Nammatj3 haveri

Re: Re: bågar

jd; sa:
Köpte mitt Nallo 2002 och jag har för mig att Hilleberg gjorde om sina tältbågar det året

Jo, nog har väl Hilleberg gått ifrån de högkvalitativa 'Easton'-bågarna, till något billigare alternativ??
Självklarheter förstås, men sånt kan ju yttra sig i just ojämn kvalitet på leveranserna, även om bågarnas testvärden är helt ok.

/Per
 
Mezzner; sa:
Jag uttryckte mig säkert otydligt ovan angående krafter och reaktrionskrafter (det är lättare att rita), men tänk bara så här:

Vad är det utöver själva bågarna som håller upp tältet när vinden försöker blåsa iväg det, eller när det inte går p g a linor och förankring, försöker släta ut tältet längs marken?
Vinden utgör ett tryck mot tältduken. Tältet möter detta tryck mha tältlinor och markpinnar. Linor och pinnar drar mot vinden, men samtidigt ner i backen. Ett resultat av detta blir att bågen inte får några kraftpåkänningar i sidled, men väl uppifrån. Denna kraftpåkänning måste bågen själv ta hand om. När vinden blir för kraftig så blir den nedåtriktade kraftkomposanten för stor och bågen knäcks nedåt. (Man kan kanske se tendenser till nedböjd förstabåge på Raskesvens bild)

Det låter riktigt. Samtidigt, med Raskesvens/Helsports test i ryggen och om man tittar lite på kraftkomposanterna, så tar ju linor och pinnar upp den absoluta merparten av kraften från vinden. Det är märkligt att bågen knäcks.

/Håkan
 
Jäsingens, vad snabbt...

...alla spekulerar i stället för att ringa tillverkaren... De bits ju inte direkt på Hilleberg, utan är tvärtom ganska tillmötesgående när det gäller reparationer.

Förra året skickade jag in mitt Staika för att kanalerna slitits upp när tältet blåst bort pga. vindkantring i 18 m/s här på västkusten. Hittade tältet morgonen därpå i en buske, det hade rullat som en halv badboll tvärs över ön. Det var stångbrott, vävskador etc. Fick snabbt beskedet att det var billigare att köpa ett nytt yttertält av något äldre modell, och de gav faktiskt även lite rabatt på det. De anpassade infästningarna, så att innertältet passade in. Kostnaden var i stort sett som självrisken på hemförsäkringen.

De har även bytt stänger i tälten från Easton till Dac. Skälet sas vara just att Easton-stängerna lätt splittras när belastningen blir för stor. Dac-stängerna har en segare materialsammansättning, som inte kollapsar lika dramatiskt vid överbelastning. Om jag inte minns helt fel, så är Dac-stängerna röda, Easton-stängerna gula. Kan vara värt att kolla.

Dessutom, kan du inte dubblera stängerna i kanalerna på Nammatj som på Keron? Väger iofs mer, men hållbarheten lär väl räcka.

Men ring dem, för tusan, så får du svar direkt!

mvh

Anders
 
Nammatjhaveri

Jag har ett Nammatj 2 som havererat på liknande sätt för några år sedan. Möjligen kan orsaken vara att linorna inte var tillräckligt spända för det hårda vädret. Kanske bör man ha grövre bågar.
 
Re: Jäsingens, vad snabbt...

bossen; sa:
...alla spekulerar i stället för att ringa tillverkaren... De bits ju inte direkt på Hilleberg, utan är tvärtom ganska tillmötesgående när det gäller reparationer.
Rätt, men jag tror trådstartaren kontaktar Hilleberg. Under tiden så roar vi andra oss med att dissikera ämnet. Är det fel i ett sånt här forum?

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Samtidigt, med Raskesvens/Helsports test i ryggen och om man tittar lite på kraftkomposanterna, så tar ju linor och pinnar upp den absoluta merparten av kraften från vinden. Det är märkligt att bågen knäcks.

/Håkan

Nja, nu kommer Newton in igen här med sina lagar...

Ju högre kraft linorna tar upp, desto mer måste bågarna hålla upp. DESSUTOM är det så att du får lite utväxling när bågarna börjar luta och linan blir flackare. Kraften på bågarna blir alltså större och större ur detta hänseende. Det gynnsamma är dock att om tältet börjar luta så blir "tvärsnittsarea" och kanske även aerodynamiska egenskaperna förändrade till det bättre. Gummisnoddar i linorna låter som en halvbra lösning. En säkrare lösning, som dock är rätt opraktisk och svår att hantera är om man ser till att golvförankringen är jättestark och linförankringen lite halvdålig. Då lägger sig tältet under stormen, men sitter fast i backen. Inte så mysigt, och besvärligt att rätta till...
 
Mezzner; sa:
Håkan K; sa:
Samtidigt, med Raskesvens/Helsports test i ryggen och om man tittar lite på kraftkomposanterna, så tar ju linor och pinnar upp den absoluta merparten av kraften från vinden. Det är märkligt att bågen knäcks.

/Håkan

Nja, nu kommer Newton in igen här med sina lagar...

Ju högre kraft linorna tar upp, desto mer måste bågarna hålla upp.
OK, inte helt klart tänkt av mig.
Ju mer det blåser, desto mer kraft från linor. Och desto mer neråtriktad reaktionskraft på bågen.

Vad jag ville ha sagt var att kraften i linan i horisontell riktning (= kraften som resulterar från vinden) är betydligt större än kraften på bågen. Kollar man vinkeln på en typisk tältlina så är den ju mer horisontal än vertikal. Reaktionskraften är alltså mer horisontal än vertikal.
Mezzner; sa:
DESSUTOM är det så att du får lite utväxling när bågarna börjar luta och linan blir flackare. Kraften på bågarna blir alltså större och större ur detta hänseende. Det gynnsamma är dock att om tältet börjar luta så blir "tvärsnittsarea" och kanske även aerodynamiska egenskaperna förändrade till det bättre.
Precis, vad som händer när saker börjar röra på är svårare att lista ut. Töjningen i tältduken/linorna är oxå intressant.

Mezzner; sa:
Gummisnoddar i linorna låter som en halvbra lösning. En säkrare lösning, som dock är rätt opraktisk och svår att hantera är om man ser till att golvförankringen är jättestark och linförankringen lite halvdålig. Då lägger sig tältet under stormen, men sitter fast i backen. Inte så mysigt, och besvärligt att rätta till...
Ett annat alternativ vore att gräva ner tältet djupare.

/Håkan
 
Horisontella staglinor!

[/QUOTE]
Vinden utgör ett tryck mot tältduken. Tältet möter detta tryck mha tältlinor och markpinnar. Linor och pinnar drar mot vinden, men samtidigt ner i backen. Ett resultat av detta blir att bågen inte får några kraftpåkänningar i sidled, men väl uppifrån. Denna kraftpåkänning måste bågen själv ta hand om. När vinden blir för kraftig så blir den nedåtriktade kraftkomposanten för stor och bågen knäcks nedåt. (Man kan kanske se tendenser till nedböjd förstabåge på Raskesvens bild)


/Håkan [/QUOTE]

Helt sant, trycket på bågarna orsakas mest av att vinden trycker tältet ner mot backen. Därfør brukar jag använda stavarna som stag før att på så sätt få storm-linorna att løpa horisontelt ut från tältduken. Stormlinorna låter jag løpa igenom handremmen på stavarna. Mitt tält køpt i Peking før 1000kr (tillverkat I Korea) har då klarat 20s/m i Kaskassavagge. Âr verkligen Hilleberg så bra egentligen?
 

avslutad210712

Gäst
Re: Horisontella staglinor!

nils73; sa:
Helt sant, trycket på bågarna orsakas mest av att vinden trycker tältet ner mot backen.

Eftersom vinden får längre väg ovanför tältet än nere vid marken så borde det väl skapas ett undertryck ovanför tältet som vill lyfta det och som linorna motverkar ner mot marken. Eller tänker jag helt galet.
 
Re: Horisontella staglinor!

nils73; sa:
Mitt tält køpt i Peking før 1000kr (tillverkat I Korea) har då klarat 20s/m i Kaskassavagge. Âr verkligen Hilleberg så bra egentligen?

Hade det "bara" blåst 20 m/s den natten på fjället hade mitt Nammatj aldrig havererat.

Mvh Trådstartaren Jonas
 
Re: Re: Horisontella staglinor!

avslutad210712; sa:
nils73; sa:
Helt sant, trycket på bågarna orsakas mest av att vinden trycker tältet ner mot backen.

Eftersom vinden får längre väg ovanför tältet än nere vid marken så borde det väl skapas ett undertryck ovanför tältet som vill lyfta det och som linorna motverkar ner mot marken. Eller tänker jag helt galet.

Kanske i teorin men ej enligt min erfarenhet. Tältpinnarna hindrar väl tältet att lyft uppåt. Tältbågarna är ju mest bøjliga på mitten, dvs i højd med staglinorna. Jag har ett kupoltält med två diagonala bågar. Hade tänkt att køpa ett mer beprøvat tält før att få mindre nervøs sømn under stormnätter men efter inläggen om HB-tält så väntar jag nog med det...
 
Försumbar lyftkraft?

avslutad210712; sa:
Eftersom vinden får längre väg ovanför tältet än nere vid marken så borde det väl skapas ett undertryck ovanför tältet som vill lyfta det och som linorna motverkar ner mot marken. Eller tänker jag helt galet.

Eftersom tältet deformeras av vinden blir nog den nedtryckande kraften (och den "stoppande" kraften, som skapar spänning i linorna som skapar mer tryckkraft) avsevärt större än den lyftande.
Jämför med en flygplansvinge som du vinklar nedåt i framkant. Visst finns det lyftkraft, men ännu mer nedåtkraft och bromskraft - nedåtkraft och bromskraft som knäcker tältbågar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
almkvist Nammatj2 GT el Nammatj3 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.