Lämna in /sy in fjällrävenjacka

Hej, jag köpte en rejäl fjällrävenjacka för tre år sen, modell "Skog" (finns inte mer tror jag). Den är ej fodrad och gjord av bomull/polyester-tyg.
Problemet är att jag gick ner 25 kilo ganska strax efteråt, så jackan är på tok för vid längst nere

Om man skulle vilja "sy in" den, men inte kan det själv - var vänder man sig då?
"Sömmerska"? "Skräddare"? Eller är skräddare mer för typ kostymer och sånt?
 
Lämna in den till en bra skräddare. Mina Fjällräven Grönlands byxor som jag haft i flera år fick ett stort hål i baken (slitage) efter årets Sarekvandring. Fjällräven hjälpte mig med en bit nytt G1000 tyg och skräddaren dubblerade tyget i baken på samma sätt som på de nyare modellerna ex Vidda. Mycket snyggt jobb:)
Bor du i Gbg kan jag rek skräddare.
 
Finns inte så många renodlade "skräddare" när man söker på gula sidorna, desto fler "sömmerskor".

Vad är skillnad på skräddare och "sömmerska" (ja, förutom kön då)?
 
Jag kan också rekommendera att gå till skräddare.

Hade samma problem, köpte en snygg, jävligt dyr Colmar-jacka som var på 70% rabatt från nätet. När den kom visade det sig att den var rätt konstig i formen, mycket bredare i midjan än uppe runt bröstet så den satt illa.

Men eftersom jag betalat typ 1000 spänn för en 4000-kronorsjacka så var jag inte helt villig att bara skicka tillbaks den.

En skräddare fixade det för 300 kronor, såg ut som nytt. Dock med otejpade sömmar i just den sömmen, men det hade också gått få fixat. Tycker inte att det var så viktigt på min vinterjacka. Jackan var fodrad.
 
Jo jag masade mig till en skräddare i Ängelholm till slut, det kostade mellan 500-700 kronor
Det var ju inte gratis om man säger, men billigare än en ny jacka iaf.. En ny liknande modell av samma märke (tex Fjällräven Sarek) skulle ju kosta 2500 så jag tycker det är värt det ändå
 
Jag har inte hämtat ut den än, men jag hoppas på det bästa.
De "nålade upp den" när jag hade jackan på mig, så jag har ett hum om passformen.
 
Ja, för den som mot all förmodan skulle roas av att veta hur det gick med min jacka så plocka upp anteckningsböckerna: jag blev nöjd.

Känns som en ny jacka! Jag kan nu ha den utan att skämmas pga att den är stor som ett tält. Eftersom det är en såpass enkel och robust jacka bör jag kunna ha den i alla fall några decennier till. Får se till att inte bli fet igen bara..
 
Jag sydde en jacka av G1000

Jag sydde en jacka för ca 10 år sedan. Köpte G1000 från Fjällräven men tryckknapparna är av ett sämre fabrikat.

Mönstret gjorde jag genom att spätta upp en utsliten Fjällrävenjacka och lägga på några cm här och där, och ta bort några cm här och där, för perfekt passform.

Jackan håller än trots flitigt användande även om tryckknapparna tappet färgen och tyget blivit blekt (stor skillnad på färgen på insidan mot utsidan)

Billigt blev det inte och många timmar tog det.

Notera broderiet på bröstfickan

Per
 

Bilagor

  • Jacka IMG_0101.jpg
    Jacka IMG_0101.jpg
    60.5 KB · Visningar: 2,893

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.