Enväggstält

Re: Re: Re: Re: GoLite Trig 2

marmotta; sa:
inte ut helt säkert om det verkligen krävs TVÅ?

1 teleskopstav räcker, men då säckar fotändan lite, såvida du inte använder en pinne eller något annat tillgängligt förstås. 2 teleskopstavar där 1 används i nära maxlängt för huvudände (mot dörren) och 1 i minimilängd för fotänden är väl optimalt. En liten aluminiumbåge med linögla kan man förstås ta med istället för fotändan om man vill, den behöver bara vara runt 40 centimeter har jag för mig så det blir inte många gram.
 
Re: Re: Re: Re: Re: GoLite Trig 2

jamo; sa:
marmotta; sa:
inte ut helt säkert om det verkligen krävs TVÅ?

1 teleskopstav räcker, men då säckar fotändan lite, såvida du inte använder en pinne eller något annat tillgängligt förstås. 2 teleskopstavar där 1 används i nära maxlängt för huvudände (mot dörren) och 1 i minimilängd för fotänden är väl optimalt. En liten aluminiumbåge med linögla kan man förstås ta med istället för fotändan om man vill, den behöver bara vara runt 40 centimeter har jag för mig så det blir inte många gram.

Givet att man inte har träd eller dylikt att sätta upp den högre änden i så behövs en stav där (och du är väl huvudsakligen i kal miljö om jag förstått saken rätt). Huvudänden ska ca 110 cm upp. Fotänden är det också meningen att man ska ha en stav till, men den går lätt att ersätta eftersom den inte sitter i tältet utan bakom. Man kan alltså ta en pinne, där längden kan variera kraftigt, eller spänna den över en sten. Det blir lite meckigare. Själv går jag med stavar, så jag använder dem.
 
snart dags att bestämma sig

För att inte gå sönder har jag nu ringat in tre möjliga alternativ. Vill bestämma mig denna vecka.

Tarptent Rainbow (Double Rainbow för vägande lyxutrymme) - svårbedömt utrymme
Terra Nova laser Competition (ej enkelvägg, men lätt)-
svårbedömda vindegenskaper (UK borde vara leveransfördel).
Black Diamond Firstlight. - osöker om vikten.

Alla erfarenheter är välkomna. De som är vana vid den här typen av utrustning
kanske har lättare än jag att genomskåda informationen
och dess eventuella abrar.

Uppgifterna jag sett om vikten på Black Diamond
är motstridiga. I en del sammanställningar verkar packvikten vara rätt hög, 1.4 kg eller så. Det kan väl inte stämma?

http://www.terra-nova.co.uk/

http://www.tarptent.com/
 
Sambeställa

Hej Peter,

om du bestämmer dig för något av Tarptents tält, så hör av dig innan. Jag ska efter moget övervägande beställa ett Squall 2, och sen vänja mig vid att sätta upp det med resterna av ett trashat metspö när jag springer (lätt!) resp en vandringsstav när jag, ja, vandrar.

Tycker således att Tarptents Rainbow ser mycket, mycket fint ut... :)
 
North Face har kommit med ett tält som heter Solo 12 vilket kan vara värt att spana in. En personers enkelvägg, angiven maxvikt 1,12 kg.

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Spöket; sa:
North Face har kommit med ett tält som heter Solo 12 vilket kan vara värt att spana in. En personers enkelvägg, angiven maxvikt 1,12 kg.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Jag var just på Uteliv i Linköping och de hade ett i lager. Jag ska se hur det ser ut på deras utställning
nu på lördag (vanlig affärstid). Men jag studsar för golvarean, som anges till 1.7 m^2. Som jag påpekat i annan tråd så är det LITE.

Ett annat tält jag ska spana in är Vaudes, som väger
mindre än 1 kg och verkar rymligt, har t o m ngt slags
absid, men kärver två stavar, en lång och en kort.
Vill till att ingen går sönder! Fördelen är väl
att man kan reglera profilen alltefter vädret.
Det är ett ryggåstält, rätt högt, kanske 110 cm,
längesen man såg ett sådant

Oslagbar är förstås en bivvy - man kan inte blåsa omkull ngt som redan ligger, men Vaudes väger
nästan lika mkt som enkelväggstältet
och är inget för klaustrofoba.

Utställningen är i parken invid Konsert och Kongress.
 
Re: Sambeställa

Strykarräven; sa:
Hej Peter,

om du bestämmer dig för något av Tarptents tält, så hör av dig innan. Jag ska efter moget övervägande beställa ett Squall 2, och sen vänja mig vid att sätta upp det med resterna av ett trashat metspö när jag springer (lätt!) resp en vandringsstav när jag, ja, vandrar.

Tycker således att Tarptents Rainbow ser mycket, mycket fint ut... :)


En allmän sak som kanske ngn kan förklara - golvarean anges till ett intervall, säg, 2.1-2.9 m^2.
Vad betyder undre, resp. övre gränsen?
 
Re: Re: Sambeställa

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Strykarräven; sa:
om du bestämmer dig för något av Tarptents tält, så hör av dig innan.

Jag kan tänka mig att haka på vid en sån beställning, om det går att samordna.
Ett Rainshadow 2 tänkte jag mig.
Ausmärkt! Emotser dina argument för att välja just den modellen, liksom Peters för att välja sin modell. Jag vet ju inte precis att den jag sett ut är den bästa...

Mailade dem för några veckor sedan, men det verkar ha försvunnit.

Peter H: Jag tror att de olika golvytorna beror på att man kan välja om man vill vika ned golvets kanter (=större yta), eller ha dem uppvikta ("bathtub floor"), för ökad säkerhet mot indrivande regn etc.

Jag citerar från Squall2:

"Hybrid bathtub floor — clip / unclip floor walls for splash, space, views, and airflow"


Jäkla fräna grejer, som diffspärr och sån't, måste ha två...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.