Enväggstält

ping; sa:
Även om tältet 'bara' blåser sönder en natt på hundra kan det innebära en totalkvaddad semester för personer utan ekonomiska marginaler när det väl händer.


peter

Jo.
Vad som helst kan ju inträffa.

Om hängslena går av är det bra att ha livrem också. Men vad gör man om även den livremmen går av. Naturligtvis kan man ha med sig en till i reserv. Men om den också går av...

Var och en får naturligtvis själv väga kostnad mot nytta. För mig är inte kostnaden att bära en massa utrustning (samma hängslen/livremsresonemang går ju att applicera på all utrustning) där sannolikheten är låg att jag behöver dem värd nyttan. Speciellt om vikten är hög och konsekvenserna om jag behöver dem ganska harmlösa.

I min bok tar jag blodstoppare som ett exempel: Vikt 40 g och kan stoppa en livshotande blödning. Ja, det är värt 40 g trots att jag under 40 års användning av såg och yxa inte behövt dem.

Men det här är ju en annan diskussion som inte hör hemma här.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
ping; sa:
Även om tältet 'bara' blåser sönder en natt på hundra kan det innebära en totalkvaddad semester för personer utan ekonomiska marginaler när det väl händer.


peter

Jo.
Vad som helst kan ju inträffa.

Om hängslena går av är det bra att ha livrem också. Men vad gör man om även den livremmen går av. Naturligtvis kan man ha med sig en till i reserv. Men om den också går av...

Var och en får naturligtvis själv väga kostnad mot nytta. För mig är inte kostnaden att bära en massa utrustning (samma hängslen/livremsresonemang går ju att applicera på all utrustning) där sannolikheten är låg att jag behöver dem värd nyttan. Speciellt om vikten är hög och konsekvenserna om jag behöver dem ganska harmlösa.

I min bok tar jag blodstoppare som ett exempel: Vikt 40 g och kan stoppa en livshotande blödning. Ja, det är värt 40 g trots att jag under 40 års användning av såg och yxa inte behövt dem.

Men det här är ju en annan diskussion som inte hör hemma här.

Jörgen

Jo,men Tarptent är väl varken livrem eller hängslen utan en kompromiss som hamnat i ett ingenmansland.

Jag håller med,tycker inte heller att snack om din bok eller blodstoppare hör hemma på "Bo och sova" forumet.


peter


peter
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Var och en får naturligtvis själv väga kostnad mot nytta. För mig är inte kostnaden att bära en massa utrustning (samma hängslen/livremsresonemang går ju att applicera på all utrustning) där sannolikheten är låg att jag behöver dem värd nyttan. Speciellt om vikten är hög och konsekvenserna om jag behöver dem ganska harmlösa.

I min bok tar jag blodstoppare som ett exempel: Vikt 40 g och kan stoppa en livshotande blödning. Ja, det är värt 40 g trots att jag under 40 års användning av såg och yxa inte behövt dem.

Men det här är ju en annan diskussion som inte hör hemma här.

Jörgen

Nu skulle detta handla om jämförelser mellan flera alternativ med utgångspunkten att en njutbar tur kräver mer än bara överlevnad. En lång utlandsresa
är en påtaglig investering för en pensionär.

Om sannolikheter.
I Sydeuropa är åskstormar med slagregn och kraftiga vindbyar minst sagt
sannolika. I vissa områden kan det handla
om en gång i veckan, i andra nästintill dagligen.
Det är uppenbart att jag
vill vara rutinmässigt rustad för sådant utan alltför mycket åbäkande. Frågan är vilket av flera angivna alternativ som klarar dessa förhållanden bäst.

Riktigt katatrofala väder är sannolika
sett över hela juni-juli. Det kan handla om en eller
två korta perioder under en och samma säsong.
Man ska genom dem med bibehållet gott humör.
Själv har jag haft turen att
befinna mig på campingplatser i dalen eller i stugor
vid sådana tillfällen. Sommaren 2002 anlände jag till Korsika kort efter en katastrofstorm som tog ett liv,
men hade själv vackert (och hett!) väder i 16 dar.
Jag tänker inte räkna med sådan tur jämt.

När det gäller Rainbow säger Tarptents ägare såhär:


The Rainbow walls/roofline does not come all the way to the ground although
the floor comes up on the inside and eliminates most of the vertical
difference.



Inte så förtroendeingivande, men ärligt. Dessutom verkar modellen vara slut. Men jag googlar vidare
och funderar på de andra alterativen. Det finns gott
om seriösa amerikanska lättpackninssajter
och forum.
[Ändrat av marmotta 2007-04-25 kl 18:34]
 
ping; sa:
Nej,att överleva räcker inte,ffa i svenska sommarfjäll där det mest dramatiska på sin höjd innebär att man blir lite tilltufsad och får en sårad stolthet om skiten träffar fläkten.Med ett tält som klarar även den hundrade natten så faller det inte på den punkten,kånka på en ryggsäck och laga mat i fält klarar vilken idiot som helst.Jag själv inräknad.


peter
[Ändrat av joru 2007-04-25 kl 20:37]
 
jakten går vidare.

För tillfället har jag lagt Tarptents åt sidan.
När jag skrev och frågde om Rainbow fick jag veta
att de tillfälligt var slut, när reser du?
Så, i samband med andra frågor, talade jag om när,
fick svar på frågorna, och inget besked om leveransmöjlighet. Själv tror jag mer och mer, efter
att ha tittat på bilderna, på de invändningar som rests
i tidigare inlägg. JJ beskriver på sin sajt f ö
en natt (i skogen verkar det) i Tarptent Cloudburst,
och på slutet sägs något om att (den förmodligen lätta)
vinden drog rakt genom tältet.

Jag har avskrivit Black Diamond Firstlight. Viktsbesparingen på 2 hg är inte värd alla dessa dollar.

Till alternativen ska jag återkomma efter lördagens
utställning i Linköping.
 
Re: jakten går vidare.

marmotta; sa:
. JJ beskriver på sin sajt f ö
en natt (i skogen verkar det) i Tarptent Cloudburst,
och på slutet sägs något om att (den förmodligen lätta)
vinden drog rakt genom tältet.

Vilket var ganska skönt och kondensbefriande och berodde på att vi hade hela framsidan på tarptentet öppet eftersom det inte behövde stängas till. Fördelen är att man har en tarp när detta är lämpligt och nästan ett tält när vädret är bistrare. Men lika tätt som ett dubbelväggigt tält blir det förstås aldrig, viket gör att jag för vinterbruk väljer något annat.

Jörgen
 
jamo; sa:
Tarptälten; inte bara frågan om de klarar hård vind utan att blåsa bort. Det gör de troligen, om de står i rätt riktning och har bra pinnar som fäster. Fundera även på nattsömnen när de smattrar p.g.a vinden som drar genom tältet. Och att de lär bli rejält dragiga då, kyleffekt på sovsäcken. Jag är lite skeptiskt till deras design för alpin miljö/kalfjäll. Säkert kanon för lågland. Golite Hut och liknande, som NUI's egna m.fl. går åtminstone att få ner i backen runt om så hård vind går runt och inte genom när man föredrar det. En tanke bara, jag kanske har fel.

Det var min erfarenhet med tubtält att markdraget minskade rejält, jämfört med tarp.
 
johankse; sa:
jamo; sa:
Tarptälten; inte bara frågan om de klarar hård vind utan

Det var min erfarenhet med tubtält att markdraget minskade rejält, jämfört med tarp.

JJ:s tarp är väl hemgjord, gissningsvis med inriktning
på kända problem. Den sortens lösning är inte tillgänglig
för mig (och jag vill av kända skäl ha golv).

Jag har nu googlat vidare.

Om Laserlite Competition
(rekordlätt tvåväggs) vet jag iaf att det ger
mycken kondens och att pinnarna är skit. Som vanligt
vet man inte riktigt vad folk egentligen varit med om
och vilka motiven är för ett omdöme. Någon hävdade
att till Laserlite skulle man ändå behöva pinnar
vägandes 250-300 gram (en obegriplig siffra, mitt
Akto-set väger drygt ett hekto) och en rejäl
extra duk på marken varvid alla viktsfördelar
försvunne. Jag bevivlar att det är ett ärligt omdöme.

Det anses dock vara klassen bättre
än många andra tävlingstält, som ex.vis Supair.
Att det klarar rejäla regn verkar helt klarlagt.

Om Tarptents Rainbow får jag nästan bara fram positiva
omdömen; även om någon påpekar att det är rätt kyligt.
Det må ju gå an, så länge det inte drar - pja, ingen nämner ngt om detta. Återigen svårt att bedöma vad tälten varit ute för, men det tycks inte inbegripa hårt väder. Kallt, kanske, men inte hårt.

Tarptent gör ett enmans till, Contrail, som kräver en stav, är lättare och har annan fördelning mellan sovutrymme och absid, mer av det senare.
Där har åtminstone en skribent levererat hård kritik.

Sammanställande och jämförande recensioner har jag inte
hittat så många och de är tunna. De flesta tält med golv närmar sig (nya) Akto i vikt.
 
marmotta; sa:
Om Tarptents Rainbow får jag nästan bara fram positiva
omdömen; även om någon påpekar att det är rätt kyligt.
Det må ju gå an, så länge det inte drar - pja, ingen nämner ngt om detta. Återigen svårt att bedöma vad tälten varit ute för, men det tycks inte inbegripa hårt väder. Kallt, kanske, men inte hårt.

Vad jag förstått av dina inlägg tidigare så tillhör du kategorin som gillar att få upp värmen i tältet. Då tror jag att ett tält med drag är lite fel val. För min del bryr jag mig inte så mycket om det, jag skulle i så fall hellre ha några gram mer dun i sovsäcken. Men det hjälper ju nada om man vill få lite mer värme under frukostbestyren. Mht detta vete fasen om du hittar nåt bättre än Akto... tvåväggssystemet löser ju drag vs kondensproblemet på ett bra (men tygkrävande) sätt... Men lycka till på utställningen idag! Ser fram emot synpunkter!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.