Re-entry

Det verkligen innovativa var ju att det bygger på nåt som är tungt istället för lätt och att man inte behöver fylla det själv, samt att det inte sjunker i vattnet.
 
Lite trådkapning
Är det någon som provat Stigbygeln? Ytterligare en onödig pryl eller …?
Det är alltid någon som nämner konceptet vid våra bassängövningar i föreningen. Man kallar den inte stigbygeln, och antingen gör man motsvarande trappsteg "på stället" med hjälp av bogsellinan eller så har man med sig en anpassad snörstump. De brukar säga att den kan vara till god hjälp om man känner sig lite klumpigare eller om man är trött.

För egen del är detta obestigen mark - känner mig inte klumpig, vill inte tro att jag pallar med en grej till om jag vore trött. Dock; jag kan inte avfärda annat än prissättningen. :)
 
Lite trådkapning

Är det någon som provat Stigbygeln? Ytterligare en onödig pryl eller …?

http://www.kajakboden.com/webbshop/index.php?act=viewProd&productId=136

Detta har testats, jag vet dock inte vem det var. Någon berättade om detta på den alltid lika trevliga Stockenträffen förra året. Det var en incident med en person av model större som inte orkade, vare sig av egen kraft eller med hjälp av andra, att ta sig upp vid kamraträddning. Stigbygel kan alltså vara bra inte bara vid självräddning.

/Niklas
 
Det var en incident med en person av model större som inte orkade, vare sig av egen kraft eller med hjälp av andra, att ta sig upp vid kamraträddning. Stigbygel kan alltså vara bra inte bara vid självräddning.

Bra tillägg!! Precis så säger man på föreningen. (Själv har jag inte testat.)
 
Vill bara tillägga att jag tror att man vid incidenten jag skrev om använde en improviserad stigbygel av en bogserlina, eller något annat (och inte den produkt som länkat till ovan).

/Niklas
 
http://www.kajakboden.com/webbshop/index.php?act=viewProd&productId=136

Per (jag litar på att re-entry med flottör på paddeln funkar om jag skulle kapsejsa)

299 spänn för en kort slinga som man kan knyta själv...men om man kan sälja samd i sahara så...:)

Jag har en repstump som jag använder ibland vid räddningar som fungerar som "stigbygeln". Fungerar bra då man skall rädda trötta eller större personer. Alla klarar inte re-entry med roll och då är (som någon redan var inne på) re-entry med flottör en mycket bra lösning. Det finns många sätt att ta sej ur vattnet. Hur man än gör så är det viktigaste att öva så att räddningarna sitter då de behövs (ja ja, jag vet att jag har tjatat om det förr men jag tycker det är viktigt) ;)
 
smart lösning faktiskt, skall ha med mig ett par plastkassar att fästa på paddeln i fortsättningen om olyckan skulle vara framme.
 
Tycker liksom petmeu.

Min självräddnings metod nr 1 är en vanlig re-entryroll. Nr 2 är re-entryroll med flottör.

Till de som inte är så säkra på sin roll, eller inte lärt sig än, rekommenderar jag att träna på en re-entry roll med flottör. Det går mycket snabbt att ta sig upp om du har en flottör i skumplast eller halvt uppbåst på akterdäck, sätt fast den på paddeln, ta ett djupt andetag och sätt dig till rätta, rolla. Vips är du uppe! ;-)

/Niklas

Blir det inte svårt att dyka ner och komma in i sittbrunnen igen om man har flytväst pga av flytkraften?
 
Blir det inte svårt att dyka ner och komma in i sittbrunnen igen om man har flytväst pga av flytkraften?
Nä inte överdrivet svårt att "dyka" ner för reenrtyroll, och jag har flytväst med mycket flyt. Jag har gjort det i skarpt läge ett par gånger (när jag hämtat "hem" andras "övergivna" kajaker...). Jag har annars en rätt stabil roll för egen del i min egna (rollbara) kajak. Men reentryrollen är verkligen bra tycker jag. Både med och utan flottör.
 
Det jag är mest tveksam till när det gäller reentry-roll i skarpt läge är att paddla en vattenfylld kajak in i säkerhet. Annars är ju metoden ganska klockren.

Patric och ni andra, har ni några användbara tips?

(Jag syftar på havskajaker med skott; min egen kajak har endel utrymme både bakom sitsen och framför fötterna)
 
Senast ändrad:
Det jag är mest tveksam till när det gäller reentry-roll i skarpt läge är att paddla en vattenfylld kajak in i säkerhet. Annars är ju metoden ganska klockren.
Tipset blir att paddla på! :)
Mer utvecklat (mina personliga intryck&slutsatser): kajaken är tung, hon går lågt. Dock så är problemet med rörlig last (vattnet rör sig där inne) är mindre än väntat. Kanske för att det är så himla mycket vatten - vattnet kan inte röra sig så mycket, eller den tyngpunktrörelsen som ändå finns är förhållandevis liten. Jag har gjort mina små erfarenheter i rejäl sjö och det var ingalunda som vanlig paddling med tom sittbrunn. ;) Tungt att accelera men väl i fart gick framfart rimligt bra, värre att svänga (skeddakajak) men möjligt, det blev ett och annat lågt stöd där vågorna var som värst (men det kunde det blivit ändå).

Prova! :)
 
Blir det inte svårt att dyka ner och komma in i sittbrunnen igen om man har flytväst pga av flytkraften?

Jag har provat att dyka eller simma ner under en vält kayak under ordnade former i bassäng och måste säga att jag inte har lyckats alls så länge jag har flyvästen på mig.

Så hur gör du Patric?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Hur göra bästa solo-re-entry i keyholesittbrunn? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.