Fasadklättring.

SKF säger nej

Frågan om fasadklättring var tydligen uppe på klätterförbundets styrelsemöte ifjol och då sa man så här:
Fasadklättring - Före detta skatteskrapan ska invigas till studentboende och Svenska Bostäder undrar
om vi kan hjälpa dem med en person eller flera som kan utföra fasadklättring under invigningen.
Styrelsen beslutade att vi inte vill marknadsföra förbundet på detta sätt.

Saxat ur protokoll nr 114
 
angående kingswingen så hörde jag häromdagen att man måste ha byglov =) om man ska utföra detta..räknas som fast installation eller ngt åt det hållet...om man nu inte mot förmodan lyckats få bygglov för rep under bro kan man åka dit...
 
Brottsrubricering och påföljd.

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...E}=SFST&${FREETEXT}=brottsbalk&RUB=&BET=&ORG=
 
Jag är lite intresserad av sådant här och det är ganska få ställen där man kan förvänta sig att ”röra sig fritt”.
På de flesta ställe kan man åläggas att följa visa regler för att få vara där.

Till exempel inte klättra...

Klättrandet i sig är inte olagligt, men om man inte har tillstånd kan det allså bli olaga intrång/hemfridsbrott.
Polisen behöver inte ta fast en om det inte fins en fastighetsägare som anmäler.
Såvida inte polisen bedömer det lämpligt...

Länk till gammal artikel jag skrivit:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
 
Re: SKF säger nej

mathias; sa:
Frågan om fasadklättring var tydligen uppe på klätterförbundets styrelsemöte ifjol och då sa man så här:
Fasadklättring - Före detta skatteskrapan ska invigas till studentboende och Svenska Bostäder undrar
om vi kan hjälpa dem med en person eller flera som kan utföra fasadklättring under invigningen.
Styrelsen beslutade att vi inte vill marknadsföra förbundet på detta sätt.

Saxat ur protokoll nr 114

Att SKF:s styrelse inte vill "marknadsföra förbundet" med fasadklättrare betyder ju inte på något sätt att SKF ställer sig direkt negativt till fasadklättring som aktivitet.

i övrigt tycker jag personligen att lagpåföljder är väldigt ointressant. Fasaderna (eller vad det nu kan vara..) står där, och du vill klättra på dom, och du vet att ingen kommer komma till skada (förutom du själv..)
Är viljan stark nog så är en eventuell laglig påföljd värd att ta.

ungefär som med all annan klättring. risken finns alltid att du ramlar och slår dig riktigt illa (jag har hört att man till och med kan dö!) men eftersom tillfredställelsen man får av klättring är så stor så tar man den risken ändå!

klättra på!
 
Förstabestigningar är väl inte så väldokumenterat när det gäller fasadklättring.

Stadshustornet i Stockholm klättrades flera gånger på 70-talet, finns en bild i Stockholmsföraren från -79 med Alve Henriksson på SO kanten (man kan säkra i åskledaren). Tror dock inte att han var först. Vill minnas att svårigheten ska ha varit i femmaintervallet.

Danne Bidner och någon mer som jag glömt har klättrat Åhlenshuset på Klarabergsvägen, måste ha varit tidigt 80-tal. Haffot kom när de var nästan uppe men de sprang till andra sidan och firade av så haffot fick långnäsa.

Men såna övningar är kanske inte att rekommendera...
 
Der Kiene-swing!!!

jimisola; sa:
angående kingswingen så hörde jag häromdagen att man måste ha byglov =) om man ska utföra detta..räknas som fast installation eller ngt åt det hållet...om man nu inte mot förmodan lyckats få bygglov för rep under bro kan man åka dit...

Ett litet klarläggande; det heter "Kiene-swing" efter den tyske klättraren Helmut Kiene som hittade på grejen. Han utförde den första gången på 70-talet mellan två broar i Annecy efter att länge ha funderat på om repet skulle hålla... det gjorde det...

När det gäller Halmstad Trade Center fick jag då en direktrapport från en säljare på ett av de företag som har sina kontor där. Han satt i telefon med en kund när plötsligt en kille raskt kommer klättrande förbi hans fönster och försvinner uppåt, gissa om han blev mållös, det var säkert det roligaste som hände på hans jobb det året!

Ciao!

Uffe
 
Re: Der Kiene-swing!!!

alien; sa:
Ett litet klarläggande; det heter "Kiene-swing" efter den tyske klättraren Helmut Kiene som hittade på grejen. Han utförde den första gången på 70-talet mellan två broar i Annecy efter att länge ha funderat på om repet skulle hålla... det gjorde det...

Ciao!

Uffe

Är det här en Kiene-swing?

swing_skizze.jpg


Ser trevligt ut! :cool:

//Gustav\\
 
Genau!

Rätt så Gustav, så gjordes det också första gången, ger säkert en bra kick!

Sen har en del försökt sig på att hoppa från samma bro och sida som repet är fastsatt i, dock med betydligt sämre resultat...

Ciao!

Uffe
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.