ja, Ping hann före. Givetvis kan man springa stigar, obanat, stenskravel mm med Nike Free, sockeplast eller barfota, om man så vill, men man vill det inte.
 
Re: Re: Spiktrampskydd.

Ja, Ping hann före. Givetvis kan man springa stigar, obanat, stenskravel mm med Nike Free, sockeplast eller barfota, om man så vill, men man vill det inte.
Det låter som du provat dem, men ändå inte..? Jag ser inget större problem att springa på stigar med en tunnare sula än mina vanliga gamla dojjor. Frågan är om de är för tunna. Jag får nog gå ner till löplabbet och prova dem nån dag.
 
Nike free trail

Det finns en trail modell av free för den som gillar stigar och lite mer "off-asfalt"¨.

Skulle gärna gaft ett par. Om inte annat för att dom ser så sköna ut.
 
Jag har testat ett par i butik men köpte dem inte.

Tyckte också att de verkade ganska häftiga på sitt sätt, men de var inte så sköna som jag hoppades och egentligen undrar jag varför skon ens finns.

Jag skulle alltså rekommendera:

Till rejäl löpträning behövs rejäla skor. Då funkar stabilare saker bättre än Free.

Till enklare löpning eller om du bara vill softa är det väl lika bra att köra barfota? Då sparar du dessutom de pengar skon kostar. Nike Free känns för mig lite som kejsarens nya kläder...
 
Re: Re: Re: Spiktrampskydd.

jojjepersson; sa:
Det låter som du provat dem, men ändå inte..? Jag ser inget större problem att springa på stigar med en tunnare sula än mina vanliga gamla dojjor. Frågan är om de är för tunna. Jag får nog gå ner till löplabbet och prova dem nån dag.
Men du har ju så rätt: jag har provat dem, fast ändå inte. Jag har testat dem i butik, klämt och känt och så, men inte köpt ett par för dyra pengar och kutat i dem. Däremot har jag sprungit en hel del stig, och ibland har denna löpning skett med skor med tunn och mjuk sula. Detta är säkert bra för fotens muskler, så länge man inte stukar foten, eller trampar på något hårt, vilket man gör titt som tätt. Det är inte bara på jäkelskap som de flesta terräng-, OL- och multisportskor har rätt hård men tunn sula. Tunn sula är nödvändigt för att få bra kontakt med underlaget, dämpningen sköter underlaget självt. Därför kan sulan vara hårdare för att hindra genomslag underifrån av rötter, stenar och whatnot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
felldin Nike pulsklocka Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.