synmat vs luftmadrass

Skulle gärna vilja ha era erfarenheter ang. exped synmat(downmat) vid paddling. Jag kör oftast med gammal hederlig luftmadrass (verkar vara borta ur marknaden.
Mina funderingar rör tjockleken vs volym på synmat, behövs 7 el 9 för att sova bekvämt på klippa, 9:an tar ju betydligt större plats, troligen som min gamla madrass. Vikten är inte problemet, men ibland får jag jaga volym.
Funderar också på hur ömtåliga de är, skulle ni ens fundera på att ligga på synmat direkt på klippa. vet att det inte finns ett definitivt svar, är mera ute efter era synpunkter
MVH Lars
 
Behövs och behövs men ibland sover jag på bara en cellplast underlägg t.ex den jag har i kajakens botten och andra gånger sover jag på exped underlägg på 7cm. Och visst jag klarar mig utan men expeden är verkligen mycket bekvämare tycker jag.
Vill man spara plats i förpackningen och klara sig med en matta som inte gå under -20°C behöver man ju i alla fall inte välja en 9:a och så finns ju även UL varianterna men där kommer ju nästa fråga och där skulle jag svara nej - en UL variant skulle jag inte våga att sova med direkt på en klippa.
Har sovit med en Basic UL i vindskydd och har alltid haft funderingen om det kommer vara sista gången jag kommer sova på den mattan. Hittills funkar den dock fortfarande bra efter många nätter.
Jag har dock använd en vanlig Basic rakt på klippor, på skogsmark osv och det har funkat i ca 2 år med väldigt många nätter - tills det en natt kom väldigt många hål samtidigt. Tror det var ngn rosbuske som jag inte hade sett...
 
Är den enda skillnaden med Basic att det inte är inbyggd pump, eller skiljer fyllningen också? Den är ju rätt mkt billigare. Såg för några år sedan att man pumpade med påsen, är det kvar?
 
Har ett Exped Synmat 7 och ett Synmat 9, båda är extra breda. Sover lika bra på vilken som. Känner ingen större skillnad på de två extra cm. Skulle nog inte vilja köpa den nya varianten på 5cm då jag alltid pumpar i så lite luft som möjligt för att utnyttja tjockleken maximalt.
Lägger aldrig madrassen direkt på marken, inte ens på mjukt underlag utan något skydd under.
 
du kan pumpa med den speciella kudden. den inbyggda pumpen funkar men kan vara lite pysslig. Jag har en synmat med fyllning och frugan en med bara luft. Jag har i scouting varit tveksam till luftmadrass utan isolering, men hennes verkar funka, Vi önskar att vi köpt 7cm tidigare... Det är stor skillnad mot andra uppblåsbara på typ 3cm.

Jag har den bara i tält. ska jag sitta "ute" har jag annan sittlapp eller stol craycreek.
Jag sover bra på sidan på 7cm, men man får inte pumpa för hårt.
Små och smidiga i kajaken, speciellt de utan fluff. torkar fort om de skulle blitt blöta.
 
Basic varianten har ingen fyllning alls. Därav klara den inga låga temperaturer heller. Den vanliga Basic är lite varmare än Basic UL modellen fast det anges 11°C på båda.

Den inbyggda pumpen försvann väl för något år sedan och nu finns det bara påsen?
Vissa såsom Basic har dock ingen påse med på köpet då man kan blåsa upp med munnen. Man kan dock köper påsen som extra om man vill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
passerinum VIDEO: Paddling på luftmadrass i Norge Paddling allmänt 15
Strmbrg Apropå luftmadrass och sovning: Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.