(UltralŠtt) bygge

Lätt

Hej Pelle

var har du köpt tangentbordet??

Platts geodesic designs är nog det lättaste man kan bygga. Snowshoe modellerna är populära.

http://www.geodesicairoliteboats.com/

Man bygger ett skelett med tunna basade asklister sedan förstärker man med kevlar trådar täcker med dacronväv som man fäster med en grymt dyr och stark dubbelhäftande tejp från 3M. Sist värmer man dacronen så att den spänns. Man bygger över en jigg ungefär som när man strippar fast tätare mellan mallarna

Ett annat lättvikts bygge är med limmad plywood klink. 2-3mm plywood utan väv alltså. Påminner mycket om det samiska byggsättet som ger väldig lätta bärbara båtar. Man behöver faktiskt inte gå över ån ibland.

Hör av dig om du behöver ritningar alltid intresserad av udda båtar

Hasse
 
Lätt kanot/kajak

Hej Pelle!
Du kan bygga en Björn Thomassons Singoalla under 10 kg med byggsats från Wermlandia och det är även möjligt att pressa vikten på Öland kajaken.
Jag har även en kanot Harren 306 x 82 cm som du kan bygga 8-9 kg, men den är svårbyggd.
Hälsningar
Jan-Eric
 
Kolfiber sandwichkonstruktion

Är det några kajaker som byggs i Kolfiber sandwich konstruktion eller är alla i massiv kolfiber/epoxi!

För en kolfibersandwich konstruktion borde ju bli väldigt lätt!
 
Eller kevlar...

Vissa är inte så begeistrade i kolfiber vid låg temperaturexpoy (som används till trä) utan tycker att man ( i så fall) skall köra med glas utvändigt och Kevlar invändigt:

http://www.robertscpa.com/kayaks/cloth.htm

Det är klart när du säger sandwich så antar jag att du menar något som tål hög temp.
Har inte sett annat är kolfiber "massivt", exempelvis finns Kirton Inuk med kolfiber invändigt och glas utvändigt.

Annars finns det ju extrema tävlingskajaker med honeycomb som ju är rätt lätta...
 
Svår?

Hej Per!
Man bör ha viss vana att hantera trä om man skall bygga en kanot där kvoten mellan längd och bredd understiger 5 vid en listtjocklek av 4,5 mm och en bredd av 19 mm. Listerna blir mycket svåra att böja och som i Harrens fall där kvoten är 3,7 omöjligt. Man måste då bygga från såväl reling som köl och får en längsgående skarv. Den metoden kallas i USA för fotbollsmetoden och kan vara ganska "knivig".
Vi änvänder metoden bl.a på våra mindre rodd- och segeljollar samt Harren och Öland. I USA är metoden vanligare eftersom man där bygger sina strippbåtar i red ceder och detta träslag kan ej böjas som vår värmlandska gran från hyperitområdena.
Hälsningar
Jan-Eric
Bodin
 
kajakritning

Har samma funderingar. Så om du fick några svar på din förfrågan kanske du har några uppgifter att dela med dig av.
 
En del svar på ultralätt...

hassex (Hans friedel)
antal inlägg: 173
profil |email|hemsida|andra inlägg
2001-08-10 22:24 redigera
  Lätt
Hej Pelle

var har du köpt tangentbordet??

Platts geodesic designs är nog det lättaste man kan bygga. Snowshoe modellerna är populära.

http://www.geodesicairoliteboats.com/

Man bygger ett skelett med tunna basade asklister sedan förstärker man med kevlar trådar täcker med dacronväv som man fäster med en grymt dyr och stark dubbelhäftande tejp från 3M. Sist värmer man dacronen så att den spänns. Man bygger över en jigg ungefär som när man strippar fast tätare mellan mallarna

Ett annat lättvikts bygge är med limmad plywood klink. 2-3mm plywood utan väv alltså. Påminner mycket om det samiska byggsättet som ger väldig lätta bärbara båtar. Man behöver faktiskt inte gå över ån ibland.

Hör av dig om du behöver ritningar alltid intresserad av udda båtar

Hasse




svara på detta inlägg    svara med citat
------------------------------------------------------------------------
hassex (Hans friedel)
antal inlägg: 173
profil |email|hemsida|andra inlägg
2001-08-10 22:29 redigera
  Jubileum!!
Yes mitt hundrade inlägg föresten.

Kul att jag fick skriva om något riktigt roligt


Hasse



svara på detta inlägg    svara med citat
------------------------------------------------------------------------
wermlandia (Jan-Eric Bodin)
antal inlägg: 17
profil |email|hemsida|andra inlägg
2001-08-13 11:40 redigera
  Lätt kanot/kajak
Hej Pelle!
Du kan bygga en Björn Thomassons Singoalla under 10 kg med byggsats från Wermlandia och det är även möjligt att pressa vikten på Öland kajaken.
Jag har även en kanot Harren 306 x 82 cm som du kan bygga 8-9 kg, men den är svårbyggd.
Hälsningar
Jan-Eric



svara på detta inlägg    svara med citat
------------------------------------------------------------------------
fafner (Peter Törlind)
antal inlägg: 206
profil |email||andra inlägg
2001-08-15 23:42 redigera
  Kolfiber sandwichkonstruktion
Är det några kajaker som byggs i Kolfiber sandwich konstruktion eller är alla i massiv kolfiber/epoxi!

För en kolfibersandwich konstruktion borde ju bli väldigt lätt!



svara på detta inlägg    svara med citat
------------------------------------------------------------------------
Machoman (Anderz Roglin)
antal inlägg: 16
profil |email||andra inlägg
2001-08-16 00:16 redigera
  Eller kevlar...
Vissa är inte så begeistrade i kolfiber vid låg temperaturexpoy (som används till trä) utan tycker att man ( i så fall) skall köra med glas utvändigt och Kevlar invändigt:

http://www.robertscpa.com/kayaks/cloth.htm

Det är klart när du säger sandwich så antar jag att du menar något som tål hög temp.
Har inte sett annat är kolfiber "massivt", exempelvis finns Kirton Inuk med kolfiber invändigt och glas utvändigt.

Annars finns det ju extrema tävlingskajaker med honeycomb som ju är rätt lätta...



svara på detta inlägg    svara med citat
------------------------------------------------------------------------
annie (Pelle Angvert)
antal inlägg: 9
profil |email|hemsida|andra inlägg
2001-08-17 12:41 redigera
  Svårbyggd
Vad menar du med svårbygd?? har du bilder på Harren ?



svara på detta inlägg    svara med citat
------------------------------------------------------------------------
wermlandia (Jan-Eric Bodin)
antal inlägg: 17
profil |email|hemsida|andra inlägg
2001-08-17 13:20 redigera
  Svår?
Hej Per!
Man bör ha viss vana att hantera trä om man skall bygga en kanot där kvoten mellan längd och bredd understiger 5 vid en listtjocklek av 4,5 mm och en bredd av 19 mm. Listerna blir mycket svåra att böja och som i Harrens fall där kvoten är 3,7 omöjligt. Man måste då bygga från såväl reling som köl och får en längsgående skarv. Den metoden kallas i USA för fotbollsmetoden och kan vara ganska "knivig".
Vi änvänder metoden bl.a på våra mindre rodd- och segeljollar samt Harren och Öland. I USA är metoden vanligare eftersom man där bygger sina strippbåtar i red ceder och detta träslag kan ej böjas som vår värmlandska gran från hyperitområdena.
Hälsningar
Jan-Eric
Bodin
 
?

Pelle vad ville du berätta ? Vill du bara visa att du lärt dig något nytt, som CTRL C och CTRL V ?

Per Brune
 
Tidsbrist...

Hej!

Jag tyckte det var enklast att visa dig alla svar jag fått. Ultrabygget ligger lite på is pga Projekt Norton: http://go.to/angvert
I taket på en del av bilderna där hänger mitt halvfärdiga ultralätta bygge. Överblivet material från Nortonbygget ska jag använda till fiskelådan. Någongång efter semestern tror jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.