Landstigningsfråga.

Hej alla medmänniskor!

Jag har en fråga som jag är säker på att detta forum kan ge mig hjälp att besvara.

Det ger mig stor glädje att paddla kajak, men jag är tyvärr inte alltför varsam med min utrustning alla gånger. Denna säsong har jag skaffat en fin kajak som delvis är gjord i kolfiber. Självfallet försöker jag vara så försiktig som bara är möjligt med denna balja, men en sak har jag inte riktigt lyckats klura ut hur göra;

När jag har en fullastad kajak och ska gå iland har jag förstått att inget kompositskrov klarar att köras och släpas direkt upp på land. Då blir alternativet att lasta ur medan kajaken ligger i vattnet. Men när det är lite stök i sjön blir ju kajaken kastad hit och dit (ofta på sten) när man ligger i vattenbrynet - då vill man ju helst dra upp alltihopa på land?

Således min fråga: Hur ska man bete sig vid landstigning med tungt lastad kajak? Jag hoppas att några av alla ni kunniga och erfarna kanotister har några bra råd och tips till mig!

Med Vänliga Hälsningar / High Paddel!

Marcus
 
Hej,

har du sällskap så hjälps ni åt att lytta upp kajaken på land och lägga den på ett par träbitar/pinnar eller flottör, fullastad. Är du ensam kan du dra upp den på något skonsamt (trä, flottör, liggunderlag, fantasin sätter begränsningen...).

/Måns
 
Rulle:
Den enkla (gul) och den lite mer komplicerade rör + isolering
 

Bilagor

  • P5210350.jpg
    P5210350.jpg
    54.8 KB · Visningar: 642
Hej!

Tack så jättemycket för fina svar!

Då kommer ytterligare lite följdfrågor om någon har tid och ork för detta;

Ska jag dra kajaken i nosöglan? Är detta den starkaste punkten eller går det bra att dra i sittbunnssargen?

Jag har sett glidkuddar men oroar mig lite för att om man har ett (mjukt) stöd på tvärs mot kajakens längsaxel kan det då inte bli en knäck i skrovet då vikten i endera skottet får en lång hävarm?
Kan det anses fördelaktigt att ha stöd längs med kajakens längsaxel istället?

High paddel på er alla!

/Marcus
 
Var inte rädd

Du behöver nog inte vara så försiktig. Du kan dra kajaken i ungefär vad som helst, men nosbeslaget låter ju vettigt.

Troligen inte heller så noga med punktbelastningen när du drar upp. Ska kajaken ligga ett tag, är det klokt att se till att den belastas där skotten sitter - eller med mycket bred kontaktyta. (OBS att jag med skott nu avsåg själva mellanväggen. Jag inser när jag läser din text att du använde ordet för att beteckna utrymmet)

Repor blir det alltid i en kajak som används. Ta dem inte så hårt, se dem som tecken på att du haft kul.
 
Stort tack Måns, Per och Jens!

Repor bryr jag mig inte om, endast strukturella skador jag nojjar över. Jag prova att göra mig en rulle och kanske även ett par hyvlade bräder kan få följa med på långturerna.

Hälsningar,

Marcus
 
Brädor kan väl ge ganska liten kontaktyta eftersom de är hårda. Sedan tror jag det är lättare att kajaken glider av när du drar upp den.
Jag använde rosa foam klätt med silvertejp som glid och uppläggning på en stenig paddling.
Under paddling låg de framför fotstöden.
 
fenderöverdrag stoppade med lite gammalt liggunderlag är kanon annars, blir lagom friktion med fenderöverdraget
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.