Lednamn

Jag förstår inte upprördheten annat än som ännu ett utslag av PK. Klippan har ju tema andra världskriget och lednamnen ifråga hänvisar till faktiska händelser, artifakter eller militär utrustning. Jag kan inte hitta nåt lednamn i föraren där någon värdering uttrycks, med undantag av "Hitler, kort men jävlig" och det är väl knappast ett uttryck för någon sympati.

Ska vi ta bort alla hänvisningar till nazismen från historeböcker också? Hur ska vi då kunna känna igen de mekanismer som leder till katastrofer som nazismen om det skulle börja pyra igen?

Som någon påpekat så skulle jag i konsekvensens namn kunna känna mig kränkt av Cordelia Hess efternamn, särskilt som Rudolf Hess, som ju var Hitlers ställföreträdare, höll fast vid sin ideologiska övertygelse ända till sin död i Spandau och blev något av en kultfigur för nynazister.

Man kan knappast vinna något på att försöka sudda ut historien, tvärtom är det väl det bästa instrumentet för att känna igen eventuella hot mot demokratiska värderingar.

Sen kan jag tycka att en hel del lednamn är onödigt pubertala, exempel finns t ex i Grönbrink, men det kanske beror på att jag börjar bli gammal. Annars är det en ide jag gillar att en klippa har ett tema och att lednamnen håller sig till detta.
 
Om någon är villig att lägga ner det jobbet så visst. Man måste nämligen rita om alla bilder, skriva ny text etc etc. Min poäng var bara att den som ger ut boken har ett eget ansvar. Men nu tror jag att jag har sagt det jag ville säga i frågan.

Han/hon har lika mycket ansvar som en författare till en turistguide. Allt personen gör är att återge vad vissa platser/objekt kallas för, varken mer eller mindre. Det som kanske skulle behövas är ett förtydligande av hur namngivningen går till så att kränkta personer kan ge skit till förstebestigaren istället.
 
Jag undrar hur många som blir lockade av att proteströsta på sverigedemokraterna av dessa politiska utspel? Hur många högutbildade invandrare kör taxi? Där är ett problem att fokusera på, men den svenska PK-eliten tjänar på att ta upp små problem och blunda för andra.
 
Tittar man på lednamnen i Gåseborg så är det väl rätt normalt.
Ett område med namnen:
Törnrosa, Askungen, Glader, och Kloker

Ett område med:
Diktatorn (samma lednamn finns på många håll i Sverige), Spitfire, flyglottan, Himmler, konvoj, Detonator, propaganda, luftbro, Hitler kort men jävlig, Kristallnatten och 3é riket.


Jag tycker att det är eftersträvansvärt att alla leder på samma vägg har liknande namn, Exempel pilsnerväggen i Utby där lederna heter: Faxe, Tuborg, Pripps, Carlsberg, Guinnes mm

Personligen så tycker jag att lednamnen "Hängpungen" och "Pungsträckarleden" som också återfinns på Gåseborg är sämre och visar på omogna klättrare...
 
Personligen känner jag mig mer kränkt av lednamnet "Tjock Smock" på Vårdberget... Får nog skriva till DN om det...
 
http://e9climbing.blogspot.com/2010/08/swedish-climbing-federation-has-gone.htmll


http://climbing.about.com/b/2010/08/14/swedish-climbing-federation-proposes-ban-on-offensive-route-names.htm

http://www.klatterforbundet.se/nyheter.php?id=367

I princip ett vettigt statement men forbundet har nu fallit offer for politikers och andras ratt till problemformuleringsprivilegium. DVS nu ar det andra som satter agendan da forbundet gar med pa att det med hansyn till ev access-problem kan va ratt att andra namn. Forbundet borde kanske havdat ytrrandefriheten fore allt! Dvs foraren ar en tycksak som de inte ansvarar for. Om forbundet nu som jag tyder det forsoker paverka forstabestigare sa gar dom detta till en fraga samtidigt som dom sager att dom inte ska lagga sig i er namngivningsprocessen. Lite virrigt!
 
Visst är det så att förstemannen kan sätta ett valfritt namn på leden men för den skull är det inte säkert att alla accepterar namnet och tar det till sig. Det skulle mycket väl kunna vara så att vissa leder får helt nya namn av andra klättrare. Förekommer kanske framförallt där det är mycket turister att vissa leder har flera olika namn.

Tror inte vi klättrare har något att vinna på att ge leder "kiss och bajsnamn" på precis samma sätt som att konstnärer inte vinner något på att de där djävla Konstfack slår sönder tunnelbanevagnar i konstens syfte och till råga på allt belönar de den där djävla konstnären med både studiemedel och högskoleexamen (ok helt OT, det är en sak som irriterar mig så fruktansvärt). De gömmer sig också bakom yttrandefriheten...

Åter till ämnet det förekommer på vissa håll att kommuner till och med sätter ut skyltar med föraren. Till exempel Sveafallen i Degefors kommun (se bild http://www.sverigeforaren.se/index.php/Sveafallen). Tror inte att alla kommuninvånare är speciellt glada om det förekommit "kiss och bajsnamn" på skyltar i naturreservatet som dessutom bekostats med skattemedel.

P.S Tack till Degefors kommun som satt upp skyltar med förare. Hoppas fler kommuner vågar ta efter men de beror förstås på hur mogna vi klättrare är och vilka namn vi ger lederna.

(Jag tycker inte att det är något fel på de andra världskrigsnamn som förekommer i Gåseborg)
 
Egentligen blev hela debatten sned när det började talas om "nazistnamn" (Goodwins lag, någon?)

Temat på namnen i Gåseborg är väl snarare 2:a världskriget än nazismen, även om det blivit en övervikt åt tysksidan? "Spitfire" tillkom ex.vis långt före "Zyklon".

Inte för att det spelat någon roll i en principdiskussion, men känslan för de "fula" namnen blir rätt annorlunda beroende på vilket perspektiv man väljer.
 
Någon har bultat upp en ny led på Gåseborg och gett den namnet "Hess mot folkgrupp". Kolla Sverigeföraren. Det är fan helt genialiskt!
 
Försvaret för dessa klätterleders rätt till sina namn har verkligen nått oanade höjder. Det är frågan om ett antal leder på temat "judeutrotningen", och jag vidhåller att jag tycker det är illa valda namn i sitt sammanhang, helt värdelösa faktiskt.

Men lågvattenmärket bland alla dåliga argument är väl ändå att folk säger sig "ha rätt att bli provocerade" av Cordelia Hess efternamn ("Rudolf Hess! See what I mean see what I mean!"). Det råkar nämligen vara ett inte helt ovanligt namn även i Sverige, så kan vi lämna den saken därhän? Tydligen inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Förslag till namnpolicy Klättring allmänt 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.