Klätterbart i avesta?

Hej ska tillbringa sommaren i Avesta och undrar om det finns något klätterbart (kvaliten spelar mindre roll) i direkt närhet till avesta. Inom en eller två mil typ. Jag vet att det finns bouldering runt falun och några klippor runt borlänge osv men jag skulle behöva nånting att bara hålla igång på några kvällar i veckan så man inte tappar den lilla styrka man lyckats bygga upp under våren :) Jag vet att det funnits en klätterklubb en gång i tiden. Någon inomhusvägg? Boulder, sport, trad spelar ingen roll bara det är klätterbart. Oborstade block eller liknande är också intressant men jag har förstått att det är lite accesproblem i dalarna och jag vill inte ställa till med nått så helst sånt där det är ok eller att man kan kolla upp om man får borsta lite.

Alla tips mottages tacksamt
Mvh Emil Wikström
 
Välkommen till forumet och till Dalarna Emil.

Avesta är ett rätt kass ställe att bo på som klättrare. Närmsta utvecklade klippa är Brötberget mellan Falun och Hedemora. På något närmare avstånd ligger Trollbo som är ett av våra finaste boulderfält men dit är det ändå ca. fyra mil från Avesta. Under sommaren har det upptäckts en del block i Hedemoratrakten men jag vet ingenting om dem just nu. En inomhusvägg finns i Borlänge.

Det har mycket riktigt funnits en Avesta Klätterklubb, men de har aldrig haft någon verksamhet. De bildades med ett mycket litet antal medlemmar för att förmå kommunen att bygga en klättervägg i en idrottshall vilket aldrig blev av och klubben upplöstes.

Klättra lugnt!
-Ted
 
Trollbo får det bli :)

Tack för dit svar, Kollade lite om trollbo och brötberget och det får väl duga jag har ju bil :) Låter som att det är värt att kolla upp hedemora också. Jag är inte så stark (än) så det krävs inga extrema ställen för att det ska vara någon utmaning för mig :)
Rock on Mvh Emil
 
vänta en sekund nu!
mina föräldrar bor i Avesta och jag var ute och borstade upp några riktigt fina problem alldeles innan speedway stadion i höstas (när man kommer frn sala hållet). Hittade bla ett block som var ca 4 m högt med ett par coola linjer i ca 6b-7a graden. På andra sidan vägen så fanns det en hel del större block som jag inte han undersöka som kan ha potential..spana in i skogen så kan du sökert hitta ngt av intresse.
 
Ahhh se där nu ljusnade sommaren lite :) Låter skitbra. Lovar att inventera området så fort tillfälle ges. Men jag är varken stark eller produktiv som flodin eller andra berycktade darlakarlar så ha inga förhoppningar om att jag ska uträtta stordåd i avestaskogarna :) men hittar jag nått fint och tungt lovar jag att höra av mig till nån som är stark nog.
Tack för tipsen /Emil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Björsäter klätterbart? Bouldering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.