Åttan med "yosemite" avslut

Min gissning: 22/2*(1-.4)=6.6 kN om den inte belastas absolut perfekt i den rikning som det är jämviktad i. Något starkare om den belastas absolut rakt. Skall vi runda upp det till 7 kN? Som en wallnut #1 ungefär.

Jag är också fundersam, var kommer *(1-0.4) ifrån? De flesta undersökningar visar ju på en ungefärlig halvering i styrka när man slår knut på en slinga.
 
Jag är rätt nollställd här. Är .4 för det dubbla halvslaget? Borde inte även det försvaga slingan?

Och John får gärna förklara för en lekman hur han menar att det är viktigare hur den hala slingan beter sig än den totala hållfastheten för ankaret?
 
Edvin m förstår.

Ena benet av en 22 kN slinga tål 11 kN. En överhandsknut försvagar ett rep med ungefär 40%, ett dubbelt halvslag med ungefär 25%, så benet av ankarslingan som tar upp vikten bryts först tid överhandsknuten, som tål 11*(1-0.4) = 6.6 kN innan den slits av.

Om båda benen belastas exakt lika hårt bryts slingan vid överhandsknuten vid ungefär 6,6*2=13,2 kN (där jag borsett från att ankarpunkterna inte ligger lite i sär, i själva verket tål konfigurationen några procent lägre kraft eftersom punkterna ligger en bit i sär)
 
Edvin m förstår.

Ena benet av en 22 kN slinga tål 11 kN. En överhandsknut försvagar ett rep med ungefär 40%, ett dubbelt halvslag med ungefär 25%, så benet av ankarslingan som tar upp vikten bryts först tid överhandsknuten, som tål 11*(1-0.4) = 6.6 kN innan den slits av.

Om båda benen belastas exakt lika hårt bryts slingan vid överhandsknuten vid ungefär 6,6*2=13,2 kN (där jag borsett från att ankarpunkterna inte ligger lite i sär, i själva verket tål konfigurationen några procent lägre kraft eftersom punkterna ligger en bit i sär)


Mm, fast det är inte säkert att överhandsknuten försvagar på samma sätt som om den hade gjorts på bara en part. Eftersom den är slagen på två parter blir böjen mindre.

Kort sagt: det vore intressant att se en mätning :)
 
Jag är rätt nollställd här. Är .4 för det dubbla halvslaget? Borde inte även det försvaga slingan?

Och John får gärna förklara för en lekman hur han menar att det är viktigare hur den hala slingan beter sig än den totala hållfastheten för ankaret?

Ber om ursäkt. Menar inte alls att den totala hållfastheten är oväsentlig. Bara att den är ganska lätt att räkna ut på papper. Det stora frågetecknet är vad som händer med hala slingor. Men där har jag fått en vink via PM att det kommer publiceras fina testresultat på detta inom kort!

Vad gäller achtminus uträkning så tror jag fortfarande att det är helt fel att anta att ett ben tar all kraft. Särskilt med lite förskjutning mellan säkringarna uppstår en viss (om än inte perfekt) jämviktning. Så verkligheten ligger troligen nånstans mellan 7 och 13 kn, korrekt? Hur som helst är det ju anmärkningsvärt låga siffror även om det landar på 13, och jag kommer nog att undvika att förespråka denna modell framöver. Ett test på hela schabraket vore förstås fint!
 
om man tar det segment för segment

den undre öglan runt karbinen: 22kN

den dubbla överhandsknuten: 2*22kN*50% = minst 22kN

vardera slingbenet upp till, men exklusive knutarna: 22kN

vardera knuten i de övre karbinerna: 22kN*50% = minst 11kN

och så skiter man i lastdelningen, men konstaterar att ankaret är redundant, så får man nåt som håller bättre än man själv förmodligen gör, vilket jag tycker känns.. öh, betryggande.

om jag verkligen tänker fel här, så vill jag få reda på det.
 
Man kan inte tänka både att ankaret delar perfekt på hela lasten, och dessutom är redundant.

I själv verket är väl främsta anledningen till att ha två punkter, som inte är perfekt jämviktade, att man eftersträvar redundans. Dvs man är glad att en av kilarna håller när den andra rippat.

Då kan man ju bara räkna på ena kilen, och dit går enkel slinga.

Såtillvida inget nytt sedan achtminus första uppställning, möjligen har Gustav en poäng i att "förlusten" i halvslaget med dubbla parter där man bara nyttjar ena parten på ena sida kan ha en annan effekt än vad som beräknats. Spelar dock troligen mindre roll då jag tror att ansatsen om förlust i knuten är tämligen approximativ ändå. Troligen är även det dubbla halvslagets förlustfaktor ganska beroende av vilken karbin man använder och vilken typ av slinga, om man ska vara petig - vilket jag tror man ska vara först efter att man har mer bakgrund från relevanta utfallsprov.
 
Bra tester

Hej!

Intressanta mätningar. Tack!
Har lite svårt att se skillnaden på de båda åttorna med nedstick som ger resultaten 253 och 610 kg. Kan du Robin klargöra skillnaden?

Fick lära mig av en svensk bergsguide (Mikke E) att göra åttan och sticka tillbaka den lösa ändan ned i knuten igen. Detta för att lättare få upp den efter ett fall, eller efter en lång dag på berget. MEN vi stack aldrig ned den lösa ändan så långt som i Robins tester. Vi lämnade alltid en ögla kvar för att lättare kunna dra ut ändan. Öglan var stor nog att rymma två fingrar eller kanske en 5-krona. Är förstås nyfiken om hållfastheten blir lika dålig som i fallet med fullt nedstucken ända.

Med vänlig hälsning ifrån Örjan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.