Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven

Skulle gärna se att det bultades lite tätare i Ryssgraven i Stockholm. Det finns få bultade leder i 4:a-registret i Stockholm (Nya väggen i Häggsta ett lysande undantag) och jag tror att t..ex. "Moln i byxor" och "plåster på såren skulle kunna klättras av betydligt fler om bultarna satt tätare och första bulten satt längre ned.

Något för julklappslistan?
 
Kan nog hålla med om att bultningen på just "Moln i byxor" leder till lite väl spännande klättring. Vet att vi skojat om potentiellt markfall vid klippning av bult nr 3. Bult två har jag i alla fall för mig är ett definitivt markfall och första bulten.. tja.. känns rätt högt upp :)
 
Kan nog hålla med om att bultningen på just "Moln i byxor" leder till lite väl spännande klättring. Vet att vi skojat om potentiellt markfall vid klippning av bult nr 3. Bult två har jag i alla fall för mig är ett definitivt markfall och första bulten.. tja.. känns rätt högt upp :)

Nu var det några helger sen jag var i Ryssgraven senast, men vad jag minns blir det inte markfall vid tredje bulten, ja, så länge man klipper i midjehöjd det vill säga... Om man klipper högt och drar ut något meter extra rep så ligger man nog lite risigt till. Hur klokt det är på en nybörjarled är ju tveksamt och i övrigt kan jag hålla med om att det suger en del i magen när man ska klippa! En bult eller två till i nedra partiet skulle inte vara dumt i min mening.

Men bortsett från den leden har jag för mig att det ska vara helt okej, i alla fall i mitt tycke.
 
Har tänkt exakt samma sak rörande de enklare bultade lederna i ryssgraven. Skulle absolut kunde behöva en extra bult i början eftersom de klättras av just mera ovana klättrare. Moln i byxor är ett bra exempel. Längre upp känns det helt ok.
 
Jag känner inte till lederna, men bultar skall endast sättas för säkerhetens skull, inte för läskighetens skull. Om man har en duktig säkringsman så faller man inte lika långt som när man har en dålig säkringsman. Alltså kanske personer borde lära sig säkra innan de börjar klättra? Inomhus löste vi det genom att ge folk rött kort, utomhus kanske vi kan lösa det genom att erbjuda folk möjligheten att gå en kurs? Om det bara fanns personer som kunde gå samman, bilda ett förbund med föreningar och utbilda instruktörer. Instruktörer som kunde ge kurser till personer så att de slapp slå ihjäl sig på läskiga 4c-leder i Stockholm. Förbundet skulle kunna döpas till Svenska klätterförbundet, men vad är ett ledpsyke på internet egentligen?

Hur högt är det till första bulten? Är det möjligt att säkra med crashpads?

Senare i debatten, kanske man borde avstå ifrån att klättra just dessa leder tills man har blivit en bättre klättrare? Bara en tanke..
 
Om jag minns rätt så är leden på nedre halvan lite sådär så att det är små "krux" mellan små vilor där man står bra.
Jag misstänker att det därför är bultat för att man i dessa positioner ska gå att klippa lite bekvämt - och möjligen lite högt, men från en stadig position.

Första bulten sitter en bit upp, men det är om jag minns rätt enkelt att sätta en kil så fort man klivit upp en aning.

Jag har för mig att leden t v om den här är mer glest bultad, men att det är lite oklart hur man ska klippa, dvs vilka bultar som hör till resp led om man läser föraren. Kanske är det också så att den påtagliga svakaraktären gjort att man varit lite snål med bultarna eftersom man troligen i första hand riskerar skrubbsår och stukningar om man halkar av. Eller så är det helt enkelt så att om man placerar bultar där de borde komma om "man räknar meter från marken", så kommer de dåligt i förhållande till hur man står.
Jag är lång och minns att det var lite glest men inte läskigt - kanske för att jag kan klippa högt eller nåt med min kroppslängd. Jag vågar nog anklaga den som borrat för att var lång också - om det nu kan vara lite av en förklaring.

ED. Vid Ryssgraven är det ju mycket som är bultat - men det finns ju ändå god anledning att ha med sig kilknippet för det finns några tradleder som är fina, även om de kanske är i minoritet. Så därför kanske det inte är så långsökt att lägga en startkil på leden ifråga.
 
Senast ändrad:
Håller med i exemplen nämnda ovan, det känns lite glest i nedre delen av flera leder där ute och det är väl helt rimligt att ta denna diskussion.


Trist bara att vissa känner sig tvungna att omedelbart raljera om det hela. Som jag ser det är det fullt rimligt att en 4:a är bättre bultad än en superduper 9b+ med extra allt därför att den troligare klättras av, just det, nybörjare. Att vänta med 4or tills man "blir en bättre klättrare/säkrare" utomhus känns som en trist utsikt, det finns inte mycket lättare än så om man vill leda och det är väl fullt rimligt att betrakta 4or som nybörjargrader utomhus.

De leder Mezzner nämner, till vänster om Moln i byxor, är förvirrande och klurigt bultade. Jag har helt gått bort mig där på topprep och känner nog att ett fall innan bult tre med stor säkerhet slutar illa även med minimalt rep ute. Kan tilläggas att jag är förhållandevis kort också. Bultningen ovanför #3 är däremot utmärkt och klättringen har en överlag mycket säkrare karaktär.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.