Nyttan av sit up's

Jag försöker finna bästa övningen för att träna magmusklerna isolerat. Någonstans läste jag att då var situp's inte det optimala därför att denna övning involverar musklerna på benens framsida mer än magmusklerna.

Stämmer det tror Ni ?

Kan det då vara bättre att köra benpendlingar d.v.s pendla benen upp och ner liggande på en bänk; kanske t.o.m med lite vikter surrade kring fötterna ??

Tacksam för synpunkter och/eller förslag.

Hilsen
Anders
 
Benlyft involverar höftbjarmusklerna mer än situps. Höftböjarmusklerna är musklerna du refererar till som "på benets framsida". En situp där du rullar upp så övre delen av ryggen bara lämnar marken isolerar magmusklerna bra. Kallas även crunches. En sit up där du reser hela överkroppen från marken så att ansiktet är vid knäna involverar även höftböjarna. Hänger du med?

Mvh Micke
 
Jock Scott; sa:
Jag försöker finna bästa övningen för att träna magmusklerna isolerat. Någonstans läste jag att då var situp's inte det optimala därför att denna övning involverar musklerna på benens framsida mer än magmusklerna.

Stämmer det tror Ni ?

Kan det då vara bättre att köra benpendlingar d.v.s pendla benen upp och ner liggande på en bänk; kanske t.o.m med lite vikter surrade kring fötterna ??

Tacksam för synpunkter och/eller förslag.

Hilsen
Anders

Benpendlingar gör att nedre delen av korsryggen utsätts för en väldigt hög belastning och det är obra.

Hellre crunches. Eller varför inte köpa ett maghjul :), kostar ca en hundring i välsorterade gym (motsvarande) -affärer.

//J
 
Håller med om att crunches är bra övning. För att isolera höftböjarna från rörelsen, dra in fötterna mot baken så mycket som möjligt, variera ex.vis mellan att hålla benen rakt upp i luften eller rät vinkel i knäleden. Variera också med raka drag och sidovridningar (typ armbågen mot motsatt knä) så att du inte bara tränar den raka bukmuskulaturen. Håll _inte_ rakt ut, som sagts ovan ger det väldigt hög belastning på korsryggen. (Gäller även 'cykling' om den utförs fel.)

Vill du öka belastningen kan du sträcka ut armarna rakt 'bakåt' över huvudet, eller hålla en vikt under hakan. Om du håller händerna under huvudet, bakom nacken, se till att huvudet vilar avslappnat i händerna (dvs armarna ska inte försöka dra fram huvudet...).

:) Kalle G
 
"Nyttan av sit up's"
Så heter tråden...

En annan fråga, kopplat till ursprungsinlägget, kan ju vara varför man just vill träna magmusklerna isolerat? Om man vill bli snygg är det ju bra, men om man poängterar ordet "nytta" i rubriken så är väl svaret knappast "isolerat"??

(I den stilen snackar min naprapat samt min förra sjukgymnast; och jag har läst klätterträningsböcker som också tagit upp den där frågan om "isolerat" kontra "nytta".)
 
maskiner brukar ju annars vara ganska bra när man just vill isolera en muskelgrupp. crunch med vikt eller en sit-up med raka ben i ca 45graders vinkel plus vikt är ganska bra de med. något att prova kanske. men frågan om nyttan av att isolera en muskelgrupp kvarstår dock, jag har hört att om man vill få mer funktionell styrka så är det bra att involvera fler än endast en muskelgrupp vid en övning?..men jag kanske är ute och cyklar där...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.