Varför anlita researrangörer?

För en vecka sedan besökte jag årets resemässa TUR2013 i Göteborg och än en gång fascinerades jag av alla researrangörers budskap om hur bra de skall ta hand om mig och vilka fantastiska upplevelser jag skall få om jag köper en resa av dem.

Verkligheten ser ofta helt annorlunda ut.....

Under de senaste 20 åren har jag köpt ganska många resor av företaget Läs och Res och betalat stora pengar för att få mina upplevelser.

När jag summerar mina resor med detta företag kan jag konstatera att 40 % av resorna avvikit från den resplan som skickats ut strax innan avresan. Detta innebär att jag inte fått vad jag betalat för!

På den senaste resan, Natur i Sydasien, fick jag bara göra ett besök mot utlovade tre i ett av världens finaste fågelreservat (Keoladeo) för att deras lokale guide gjorde ett eget upplägg, som avvek från resplanen, och båtresan i Sundarbarns National Park, med på UNESCO:s världsnaturlista, kortades med en dag.

Hotellen, som ofta hade en mycket låg standard, var alla utan uppvärmning trots att man reser vintertid, och i Nepal når nattemperaturen ofta under noll strecket. Ville man ha värme på rummet i Nepal fick man betala själv! (I Nepal frös 70 människor ihjäl när jag var här).

På flera hotell fanns bara kallvatten i duscharna.

Några av hotellen som stod i resplanen var utbytta, inte alltid till det bättre. Guiden försökte få oss att betala extra drickspengar fast de enligt resplanen ingick i resan. För turer i Chitwan National Park fick vi betala överpris jämfört med priserna på "fria marknaden" mm.

När jag åkte med Läs och Res till Nicaragua höll de inte sitt löfte att ordna transfer från flygplatsen i Managua, ankomst vid midnatt, till hotellet i Granada.

När jag kom till hotellet vid 2-tiden på natten hade guiden bytt hotell utan att meddela mig och jag var ännu en gång helt ensam mitt i natten!

Samme guide tog betalt av oss resenärer för alla transporter från bussterminaler till hotellet där vi skulle bo under hela resan. Detta borde väl ingå i resans pris???

Flera av hotellen på resan höll mycket låg standard.

När jag åkte med Läs och Res till Iran fastnade jag i ett polisförhör, som kunde ha slutat mycket illa, på flygplatsen vid hemresan för att de glömt att förlänga mitt visum.

Under samma resa kunde inte vandringen som ingick i resan genomföras då man inte hittade några guider som kunde hjälpa till.

Hotellen som var bokade av den lokala arrangören byttes ut på order av ägaren, som var med på resan, för att de höll för hög standard!

Otaliga är de gånger jag drabbats av loppbett i de usla hotellen som ingått i resorna.

Företaget har inte bett om ursäkt för sina fadäser en enda gång!

Som jämförelse kan nämnas att jag på egen hand gjort ungefär 70 resor under denna tidsperiod och inte en enda av dem har avvikit från den resplan jag gjort upp på förhand!

Varför misslyckas "professionella" arrangörer att genomföras sina resor så ofta när en reseamatör som jag klarar av att fixa detta på egen hand?

Jag anser mig som relativt resvan då jag besökt 108 länder / autonoma regioner.

Jag har nu bestämt mig för att bara undantagsvis köpa resor från någon researrangör, och absolut inga flera från Läs och Res!

Varför betala dubbelt så mycket för en resa mot om man reser i egen regi när man inte får vad man betalar för?

Har någon annan liknande erfarenheter från köpta resor?
 
Har hört liknande om många paketresor, både från gäster och hårdnyttjade reseguider.
I korruptionsländer är det väl inte ovanligt att "extrakostnader" tas ut under principen GDSGD.
Lägg ditt eget pussel och det kommer att bli ca 50% billigare samt att du står för riskerna.
(jo jag brukar ordna mina egna resor)
go tur
 
Bäst när man fixar allt själv....

men det kräver lite mera jobb....

Jo, som du förstår brukar jag resa i egen regi för det mesta, men ibland är det svårt att besöka vissa länder på egen hand. Det är därför jag köpt några resor.

Det är också min erfarenhet att man reser till ungefär halva kostanden om man fixar allt själv, och i regel med högre hotellstandard.

Visst förstår jag att många guider "extrakäcker", men när man slår larm om detta till Läs och Res kommer i regel bara ett "jasså" till svar.

Det kommer att dröja innan jag köper något reseupplägg från en arrangör, och definitivt inte flera från Läs och Res.....
 
Under de senaste 20 åren har jag köpt ganska många resor av företaget Läs och Res och betalat stora pengar för att få mina upplevelser.
/.../
När jag summerar mina resor med detta företag kan jag konstatera att 40 % av resorna avvikit från den resplan som skickats ut strax innan avresan. Detta innebär att jag inte fått vad jag betalat för!

Men varför fortsätter du då köpa en tjänst du inte är nöjd med av ett företag som du inte upplever bryr sig om kundens åsikter? I 20 år?!
Klart dom inte gör nåt åt det om dom inte behöver, du återkommer ju som kund ändå.
 
Lätt att förklara...

Men varför fortsätter du då köpa en tjänst du inte är nöjd med av ett företag som du inte upplever bryr sig om kundens åsikter? I 20 år?!
Klart dom inte gör nåt åt det om dom inte behöver, du återkommer ju som kund ändå.

Det är lätt att förklara varför jag köpt flera resor från Läs och Res, innan jag genomskådade hur dåliga de var att ge mig valuta för det jag betalat för resan.

De första resorna köpte jag som oerfaren resenär, och medan jag arbetade. När man besöker ett utvecklingsland är allting såååå fantastiskt och spännande att man bara tar till sig alla intryck, blind och döv för det som egentligen händer.

När man inte hinner att planera sin egen resa, och gärna vill ut i världen, är det enklast att köpa ett färdigt reseupplägg.

Läs och Res hade resmål i sitt program som ingen annan erbjöd; Burma, Iran, Kuba, vandringar i Tibet (Kailash mm)

De senaste tio åren har jag bara köpt enstaka resor då jag upptäckt hur lite valuta jag får för pengarna om jag köper en resa från Läs och Res. De, och andra researrangörer, lever på oerfarna resenär! Som erfaren resenär vänder man dessa företag ryggen.

Senaste resan jag köpte från Läs och Res, Natur i Sydasien, innebar långa och ganska komplicerade transporter som var svåra att ordna på egen hand därför köpte jag denna, min sista resa, av dem.
 
Finessen med att köpa en paketresa är väl att arrangören faktiskt får ett större ansvar?

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Paketreselagen/

Så det ska med andra ord bara vara att reklamera resan. Det gäller då såklart att man är tydlig med att man avser att reklamera, annars kan det tolkas som att man har accepterat avsteget från beskrivningen.

Jag har reklamerat resan till arrangören som återbetalade en symbolisk summa till alla deltagare (för att jag hade protesterat mot att resan inte följde resplanen och att jag därmed inte fått vad jag betalat för).

Ärendet lyfts nu upp på "en högre nivå"!
 
Om du och arrangören varit i dispyt och arrangören återbetalat del och du inte klagat inom skälig tid så har du gjort en tyst accept och då bör du fotrösta.
Efter en tyst accept kan du näppeligen fortsätta och klaga på en arrangör. Sen kan du tycka vad du vill och om någon frågar ge din syn på saken etc.
Att du inte fotröstat under 20 år förefaller märkligt.
go tur
 
trist med alla dåliga erfarenheter. jag hade nyligen tänkt åka på en skidtur över grönland med hvitserk men ställde in pga att jag inte litade på företaget och framförallt inte på huvudledaren. lång historia. men poängen är att jag tror att just när det gäller lite mer otillgängliga platser får man lixom ta vad som bjuds. det finns inte så många konkurrerande företag. det finns t ex inte så många som har god erfarenhet av glaciärsprickor, navigering, kyla, diverse prylar OCH kan vara hemifrån och jobba som turledare ett par månader om året OCH är sociala och pedagogiska. jag är glad att jag kom undan med depositionsavgiften på 22 000.

jag hade dessförinnan varit på en tre - fyra charterresor (flyg + transport t o r flygplats + hotell) och tyckte väl vid just dessa tillfällen att det var bekvämt att få allt fixat. målet var lugn och ro. och det är väl just det som lockar. för en resa med mer äventyr bör man nog ha tid och möjlighet att styra och ställa själv.
 
Ärendet går vidare....

Om du och arrangören varit i dispyt och arrangören återbetalat del och du inte klagat inom skälig tid så har du gjort en tyst accept och då bör du fotrösta.
Efter en tyst accept kan du näppeligen fortsätta och klaga på en arrangör. Sen kan du tycka vad du vill och om någon frågar ge din syn på saken etc.
Att du inte fotröstat under 20 år förefaller märkligt.
go tur

Ja, kanske är det lite märkligt att jag hållit fast vid denna dåliga arrangör trots deras missar, men läs mitt svar till Jonas P varför jag rest med dem flera gånger än jag borde gjort.
Bättre att man vaknat upp sent än aldrig...... :)

Jag har svarat Läs och Res att jag inte är nöjd med den ersättning de betalat och att jag kommer att skicka över ärendet till ARN. Får se vad som händer framöver....

Företag som inte levererar det man betalar för skall man se till att vända ryggen, även om det ibland kan ta lite tid att komma till insikt.
 
Dyr erfarenhet!

trist med alla dåliga erfarenheter. jag hade nyligen tänkt åka på en skidtur över grönland med hvitserk men ställde in pga att jag inte litade på företaget och framförallt inte på huvudledaren. lång historia. men poängen är att jag tror att just när det gäller lite mer otillgängliga platser får man lixom ta vad som bjuds. det finns inte så många konkurrerande företag. det finns t ex inte så många som har god erfarenhet av glaciärsprickor, navigering, kyla, diverse prylar OCH kan vara hemifrån och jobba som turledare ett par månader om året OCH är sociala och pedagogiska. jag är glad att jag kom undan med depositionsavgiften på 22 000.

jag hade dessförinnan varit på en tre - fyra charterresor (flyg + transport t o r flygplats + hotell) och tyckte väl vid just dessa tillfällen att det var bekvämt att få allt fixat. målet var lugn och ro. och det är väl just det som lockar. för en resa med mer äventyr bör man nog ha tid och möjlighet att styra och ställa själv.

Hej Monica!

Det var en ruskigt dyr erfarenhet du fick!

Det svåra är att veta vilka företag som levererar dåliga produkter, tyvärr måste man resa med på någon/några av deras resor.

Som jag skrev köpte jag resor av Läs och Res i första hand när jag var oerfaren som resenär och när jag inte hade tid att fixa allting själv.

De sista tio åren har jag bara vid enstaka tillfällen köpt resor trots att jag vandrat ensam i Alaska, östra och västra Kanada, Chile, Argentina, NZ, Australien, Sydkorea, Ladakh, Sikkim mm mm
 
Ja, kanske är det lite märkligt att jag hållit fast vid denna dåliga arrangör trots deras missar, men läs mitt svar till Jonas P varför jag rest med dem flera gånger än jag borde gjort.
Bättre att man vaknat upp sent än aldrig...... :)

Jag har svarat Läs och Res att jag inte är nöjd med den ersättning de betalat och att jag kommer att skicka över ärendet till ARN. Får se vad som händer framöver....

Företag som inte levererar det man betalar för skall man se till att vända ryggen, även om det ibland kan ta lite tid att komma till insikt.

Trist att du fått erfarenheten. Lycka till med ARN. Resa med egen bokning är bl a en frihet. Uppenbart är du på g.
go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.