Fasadklättring.

Det skulle vara kul att höra vad klättrare har för åsikter om denna "förbjudna" aktivitet. Jag klättrade en hel del på byggnader när jag var yngre men nu var det ett tag sen sist.
Finns det någon som håller på med detta och vågar stå för det.
Själv tycker jag egentligen att fasadklättring är intressantare en t.ex inomhusklättring. På inomhusväggarna så är greppen ditsatta speciellt för att man skall klättra där men en byggnad är ju liksom inte gjord för att klättras. Därför tycker jag det är mer spännande på nått vänster.
Det händer även idag ibland när jag går förbi en lyftkran eller något liknande att jag får den där förbjudna tanken:
"Fan, där skulle jag vilja klättra upp"
Grejen med denna typ av klättring är ju att man är osäkrad. Det viktiga är ju frihetskänslan och känslan av total kontroll snarare än att klättra tekniskt svårt.
Vad tycker ni om denna förbjudna sport?
Jag är beredd på att det kan flyga en massa moralkakor i luften nu.
 
Klättra på du. Jag har inga invändningar mot osäkrad fasadklättring. De flesta som ägnar sig åt det brukar slå ihjäl sig så småningom så det är mera ett problem för utövarna.....

//Per
 
yeaaah en som jag!!

Jag är nog precis som dig hörru!! Om jag t.ex går förbi en lyftkran då måste jag bara upp till toppen
Haha!..Man får sånt adrenalin Eller hur??!

/SEBBE
 
Tänkte väcka liv i en gammal tråd....! :cool:

Kommer på mig själv med att ibland tänka, "undra hur man tar sig upp på det där hustaket eller byggnaden".

Tror säkert inte fastighetsägare och myndigheter är så imponerade av fasadklättring, men vad kan man få för straff om man åker fast när man klättrar på en byggnad eller i en mast??

//Gustav\\
 
I Uppsala finns den berömda slottsmuren, där det bouldrades en del förr i tiden. Nu är det förbjudet, det skadar visst stenen, eller något annat dumt. Hursomhelst har jag hört att det är 900:- i böter. Så de få gånger jag har varit där, har jag mina saker packade, och redo att kuta.

Men det är ett historiskt bygge, jag vet inte vad det blir på riktiga hus. Och jag är inte alls säker på siffran heller.

Har man otur kanske det kan klassas som förargelseväckande beteende eller dylikt. Och det lär ju inte vara i närheten av gratis.
 
Så länge ni inte klänger på MIN fasad skiter jag i vilket. Jag har nog med ruttna äpplen att ta hand om i trädgården, och har ingen lust att skyfla annat klafs oxå.

Kanske kan andra fastighetsägare känna likadanet?

/Per
 
Det är ju skitkul som omväxling. Sen att det känns lite otillåtet gör ju inte saken sämre. Gick andreman på ett kyrktorn häromveckan. Fina säkringsmöjligheter.
Det jag undrar egentligen är vad som gör det otillåtet. Vilken paragraf skulle man använda sig av för att sätta dit någon. Att luta sig mot en fasad är ju tillåtet så vad blir skillnaden när man har kontakt med en väggyta högre upp?
Undrar det samma om King Swing också.
 
Egenmäktigt förfarande brukar det ju förstås kunna bli sedan är risken att man bryter mot diverse lokal ordningsstadga + att man faktiskt kan vara farlig för andra typ tappa en karbin ned mot gatan från 50m.

Mig veterligen har ingen fått något kännbart straff för verksamheten i Sverige.
 
Vet inte om egenmäktigt förfarande kan bli aktuellt. Men å andra sidan kan man ju inte hävda nån allemansrätt på andras fasader, och beroende på var byggnaden befinner sig är det ändå relativt troligt att man befinner sig på privat område, även om jag inte vet hur ett sånt intrång rubriceras.

Att man skadar takbeläggning eller fasad är ju helt klart tänkbart, och vid sådana skador blir man förstås skadeståndsskyldig.
 
Jag vet inte, men jag TROR att buildring eller King Swing inte är olagligt i sig, utan att det snarare handlar om när och var man gör det. Att klättra t.ex. i närheten av trafikleder brukar (väl?) för det mesta vara olagligt, då det får trafikanter att tappa uppmärksamhet på trafiken. Också om det är mycket folk i närheten så kan det vara farligt, som sagt, om man skulle tappa eller riva ned saker. Jag TROR också att varje fastighetsägare kan bestämma själv om han/hon tillåter att folk klättrar på fastigheterna.

Men mest undrar jag om det inte bara är en så-där-gör-ma-bara-inte-grej. Poliser sägs ju finnas till för att hålla "ordningen", och att klättra på hus är ju inte direkt ordningssamt. Jag tror att även om det inte finns någon speciell lag mot det, så kommer farbror blå att stå nedanför.

Grattis till klättringen av kyrktornet Aron! Var det en förstabestigning? Var var det? Svårighetsgrad? Kom inte och säg att det var Uppsala domkyrka, för den har jag på min ticklist. Den är paxad. Funderar på att klättra upp och slå upp en portaledge däruppe, och bo där ett par dagar.

Mac
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.