Nammatj3 haveri

Re: Re: Horisontella staglinor!

avslutad210712; sa:
Eftersom vinden får längre väg ovanför tältet än nere vid marken så borde det väl skapas ett undertryck ovanför tältet som vill lyfta det och som linorna motverkar ner mot marken. Eller tänker jag helt galet.

Det gäller bara om vinden också blåser UNDER tältet. Luftströmmen delas och den halva som får den längre sträckan genererar ett undertryck. Men det gäller ju inte om det blir turbulens nånstans, då försvinner lyftkraften snabbt.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Horisontella staglinor!

nermander; sa:
avslutad210712; sa:
Eftersom vinden får längre väg ovanför tältet än nere vid marken så borde det väl skapas ett undertryck ovanför tältet som vill lyfta det och som linorna motverkar ner mot marken. Eller tänker jag helt galet.

Det gäller bara om vinden också blåser UNDER tältet. Luftströmmen delas och den halva som får den längre sträckan genererar ett undertryck. Men det gäller ju inte om det blir turbulens nånstans, då försvinner lyftkraften snabbt.

Förstod väl att jag bommade något
 
Kraftigare bågar kanske?

Hej!

man har ju hört en hel del om bågar som går sönder på Hillebergstält. Det kanske kan vara idé att byta till de tjockare bågarna som används till Staika om man ska använda tälten i fjällmiljö.

// Fredrik
 
Kommunikation med Hilleberg

Jonas,

om du fortfarande läser tråden: Har du varit i kontakt med Hilleberg? Deras reaktioner?

/Håkan
 
Re: Kommunikation med Hilleberg

Håkan K; sa:
Jonas,

om du fortfarande läser tråden: Har du varit i kontakt med Hilleberg? Deras reaktioner?

/Håkan

Håkan,
nej har inte hunnit kontaktat Hilleberg ännu. En deadline för en ansökan hade för tillfället högre prioritet men imorrn blir det sannolikt ett telefonsamtal till Hilleberg. Återkommer med mer info då.
 
En intressant tråd med många teorier. Om jag hamnar i en storm på fjället kommer jag nog att plocka ner tältet och rulla mig in i tältväven. Det låter säkrast å sedan kan jag strunta i Newton, träd och Einstein. // RJ
 
Sätt på dig ordentligt på huvudet också, för enligt Newton så står det inte på förrän du får ett äpple i huvvet också. Det beror dock på jordens dragningskraft och har inget samband med vindstyrkan. Dock är väl risken stor att det är stenhårda äpplen vid vintertältning.
 
Vindmätare med dig?

jonas.ornborg; sa:
nils73; sa:
Mitt tält køpt i Peking før 1000kr (tillverkat I Korea) har då klarat 20s/m i Kaskassavagge. Âr verkligen Hilleberg så bra egentligen?

Hade det "bara" blåst 20 m/s den natten på fjället hade mitt Nammatj aldrig havererat.

Mvh Trådstartaren Jonas

Jag vill inte anklaga dig før att øverdriva men kan du verkligen märka skillnad på 20 m/s och 25 m/s när du ligger inne i dit tält? Jag var några mil norr om dig i påsken (Oppdal) och det var inga 30 m/s där. Kulingvarning var utfärdad før norges sydliga fjäll. Møjligt att du hade 30 m/s och møjligen 20 m/s det är ju ganska svårt att uppskatta innifrån ett tält.
Kanske man inte behøver stirra sig blind på ett visst tältmärke. Iofs dumt att chansa mitt ute på fjället men då mitt tält stod pall før åtminstone 20 m/s är det kanske dumt att byta. (resonerar mest med mig själv... till allas stora glädje.)
 

avslutad210712

Gäst
walk_alone; sa:
En intressant tråd med många teorier. Om jag hamnar i en storm på fjället kommer jag nog att plocka ner tältet och rulla mig in i tältväven. Det låter säkrast å sedan kan jag strunta i Newton, träd och Einstein. // RJ

En del gör det enkelt för sig *S*
 
Tjejen knäkte en tältpinne i höstas när hon drog ur den ur kanalen på mitt nyinköpta tält. Va i kontakt med inköparen som bad mig lämna in alla tältpinnar i och med att Hilleberg gjort något fel i aluminiumblandningen och veckan efter satt jag med nya tältpinnar i näven.
 
Re: Kommunikation med Hilleberg

Håkan K; sa:
Jonas,

om du fortfarande läser tråden: Har du varit i kontakt med Hilleberg? Deras reaktioner?

/Håkan

Håkan,
Har kontaktat Hilleberg och fick ett vänligt bemötande som vanligt. Givetvis vill de titta på grejorna innan de gör ngn bedömning och jag skall skicka iväg dom snarast så får vi se.

Återkommer när jag vet mer.

Jonas
 
Öhrn; sa:
Tjejen knäkte en tältpinne i höstas när hon drog ur den ur kanalen på mitt nyinköpta tält. Va i kontakt med inköparen som bad mig lämna in alla tältpinnar i och med att Hilleberg gjort något fel i aluminiumblandningen och veckan efter satt jag med nya tältpinnar i näven.

Almen; sa:
Hej,

Hilleberg hade oturen att få en leverans av felaktiga tältpinnar för en tid sedan. Legeringen var ej korrekt.
Jag hade kontakt med Hilleberg gällande mitt Akkto, och efter att jag hade skickat in serienumret på tältet kunde man konstatera att tältet inte tillhörde den drabbade serien.


Men va fan, detta är väl inte acceptabelt? Låter Hilleberg oss användare stå för kvalitetskontrollen? Om dom har fel på tältpinnarna eller vad det nu än är så vill jag veta det innan jag står med sönderblåst tält uppe på fjället. Biltillverkarna får ibland återkalla 100-tusentals bilar för att dom har fel kvalitet på en liten mutter, detsamma borde väl gälla i detta fallet?

Finns det några krav på vad ett tält ska klara av i vindstyrka mm? Att ett tält blåser sönder i 30 m/s kanske inte är konstigare än att ett hus brakar ihop i den typ av oväder som drabbar exempelvis USA varje år?

...Johan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
almkvist Nammatj2 GT el Nammatj3 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.