Överpriser i prylmarknaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
särskilt som personen bara har varit medlem sedan 2012-10-29 och haft 6 annonser varav alla prylar är helt nya. suspekt. men återigen, det är upp till köparen att besluta.

Fast om det rör sig om ohederlig verksamhet tycker jag alla har ett ansvar, det räcker inte med att rycka på axlarna och nöja sig med att man själv inte går på det. Det är just en sån attityd som går att sådan verksamhet överhuvudtaget kan existera, för till slut får de någon naiv stackare på kroken. Det är jag övertygad om, annars skulle de lägga av helt av sig själva.
 
Fast om det rör sig om ohederlig verksamhet tycker jag alla har ett ansvar, det räcker inte med att rycka på axlarna och nöja sig med att man själv inte går på det. Det är just en sån attityd som går att sådan verksamhet överhuvudtaget kan existera, för till slut får de någon naiv stackare på kroken. Det är jag övertygad om, annars skulle de lägga av helt av sig själva.

att kränga prylar för överpriser eller att syssla med "ohederlig verksamhet", dvs kriminell verksamhet, är två skilda saker. Den första handlar om vem som är beredd på att betala, det senare ska bevisas och om bekräftad givetvis inte vara på denna sida. det tror jag alla här håller med om. men det gäller att bevisa också.
 
Det jag blir lite fundersam över är att allt som oftast annonseras inte använda grejer, utan helt nya prylar (ofta med "alla lappar kvar"). Är det bara så att folk är lite för köpglada och ångrar sig när de precis köpt grejen, men låter bli att använda sig av ångerrätten? Eller kan det vara så att vissa sätter i system att köpa upp prylar på rea/utförsäljning för att sedan sälja vidare och dessutom tjäna en liten hacka på det? Aningens retoriskt ställd fråga kanske...

^ ^ ^ Det här! ^ ^ ^

Var vi inne på lite tidigare i tråden, tror det ofta handlar om att folk som jobbar i outdoorsprylbranschen köper loss saker med personalrabatt och säljer nytt eller nästan nytt. Garanterat för mer än de gav eftersom omkring 50% brukar vara standard personalrabatt (egen erfarenhet).

Det finns dessutom flera knep att få tag i prylar ännu billigare om man jobbar i branschen.
 
Med sex annonser på kort tid så är det ju klart en binäring och dylika inkomster skall deklareras. Skatteverket har ett kontor som jagar skattesmitare, det är väl bara att berätta för dem så reglerar resten sig själv.
Köparna har givetvis ett eget ansvar för sin egen ekonomi eller vill någon sätta dem under förmyndare?
Har man bott i prutarländer brukar det sällan vara problem om någon vill sälja en begagnad vara men obrukade i orginalförpackning, med lapparna kvar får hos mig alltid raggen att resas.
Även om reor och utförsäljningar är mina huvudsakliga källor. YMMV
 
att kränga prylar för överpriser eller att syssla med "ohederlig verksamhet", dvs kriminell verksamhet, är två skilda saker.

Ohederlig och kriminell är i alla fall i mina ögon olika saker. Ohederlig förknippar jag (av nån konstig anledning) med ordet heder. Och att sakna heder är inte samma sak som att bryta mot lagen.

Allt som är lagligt är inte "schysst", allt som är "oschysst" är inte olagligt.


Man kan dra paralleller med ordet sportslig. Inom de flesta idrotter finns det saker som anses vara osportsliga, även om de inte bryter mot reglerna.


Just det där med att sälja sprillans nya grejer i obruten förpackning är ju ganska suspekt. Ok, folk kan ha fått som present eller vunnit på lotteri, men då har man inget inköpspris att ta hänsyn till och borde titta på marknaden (och idag är det väl ingen som säljer på Nätet som inte känner till Prisjakt).

Har man köpt en pryl och ångrar sig så gäller ju dels distansköpslagen om man köpt på Nätet, sen är det idag väldigt ovanligt att man inte får öppet köp. Öppet köp är visserligen helt frivilligt men jag vågar nog påstå att 90% av alla butiker idag har 30 dagars öppet köp.

Är det saker som är använda nån enstaka gång så är det mer förståeligt att man säljer dem, men samtidigt kan man ju inte låta bli att undra... var det verkligen bara ett "felköp" eller har säljaren råkat ha sönder den och vill bli av med den innan den slutar fungera helt? Man kan ju t.ex. titta på alla gamla knep som funnits inom begbilbranchen, med sågspån i växellådan, byta klädsel på sätena och liknande för att (i princip) lura folk att betala mer.

Jag tycker lika illa om homestyling inför husförsäljning, det är "knep" för att få folk att betala mer än de annars skulle gjort för exakt samma vara. Det är en sak om det är en riktig renovering som gjorts, men homestyling är ju inget som finns kvar efter köpet.


Det finns kanske en anledning till att jag aldrig skulle kunna tänka mig att jobba som säljare... :)
 
att kränga prylar för överpriser eller att syssla med "ohederlig verksamhet", dvs kriminell verksamhet, är två skilda saker. Den första handlar om vem som är beredd på att betala, det senare ska bevisas och om bekräftad givetvis inte vara på denna sida. det tror jag alla här håller med om. men det gäller att bevisa också.

Att sälja något begagnat för mer än man köpt det för, dvs sko sig på godtrogna människor skulle jag kalla för "ohederlig verksamhet", även om det inte är kriminellt. Jag tycker inte alls de två är synonyma. Kanske hade omoralisk passat bättre, men jag är inte särskilt förtjust i det ordet. Vad jag anser finns det gott om "ohederliga" sysslor man kan hålla på med inom lagens gränser. Själva gränsen kan dock vara svår att dra från fall till fall.

Någon kanske invänder med att sälja saker för överpriser är just vad butikerna sysslar med. Jag tycker dock att det finns en tydlig distinktion här. Butiker köper in stora lager som låter kunden pröva olika storlekar och jämföra modeller och märken. Ofta finns kunnig hjälp att få i form av personal och i princip alltid får du öppet köp och garanti. Sedan finns det butiker som tar rövarpriser också, men det är väl en annan diskussion... :)
 
Precis. Och det intresanta är ju att om du köper en pryl och sen säljer den efter en vecka så räknas pengarna som du får för den som en inkomst av kapital, men du får såvitt jag förstått INTE dra av inköpspriset när du deklarerar inkomsten (vilket man måste om man kommer upp i ett visst belopp).

Nu är visserligen beloppet ganska högt, enstaka försäljningar får man tjäna upp till 50 000 om
året på utan att behöva skatta för det.

Så köper du en grej för 10 000 och säljer den för 9000 efter en vecka så räknas det som att du har tjänat 9000, inte förlorat 1000.


Man är också skyldig att spara kvitton och anteckningar i minst 7 år för att kunna styrka uppgifterna.


Så att köpa och sälja saker är en verksamhet som inte lämpar sig så bra som hobbyverksamhet, just eftersom man skattar på inkomsterna och inte vinsten.

Det är lite samma fenomen som gör att det skattemässigt inte fungerar att deklarera pokerinkomster, man skattar för varje vunnen hand men får inte dra av för de man förlorat. Så vinner man 10 000 och sen förlorar 10 000 så får man skatta för 10 000 trots att man gått jämnt upp.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobito Begagnat på prylmarknaden Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.