Sölvesborg - Osby

Hejsan alla

Jag hade tänkt gå kust till kust leden ost i sommar med början i Sölvesborg och sluta i Osby. Någon som gått den sträckan och har något att säga om den? Tror den sträckan blir ca 9,5 mil och jag hade tänkt vara ute i 3 nätter, det borde väl gå.

/Anders
 
Har bara gått en väldigt kort sträckning av denna delen tidigare så där kan jag inte hjälpa dig speciellt mycket.
Gällande att ta dig 9,5 mil på 3 övernattningar så säger jag..... Nja, visst går det men finns det någon speciell anledning till att du vill rusa iväg?

Själv räknar jag med ca 2 - 2,5mil/dygn när jag vandrar.
Känner man inte till terrängen man går i så skall man kanske inte räkna för långt/dygn. Sedan vill jag gärna kunna njuta lite av naturen jag går i under tiden.
För mig är resan viktigare än målet.
Det finns så oerhört många parametrar som spelar in i detta.

Du känner dig själv bäst.
Det är ju beroende på hur van du är vid att vandra tidigare.
Hur mycket packning du har med dig.
Hur väl dina fötter håller osv, osv.

Men visst går det om man ger sig f-n på det.

//Peter
 
Tack för feedbacken. Angående tiden så beror det på min och min vandringskamrats semester. Det är alltid svårt att få det o klaffa exakt. Men om man går 2-2,5 mil på en dag så borde ju tre övernattningar räcka. Det är ju 4 dagar man är ute o går. Jag brukar faktiskt också ligga på den sträckan/dag när jag är ute. Angående problem med fötter så är jag lyckligt lottat. Jag har fått två blåsor på mina fötter under alla mina vandringar och det var när jag gick med blöta strumpor.. Jag har iof bara gått korta vandringar med ca 3 övernattningar.

/Anders
 
Imorgon bär det iväg. Som det ser ut nu så kommer vi inte att få något fint väder, men det ska nog gå ändå. Vi kommer inte att gå till Osby utan det blev Glimåkra istället. Tror den sträckan var på lite över 8 mil och det passar nog bättre iom det kommer nog att bli många pauser för att skula. Återkommer till helgen med hur det gick.

/Anders
 
Då får man väl redogöra hur det var på vandringen. Vädret var som sagt väldigt ostabilt dagen innan, men ut skulle vi i vilket fall som helst.Sträckan var på ca 8,5 mil och var riktigt bra, inte alls mycket vandring på asfalterade vägar (som man har fått göra på vissa andra sträckor) utan gick i varierande terräng. Man gick lite på grusvägar, men det tycker jag bara e härligt. Regnet kom den sista natten och varade in på morgonen så det blev att käka frukost i absiden. När vi skulle bege oss så slutade det regna och vi fick hyffsat väder tills Glimåkra då det öste ner. En liten trevlig sträcka att gå och kan varmt rekommendera den till er andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Sällskap Sölvesborg - Lerjevallen ? Skåne 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.