Re-entry

Möjligen går det snabbare att aptera tyghinken än att blåsa upp en flottör, men spontant tycker jag att det verkar "over engineered", dvs onödigt omständigt att pyssla med om man lägger på lite vågor och sänker vattentemperaturen 20 grader.......
 
Rent spontant tycker jag oxå det ser lite "bökigt" ut. Har själv en halvt uppblåst paddelflottör på akterdäcket som jag snabbt fäster på paddeln å sen snabbt tar mig upp i kajaken igen! Funkar!

/Janne
 
Tycker liksom petmeu.

Min självräddnings metod nr 1 är en vanlig re-entryroll. Nr 2 är re-entryroll med flottör.

Till de som inte är så säkra på sin roll, eller inte lärt sig än, rekommenderar jag att träna på en re-entry roll med flottör. Det går mycket snabbt att ta sig upp om du har en flottör i skumplast eller halvt uppbåst på akterdäck, sätt fast den på paddeln, ta ett djupt andetag och sätt dig till rätta, rolla. Vips är du uppe! ;-)

/Niklas
 
Metoden måste vara tänkt för de som har väldigt svårt för någon av de vanliga metoderna. Jag höll på att skriva att det enda som saknades var en trappa... men när jag såg videon så insåg jag att trappan inte heller saknades.

Med tanke på den utrustningsintensiva lösningen så var jag imponerad över att det ändå gick så snabbt, men samtidigt är det ju en metod för den som inte har så bråttom (=varmt vatten) och jag är inte säker på att metoden är så himla hundraprocentig i besvärlig sjö - då det förstås är troligare att re-entry behövs.

Jag förstår vidare inte hur han kan paddla med prylarna på däck, man måste ju ha hockey-handskar för att spara händerna varje gång de slår i prylarna.
 
Mm rätt kass lösning får man väl säga. Många moment och om det jäklas kan det säkert ta mycket längre tid än i videon. Måste gå att göra smartare och enklare på många vis.

Tex; Mtp att behovet av re-entry är rätt sällsynt (för vanlig paddling då, nybörjarlek i fors och surf och liknande aktiviteter blir en annan sak förstås), skulle man inte kunna använda sig av samma teknologi som i seglar-flytvästar? Där man drar i en ampull så blåser en trycksatt behållare upp 2 rejäla sponsons på sidorna av kajaken. Gärna med en exit valve, möjlighet till ompackning, och en rimligt billig reservbehållare med tryckluft.

Jag tycker det verkar lite meckigt att pumpa upp pontoner/paddelkuddar manuellt när man ligger i ett oroligt och ofta kallt hav, men jag har inte provat.
 
Hinken i videon är väl lite ny terräng, men VKV-pontoner finns det väl folk som provat. Fast det är väl tveksamt om det finns någon som gått runt med en VKV i skarp läge...
 
Tvivlar på att metoden fungerar i lite högre vågor.
Det är i högre vågor risken att gå runt är störst.
 
Vilken metod man än väljer så är det övning som ger svaret på de viktigaste frågorna.

På sommaren kan man ju öva i lite stökig sjö, men nära land och med "varmt" vatten.

Vad som går eller ej beror trots allt mycket på individen, och beteendet.
 
Don't be so negative... *L*

Hmm, visst verkar det vara en komplicerad metod som kräver att en massa saker ska stämma, och visst föredrar jag också "vanliga" räddningsmetoder.

Men var inte bara negativa, ge en applåd för människan som har tänkt och faktiskt uppfunnit något! (hur mycket har du och jag uppfunnit?) Och alldeles värdelös är metoden inte, jag tänker genast på mindre roddbåtar och segelkanoter, som är betydligt svårare att självrädda an kajaker. Där skulle en sådan anordning säkert kunna vara av värde. Kolla min egen segelkanot http://www.enorm.se/bilder3/IMG_4560.JPG , den är lätt att räta efter kapsejsning, men svår att borda. Jag ska genast börja experimentera med en tygpyts med stång...

hälsningar
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Hur göra bästa solo-re-entry i keyholesittbrunn? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.