Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-04-10, 18:15
Ut i skogen Ut i skogen är inte uppkopplad

Excalibur - hur fungerar den?

Hej! Jag är helt ny på att torka mat, och har köpt en Excalibur i en nätshop. Instegsmodellen, med 4 brickor och ingen timer.

När jag kollar temperaturen med termometer, så ligger den konstant 10 grader under vad som står på vredet. Det står i manualen att temperaturen fluktuerar, för att förbättra torkningen, så jag kan ha haft maximal otur med timingen när jag har kollat termometern.

Är det någon här som har dubbelkollat sin Excalibur? Är det jag ser normalt?

Jag tycker också att den låter ganska mycket, med tanke på att recensionerna säger att den är hyfsat tystgående. Men jag har ju aldrig hört en mattork, så jag vet inte vad jag ska jämföra med. Uteslutet att ha den på under natten - jag bor i en etta.

Hjälp mig! Är min nya mattork OK, eller bör jag reklamera den för att den är trasig?
Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 22:48
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

En mattorks viktigaste funktion är att ventilera ut fuktig luft. För det behövs fläktar som går på högvarv hela tiden. Det kommer alltså brumma. Ibland finns det ett nattläge som sänker hastigheten på fläkten men som också gör den mindre effektiv.

Den näst viktigaste funktionen är värme. Man ska torka lagom fort, är ugnen för varm så bildas det ett torrt skal på maten som inte släpper ut övrig fukt på ett effektivt sätt. Ca 40C brukar vara lagom. Jag gissar även att ugnen är som en bastu: slänger du på vatten på aggregatet så sjunker värmen även om det upplevs varmare. Så länge maten är fuktig så kommer alltså ugnen inte att nå sin inställda temperatur eftersom att luftfuktigheten är så hög, denna måste vädras ur!

Detta är bara spekulationer, men tycker att det känns rinligt iaf :p
Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 23:10

Citat:
Ursprungligen postat av ludvig_svensk Visa inlägg
En mattorks viktigaste funktion är att ventilera ut fuktig luft. För det behövs fläktar som går på högvarv hela tiden. Det kommer alltså brumma. Ibland finns det ett nattläge som sänker hastigheten på fläkten men som också gör den mindre effektiv.

Den näst viktigaste funktionen är värme. Man ska torka lagom fort, är ugnen för varm så bildas det ett torrt skal på maten som inte släpper ut övrig fukt på ett effektivt sätt. Ca 40C brukar vara lagom. Jag gissar även att ugnen är som en bastu: slänger du på vatten på aggregatet så sjunker värmen även om det upplevs varmare. Så länge maten är fuktig så kommer alltså ugnen inte att nå sin inställda temperatur eftersom att luftfuktigheten är så hög, denna måste vädras ur!

Detta är bara spekulationer, men tycker att det känns rinligt iaf :p
Tack för input! Jag gjorde de första temperaturtesterna med tom ugn, så det borde inte ha påverkats av vatteninnehåll, men idag har jag kört ett test med aubergine, och temperaturen verkar ha blivit bättre mot slutet av torkningen. Åtminstone närmare det termostaten angav.

Men torkningen tog tid! Jag valde att börja med aubergine, för att Excaliburs manual angav torktiden till 4-8 timmar, beroende på luftfuktighet, och det räknade jag med att hinna trots start vid 14:30. En plåt, med lite mer finhackad aubergine, kändes rimligt klar efter 8 timmar, medan skivorna (som manualen föreslog) tog ännu längre tid.

Och OK, fläktar låter väl, och Excalibur har inte själva lovat att den ska vara tyst, utan det har jag sett i användarrecensioner, och man vet ju inte vad de jämfört med. Men det är ett högt brummande. Orsaken till att jag är lite orolig att den ska vara skadad, är att den skickades med Postnord direkt packad i endast den ganska o-stoppade originalkartongen. Men, det jag hör är kanske är normalt.

Fortsätter med fler tester i morgon, och får se om jag blir klokare. Vore väldigt glad om någon annan Excalibur-ägare skulle orka mäta i sin ugn, och se om det verkar stämma.
Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 23:36
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu

Aldrig hört en Excalibur. Har en Evermat, iofs en helt annan typ av tork. Klart den låter, men den susar snarare än brummar och inte särkilt högt. När du säger brummar låter det som nån slags dissonans. Är det den typen av ljud som kan bero på att något sitter löst?
Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 07:08
undvall undvall är inte uppkopplad

Vår är kanon!

Hejsan,

Vi haft haft en Excalibur torkugn i ett gäng år nu och är väldigt nöjda med den. Om man jämför med de tidigare torkugnarna med fläkt i botten som vi också haft/provet är slutresultatet HELT överlägset.

Vi har genom åren mest torkat färdig man. Enkelt exempel, tillaga en ärtsoppa precis som vanligt. Bred ut den på plåtarna och torka tills det är torrt. Och sen har du med dig en torrsoppa som slår allt du kan köpa i affären med hästlängder!

Däremot har jag så vitt jag minns aldrig kollat temperaturen, så det har jag dålig koll på.

/ Stefan
Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 07:56
tokn tokn är inte uppkopplad

Min Excalibur lät som ett tröskverk när jag fick den pga att innerväggen i bakkant gick emot fläkten. Var dock inga problem att dra ut den så blev den rimligt tyst. Kan vara värt att testa om den låter för mycket.
Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 17:02
Palle500 Palle500 är inte uppkopplad

Temperaturen är olika beroende på var du mäter.
Tex en cylindrisk tork där man travar ollorna på varandra beroende på torkgraden och mängden har jag mätt upp mer än 10 graders diff relativt olika mätpunkter.
Köpte denna Rubicon kökstermometer som kunde åka med runt och kunde placeras på olika höjd.
https://www.kjell.com/se/sorti ... meter-p48605

Edit
låt gärna oss andra veta hur reklamation fortlöper?
Jag tror den du har är bland de bättre. Min fick jag justera mycket på innan den visade skapligt, samt att jag får tänka på variationer inuti ollorna. Men det är en billig menyett från jula.

Din tork är bäst i test om man även vill torka kött och fisk
https://inspekto.se/svamptork-test/
Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 17:35

Citat:
Ursprungligen postat av Palle500 Visa inlägg
Temperaturen är olika beroende på var du mäter.
Tex en cylindrisk tork där man travar ollorna på varandra beroende på torkgraden och mängden har jag mätt upp mer än 10 graders diff relativt olika mätpunkter.
Köpte denna Rubicon kökstermometer som kunde åka med runt och kunde placeras på olika höjd.
https://www.kjell.com/se/sorti ... meter-p48605

Edit
låt gärna oss andra veta hur reklamation fortlöper?
Jag tror den du har är bland de bättre. Min fick jag justera mycket på innan den visade skapligt, samt att jag får tänka på variationer inuti ollorna. Men det är en billig menyett från jula.

Din tork är bäst i test om man även vill torka kött och fisk
https://inspekto.se/svamptork-test/
Tack, jag har mätt i botten och mitten och högst upp, med vredet på olika lägen, men körde på ändå med torkande, efter svaren jag fick här på forumet. Men mina torktider är orimligt långa, så något är riktigt snett. Mina halva minitomater körde jag i hela 33 timmar, istället för manualens föreslagna 9-15 timmar. Och jag blev inte helt nöjd. Bananskivorna blev mest bara småvarma från 10 på morgonen till 18 på kvällen. Sedan ledsnade jag och vred upp vredet 10 grader, och då var skivorna jättefina vid 22:30.

Så det känns uppenbart att jag har fått ett måndagsexemplar, och sådant händer ju.

Jag har handlat från ProShop i Danmark, eftersom de hade ett supererbjudande, så jag hoppas verkligen att reklamationen går bra, och att det bra köpet inte kommer surt efter.
Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:44
Palle500 Palle500 är inte uppkopplad

Ok låter som du vet hur man mäter och då är nog torken trasig, felkallibrerad.
Kan det vara så enkelt att man kan flytta vredet och på så vis fixa rätt temp visning?
Har du kollat hur den ligger i temp om du tex går upp till 70grader?
Är det även då 10 grader fel, om inte så är det solklart reklamation.
Lycka till både med reklamationen och torkningen.

Edit
Letade lite
Du har bra torkningsråd i deras original manual
https://cdn.shopify.com/s/file ... 927370232280

https://excaliburdehydrator.com/pages/product-manuals

Du kan även dra ett mail till tillverkaren och fråga om råd varför den visar fel. Ett tips ange temp i farenheit, celsius då får dom svårt att tänka sig felets stora avvikelse.

Senast redigerad av Palle500 den 2019-04-18 klockan 19:58
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 08:49

Citat:
Ursprungligen postat av Palle500 Visa inlägg
Ok låter som du vet hur man mäter och då är nog torken trasig, felkallibrerad.
Kan det vara så enkelt att man kan flytta vredet och på så vis fixa rätt temp visning?
Har du kollat hur den ligger i temp om du tex går upp till 70grader?
Är det även då 10 grader fel, om inte så är det solklart reklamation.
Lycka till både med reklamationen och torkningen.

Edit
Letade lite
Du har bra torkningsråd i deras original manual
https://cdn.shopify.com/s/file ... 927370232280

https://excaliburdehydrator.com/pages/product-manuals

Du kan även dra ett mail till tillverkaren och fråga om råd varför den visar fel. Ett tips ange temp i farenheit, celsius då får dom svårt att tänka sig felets stora avvikelse.
Tack, jag kollade vredet nu, och det är låst att röra sig inom drygt 3/4 av cirkeln, och rör sig inom exakt hela det spannet, så det var tyvärr inte så enkelt som att ratten var fel påsatt. Och ja, maxtemperatur enligt vredet är 74 grader, men jag har aldrig uppmätt mer än 64 grader.

Den första manualen du länkar kom med i paketet med torkugnen. Jag är säker på att en torkugn med korrekt inställd temperatur kommer att fungera fint. Mina bananskivor blev jättefina, när jag drog upp vredet. Men 70 grader är rekommenderat för att torka köttfärs i Erik Tornblads "Torka mat", så jag vill ha en ugn som orkar hela vägen. Även om det blir trassligt att lösa, med internationell reklamation.
Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 16:48

Själva reklamationen var mycket smidig. Efter att mitt paket anlände till dem, så svarade de positivt redan efter någon kvart! Men det fanns ingen torkugn inne i lager, så jag fick ändå vänta lite. Och sedan har det gått ytterligare en dryg vecka, då jag inte har haft möjlighet att fixa med något torkande.

Dock - nu har jag packat upp. Denna ugn verkar ha fått någon smäll, för luckan är lite skev. Och lustigt nog så är torknätet på ollorna lite för långt! Allt det byter jag gärna mot en fungerande torkugn, men tyvärr så ligger temperaturen fortfarande runt 10 grader för lågt. Så mycket besvär för ingenting.

Det är en stor besvikelse, och nu är jag osäker på hur jag ska göra. Köra på - med högre reglage? Min plan har ju ändå aldrig varit att göra beef jerky, för det är inte min grej. Och annars kanske man inte behöver komma över 65 grader? Tips?
Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 17:18
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Jag tycker inte du ska hänga upp dig på det. Det är en mekanisk termostat. Ligger den 10 grader för lågt - vrid upp den 10 grader extra.

För det är väl inte så att den inte orkar komma upp i 65 grader?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.

Logga in