paddelårer

Ett försök

Jag är ingen expert på wing paddlar men jag har provat några gånger.

Den största skillnaden är att paddeln sitter stadigare i vattnet än en vanlig paddel. Nu finns det förstås vanliga paddlar som sitter väldigt bra i vattnet också. Men en winge känns stadigare. När man drar paddeln i vattnet rör den sig ifrån kajaken utåt. den undre handen håller bara i paddel.

Det är alltså svårt att ta styrtag med en wingpaddel. Kajaker som paddlas med winge har därför oftast roder

Wing paddlar paddlas med högre frekvens och är oftast kortare.

Wingpaddlar används av folk som snabbt vill paddla långa sträckor. Eller i ren Racing dom flesta klasser

Försök att prova själv det är ganska kul faktiskt
 
Snabbare

Det går snabbare att paddla med vingpaddel än en gammaldags paddel tack vare att man får betydligt bättre grepp i vattnet.
När världseliten i racing hade lärt sej tekniken ordentligt förbättrades tiderna på K-1 1000 m
med ca 10 sekunder.
Tekniken blir annorlunda,paddelbladet rör sej utåt under draget och den rörelsen ska man inte försöka styra. Det gäller att vara stark i magens vridmuskler och att använda benen och höfterna, för att paddla effektivt.
Det finns inga direkta nackdelar med att använda vingpaddel vid långfärspaddling, det går bra att göra eskimåsväng och att ta styrtag men om man inte är tillräckligt stark i de viktiga musklerna så orkar man
inte hålla i rätt teknik i en fullastad långfärdkanot.
Om du provar en vingpaddel så kommer det att kännas väldigt konstigt i början men man lär sej ganska snabbt.
När du sen byter tillbaks till din gamla paddel så känns det ännu konstigare!
Lycka till.
 
Intressant att läsa om wingpaddelteknik eftersom jag själv nyligen köpt en motionskajak och en wingpaddel. Jag har hittills bara paddlat några gånger med denna utustning men några saker har jag märkt redan.

- Det krävs mer kondition eftersom paddelfrekvensen blir högre. (det kanske också beror på att den nya kajaken är betydligt mer lättdriven än min havskajak)

- Man jobbar mycket mer med mag- och ryggmuskler. Är det någon som har förslag på bra övningar för att stärka magmusklerna? Är det situps som gäller?

- Jag tycker det är svårt i startögonblicket eftersom wingpaddeln greppar omedelbart i vattnet. En vanlig paddel "slirar" mer innan man fått upp farten.

Det kommer nog at ta sin tid innan jag vant mig helt och hållet med denna paddeltyp!
 
Bra grepp

Man får inte glömma att det som ger ett suveränt
grepp i vattnet också ger ett suveränt vindfång
i luften.En vinge i kombination med en normal
kol paddel för stygg vind paddlingen, kan kanske
vara en en ide´.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.