"beste" trekajakken

Hadde vært ineresant med recensioner av trekajakker. Det begynner å bli mange strip eller plywoodkajakker rundt omkring og grunnlaget og interessen for recensioner av ulike designs burde være tilstede.

recensioner skal selvfølgelig tas med en klype salt, men de har alikevel en viss verdi, spesielt om den som skriver har erfaring med flere kajakker og sammenligner egenskaper.
Den eneste jeg har funnet recension av på "utsidan" er "Kavat" (Thomasson design)

For egen del skulle jeg gjerne lest om erfaringer med Kajakker som: "Black Pearl", BBK "Valkyrie", "Njord", "Hunter", "Outer Island", "Isfjord", "Nomad", "Disko Bay" (H.Friedel), "Coho", "Night Heron", "Panache"

Mvh: Jostein
 
Mera data

Vore kul med lite mera fakta om hur du löst problemen du upplevde vid byggandet. Vad har du monterat för roder?

Hur mycket last tål kajaken, hur vakar den i motsjö?

Skulle du kunna göra jämförelser med andra vanliga lådor?

Thure
 
Recension

Fine greier Per.
Jeg har lagt til noen av mine synspunkter på Najad
Har forsøkt å svare litt på det Thure spurte om.

Kunne lagt til at Bjørn Thomasson ikke bare er en meget dyktig konstruktør og designer, men han har en unik suport og svarer raskt og utfyllende på de utroligste spørsmål.

Jostein
 
Tack för svar, provpaddling?

Börjar bygga upp ett sug efter en av dessa stripbyggda lådor men skulle gärna prova ett par olika modeller innnan jag kan bestämma mig.

Har ni som byggt strippkajaker i Stockholmsområdet några träffar där man skulle kunna få testa ett par modeller?

Någon som har köpt en proffsbyggd låda?

Byggsats?

Thure
 
Re: Mera data

thureb; sa:
Vore kul med lite mera fakta om hur du löst problemen du upplevde vid byggandet. Vad har du monterat för roder?

Hur mycket last tål kajaken, hur vakar den i motsjö?

Skulle du kunna göra jämförelser med andra vanliga lådor?

Thure

Uppdaterade recensionen istället för att svara här.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.