Incidenter och tillbud som ger lärdom

I min värld är det självklart att man leder på ett eget eller ett för ändamålet hyrt rep och vid behov använder egna qd. Samma sak blir det ju då för ledfallsträning. Men så är det tydligen inte ...

Kan inte låta bli att tycka att idén att fallträna på topprep låter ganska larvig. Hur mesigt klättrar man för att det inte ska vara en del av den vanliga vardagsklättringen?
 
OT:
Därför att fallen är korta och det inte gör nåt att det är lite stummare, tvärtom betyder det kortare fall, och mindre risk för att man slår i hyllor eller marken. Om du toppar en led som är 25 m från marken till ankaret, så måste du upp några meter för att inte hamna i marken om du fallet i början. Som regel är ju det ingen fara, men är det dålig landning vill man ju inte falla 2 m i backen heller.
 
Om man nu klättrar på ett gym så borde väll det ligga i klättergymets intresse att se till att utrustningen som används är i bra skick. Precis som andra saker så slits det på ett eller annat sätt. Sen vad som är orsaken är väll egentligen inte intressant då det ändå måste bytas förr eller senare? Eller ni som tränar fallträning tar mer er egna rep och qd för detta eller?

Fick själv tipset från en av tränarna att öva fallträning på toprep men nu blir man ju lite osäker :)

Sen kanske det är svårt att ha en ansvarig som kollar allt hela tiden. Där har vi alla ett ansvar att säga till om något verkar slitet eller så. Kan ju vara läge att gå igenom sånt för varje grönt-kort-kurs så att man kan känna igen dålig utrustning och isf rapportera till ansvarig.

Att fallträna på topprep är helt ok och inget konstigt. Att däremot ta många upprepade ledfall på gymets rep är något som orsakar mycket slitage.
 
Jag är nu hemkommen från kvällens träningspass och jag passade på att fråga hur det har gått med den brustna expressen.

De såg frågande på mig och hamnade direkt i någon sorts försvarsposition…Jag förklarade för dom att jag inte är intresserad i att finna ut om klättercentret gjort något fel för det tror jag uppriktigt sagt inte, det kunde ha hänt var som helst. De sa till mig att de slängt den trasiga expressen och hängt upp en ny. De hade dom också, plus satt dit tejp som hindrar rotation av snabblänken.

Det jag bevittnade i söndags, en express som brast vid ett simpelt fall, kommer jag säkert aldrig få se igen i mitt liv. Jag tycker att det är viktigt att få till en ordentlig utredning, jag är inte ensam om att vara nyfiken.

De säger att det inte behövs en utredning eftersom dom redan vet orsaken som är den att repet, när de dras ner, sliter på expressen som har försvagat denna så mkt att den gick av. Detta låter väl ändå inte troligt va? Vad är det för clowner som driver stället?

Jag var tveklöst den person som stod närmast (bortsett från klättraren) och helt fantastiskt nog råkade jag ha ögonen på just denna klättrare när han tog fallet. Mig har de inte ens avhört om hur jag uppfattat händelsen…Jag hade också senare i min hand denna express och jag kunde inte se något som liknade en sådan skada som de beskriver…och brottet är exakt där som snabblänken är…Kanske är det språkbarriärer…?

Nä jag tycker det är dåligt skött av detta klättercenter…Vulkan Klatresenter, Kolsås klatreklubbs hemmavägg…

http://www.kolsaas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=35
 
Allvarligt, leda på statiska rep?
Statiska rep på ett gym, har man det?

Helt ärligt så vet jag inte hur statiska/dynamiska de är men det är till för topprepsklättring och sviktar inget man märker av på den tiometersvägg som finns där. Oavsett så känns konstanta fall i i samma slinga lite läskigt men jag kanske överreagerar. Men tillbaks till ämnet så håller jag med om att det är konstigt att de inte velat utreda.

Ciao Emil
 
Återigen: Innan en slinga brister ser den fördjävlig ut.

http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/journal/climb/qclab/qc-lab-draws-in-a-gym

http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/journal/climb/qclab/qc-with-kp-from-the-archives-1#cave

Om inte slingan hade synliga skador innan den brast så måste den varit utsatt för batterisyra eller liknande. Det är den enda förklaringen jag kan komma på.


Sedelärande historia:

En av bultarna på "Rallyplaneten" på Källsberget sitter precis ovanför ett tak och när man faller så belastar man slingan så att den nöts ganska elakt mot takläppen. Det är rätt vanligt att kortisar sitter fixade på Rallyplaneten medan folk jobbar på den. Om jag klättrar den så lyfter jag alltid på slingan för att se hur den ser ut på baksidan: en gång var den nästan helt av men såg rätt OK ut från ovansidan. Det sägs (jag har inte fått det bekräftat av förstahandsuppgifter) att en slinga som lämnats precis där gick av vid förstamansfall.
 
Norges Klatreforbund, och ledare för säkerhet vid namn Stein T är nu informerad från två håll, för närvarande icke från de aktuella klättergymet dock.

I Norge har de ett liknande system för olycksrapportering som i Sverige med incidentrapport.
http://www.klatring.no/Sikkerhet/Ulykkesoversikt/tabid/4747/Default.aspx

Men precis som i Sverige så uppmanas man bara att rapportera in alla olyckor och tillbud till förbundet, men det är inget tvång. Kan gott vara på sin plats att systematiskt dokumentera denna typen av tillbud med den brustna expressen…som precis som actminus säger, måste ha haft en synlig skada.
 
Inget gym jag någonsin klättrat på tillåter att man leder på deras rep, vare sig semistatiskt eller dynamiskt. Skulle jag se någon göra det skulle jag säga ifrån direkt. På vissa gym kan man däremot låna/hyra leadrep, men det är en annan femma.

Skulle dessutom vara förvånad om inte certifiering av inomhusvägger kräver att ägaren skiljer på topprep och leadrep.

Jag falltränar, men efter att ha läst denna tråd gör jag det med uppbackning på översta klippet. Och på eget rep, självfallet.
 
Synd att de inga vill utreda. Har de slängt expressen så kan jag bara tolka det som om de inga vill att det ska utredas. Trist att de ska gå in i försvarsposition, känns som en lärdom försvinner bara för att de inga vill riskera få någon form av skuld. Deras förklaring låter ju lika korkat som att ledklättra på ett statiskt rep...
Ledväggen som den kallas endast har statiska/semistatiska rep och jag har ännu på ett par år inte sett någon ta med sig ett eget dynamiskt att leda på.
Folk leder och tar fall på semistatiska? Det låter idiotiskt, är du säker på att det är semistatiska?
En kille klättrar samma led ca 3 gånger och undviker konstant att klippa i ankaret och tar en flygtur när han når toppen.
Jag ser inga som helst problem med detta om det är dynamiska rep som används. Ledfall på statiska och semistatiska låter som idioti, tre gånger likaså som en gång!

Den här typen av fallträning hjälper nog i början om man är mycket ovan med fall, men den är ju inte verklig. För mig ser ett pass fallträning ut så här: Jag väljer en led som jag antingen blir riktigt nöjd att jag klarat, eller så går jag på in i det sista och tar mig en flygtur... och det är inte fallträning längre, det är så jag klättrar. Att göra medvetna hopp där säkraren är fullt beredd översätts inte till ledpsyke tyvär. Det är fortfarande arrangerade hopp under kontrollerade former. Det funkar bra till att få en känsla över hur det är att falla, men när man väl vet det så får man inte så mycket mer utav det. Visst, jag släpper ofta från toppen om jag inte måste rensa egna quickdraws, men det är inte vad jag kallar fallträning, det är som bäst "släppträning". Men vad vet jag, det kan kanske hjälpa de som helt saknar förtroende för de matriela delarna av säkringsledjan?

Hoppa av nånstans mitt på leden över bulten utan att ha förvarnat säkraren, tittat ned eller ens stannat upp en stund, då börjar det likna verkliga fall. Det här med "jag släpper nu, har du mig?" istället för att våga gå på och falla på riktigt kan inte tränas bort med kontrollerade fall. Det enda som kan hända är att man bli bekvämare med "jag släpper nu, har du mig?" fall... Och jag själv förstår inte varför man vill bli bekvämare endast med det...
 
OT:
Därför att fallen är korta och det inte gör nåt att det är lite stummare, tvärtom betyder det kortare fall, och mindre risk för att man slår i hyllor eller marken. Om du toppar en led som är 25 m från marken till ankaret, så måste du upp några meter för att inte hamna i marken om du fallet i början. Som regel är ju det ingen fara, men är det dålig landning vill man ju inte falla 2 m i backen heller.

OFF TOPIC,
Jo, men inte många inomhusväggar är 25 meter.

Att ha statiska/semistatiska rep på en vägg där man leder verkar inte helt genomtänkt. Jag tycker att det är fel att blanda rep eller att ha statiska/semistatiska på ett gym. Om man nu mot förmodan använder sådana bör man informera om det väldigt tydligt.

* Väggarna är inte så höga
* Väggarna är branta
* etc etc
 
Jag bevittnade idag ett tillbud på ett av klättergymmen här i Oslo.
Jag lurar helt enkelp på varför expresslingan brast...?

För det första vill jag tacka för informationen. Känns bra att det finns seriösa personer som gör precis som du och belyser problem som detta. Tumme upp.

Även om det är så att de nu bytt slingan så ligger ju problemet i att de inte bytt slingan innan den gått av och vad är det som säger att detta inte händer igen, kan man fråga sig. Om det är så att det finns en uppenbar risk att slingan nöts mycket mot väggen så kan man tycka att det borde stå med i någon sorts underhållsrutin som ett särskilt problemområde. Vi får hoppas att denna rutin finns och ändras eller skapas från och med nu. Försiktighetsprincipen borde i detta fall lyda att ett fel sällan kommer ensamt. Tur är också att det inte var den 1a 2a eller 3e expressen som gick av. Då hade det kunnat bli ett mycket otrevlig markfall.

Om klätterhallen väljer att inte utreda detta (det kanske de gör men inte redogör för innehållet offentligt) och du har möjlighet att besöka gymmet så kanske du kan leda upp precis som repet satt och hänga i repet och ta några bilder. Om jag skulle utreda detta skulle jag ta följande bilder:

Repet i en express (den hängare där slingan gick av, med belastning (bild på expressen i profil/från sidan och framifrån. Såsom det såg ut vid fallet mao).

Repet genom alla expresser och igenom ankaret med belastning (bild på expressen framifrån och i profil. För att se om repet ligger över expressen och sliter.) Denna kanske man måste prova flera gånger för att se om expressen beter sig olika vid olika tillfällen.

Ännu hellre kan du filma båda varianterna.

Med dessa bilder kan man förhoppningsvis se om expresserna utsätts för särskilt mycket slitage eller om det "bara" varit mycket mycket gamla (normalslitage).

Återigen. Tack för info
 
Varför tygslinga inomhus?

Hej!

Varför har man över huvud taget en sydd slinga, istället för t.ex. en kätting, som fast installation på ett gym?

/Örjan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Spindelmannen ger sig inte........ Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.