Kort skärpedjup med kompaktkamera?

Ska det inte vara 128 Mb?
.

Givetvis har du rätt. Så klantigt av mig. Ändå "korrekturläser" jag när jag skrivit klart för att slippa ”pinsamma” felaktigheter.

”Vår” första digitalkamera på jobbet hade en hårddisk men jag minns inte hur stor hårddiken var och hur många pixlar det var på kameran, men kameran kostade 30 kSEK + moms.

Per
 
Givetvis har du rätt. Så klantigt av mig. Ändå "korrekturläser" jag när jag skrivit klart för att slippa ”pinsamma” felaktigheter.

”Vår” första digitalkamera på jobbet hade en hårddisk men jag minns inte hur stor hårddiken var och hur många pixlar det var på kameran, men kameran kostade 30 kSEK + moms.

Per

Grattis!
Då råkade du ut för en tidig digitalvideokamera, med lika taskiga prestanda (vi kan tävla!) som jag hade på kodaken (några år tidigare antar jag ).
Ska man ligga i topp då byter man minst 4 ggr per år eller??,
Men hur många lyckas få bra produkter ur kamerorna mellan bytena???
 
Ursäkta usrpårningen...

Det fanns ett begrepp som kom, men inte direkt segrade, på den tiden jag köpte fototidningar; och det var stillvideo. Minns inte, men det var alltså en variant där du sparade bilden elektroniskt (men inte digitalt?), minns inte lagringsmediat, men antar att det handlade om typ SVGA-upplösning eller nåt.

Vår första digitalkamera på firman vara också en sån där Kodak, den finns fortfarande kvar - och används ibland. Egentigen rätt OK för dokumentation, även om det flesta lika gärna använder kameramobilerna om det är av lite bättre modell.
 
Hejhallå.

Det som avgör hur kort skärpedjupet blir är inte objektivets brännvidd, utan två andra faktorer:
Avståndet till det man fokuserar på (nära > kort skärpedjup), samt bländarens (objektivets iris) fysiska diameter (som fås fram med brännvidden/bländartalet, dvs 25mm hos ett 50/2.0). Alla digitala kompaktkameror som finns har för liten fysisk bländare för att man ska kunna få någon skärpedjupskontroll (det inkluderar sigman och panasonic lx3).

Mitt första inlägg!
 
Kan jag fixa kort skärpedjup med en modern kompaktkamera?

Jag funderar på att byta ut min Digital Ixus (första generationen) som sjunger på sista versen. Som exempel spanar jag på en Pentax W60 med ett objektiv som sägs vara på "motsvarande 28-140mm" (5-25 mm står det på objektivet).

Jag har också en Digital Ixus som har hängt med länge. Formfaktorn gör den mycket bekväm och enkel att ta med. Har också funderat på att byta och Panasonic LX3 är inte så särskilt mycket större och tyngre. I alla fall inte om man börjar jämföra med kompaktkameror som har de största sensorerna, typ Fujifilm FinePix S1000fd och Fujifilm FinePix S2000HD. Väljer man en sån biffig kamera med 2/3" sensorn, kan man lika gärna välja Panasonics spegellösa systemkamera G1 istället, som har den större 4/3 sensorn.

Skärpedjup-blurr kan man på konstlad väg efterlikna i t.ex. Photoshop. Om något år finns nog den funktionen inbyggd i själva kompaktkameran, där man i zoner kan reducera skärpan i bilden och ersätta med progressivt blurr liknande det man får i de större systemkamerorna. Tills dess får man nog räkna med att man behöver fler än en kamera: en i telefonen, en i fickan och en större i en separat kameraväska.
 
Jag pillade lite på kameror på stan idag och det verkar som att man kan få till det där snygga korta skärpedjupet på de kompaktameror som har rejäl zoom (tex Panasonic TZ5). Kameran blir såklart större, men inte enorm.

Så jag funderar på att skippa idén med vattentätt tills vidare.
 
Jag har också en Digital Ixus som har hängt med länge. Formfaktorn gör den mycket bekväm och enkel att ta med. Har också funderat på att byta och Panasonic LX3 är inte så särskilt mycket större och tyngre. I alla fall inte om man börjar jämföra med kompaktkameror som har de största sensorerna, typ Fujifilm FinePix S1000fd och Fujifilm FinePix S2000HD. Väljer man en sån biffig kamera med 2/3" sensorn, kan man lika gärna välja Panasonics spegellösa systemkamera G1 istället, som har den större 4/3 sensorn.

Skärpedjup-blurr kan man på konstlad väg efterlikna i t.ex. Photoshop. Om något år finns nog den funktionen inbyggd i själva kompaktkameran, där man i zoner kan reducera skärpan i bilden och ersätta med progressivt blurr liknande det man får i de större systemkamerorna. Tills dess får man nog räkna med att man behöver fler än en kamera: en i telefonen, en i fickan och en större i en separat kameraväska.


Den senare, med möjligheter brukar stå bra till i garderoben, när bildtillfället kommer....
 
Ett exempel

Den här bilden har jag tagit med en kompaktkamera Canon Powershot G10. Med zoomobjektivet i kort teleläge får man hyfsad skärpedjupskontroll. Och jag har inte blurrat till bakgrunden med photoshop.

Man kan välja bländarförval och även ställa in bländaren med ratt vilket är lättarbetat.

Större bild på http://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=55078&_large=1

Thure
 

Bilagor

  • pic_55078.jpg
    pic_55078.jpg
    112.1 KB · Visningar: 457
Ännu bättre koll

får du med en digital systemkamera.

Jag har också en Ixus 900 Ti och barnen har en Ixus 850. Dessa mindre är beydligt fickvänligare och tar bra bilder men det är mycket svårare att bedöma hur bra bilderna är innan man kommer hem med dessa kameror då displayerna inte är i paritet med G10.

Men det går att trixa sig fram till bra bilder även med Ixusmodellerna även om det kräver rätt mycket menybläddring och provexponeringar.

Bra allmänna råd http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.