Ok att ta myrägg?

ulltand; sa:
Min slutsats blev dock att det inte är värre än att gräva upp mask för att fiska, eller annat jakt - vilket dock alla inte anser är rätt...

Och tanken är inte att det är för "skoj" skull, utan för erfarenhets skull.

Det är ju betydligt mycket bättre att äta myrägg än att gräva upp mask, de flesta som gräver upp mask äter ju inte upp masken. Att skörda en myrstack är ju som att skörda en älgstam.
 
ulltand; sa:
Nu har jag fått svar från Naturvårdsverket.

Myror är som sagt inte fridlysta, och det är okej att ta myrägg.

Svaret jag fick är inte glasklart, men går ut på att man inte får förstöra myrstacken - vilket man inte gör genom att ta några liter "stack", separera äggen och därefter återföra resterande myror och stack.


Tack alla för hjälp!

Nu är det väl så att äggen inte ligger direkt under ytan utan man får gräva lite och beroende på stackens storlek så kan nog en hel del förstöras. Visst man utplånar inte stacken men nog får de lite att göra allt. Men myror är ju effektiva byggare.

/mattias
 
Man måste nog fråga markägaren om tillåtelse först. Det står inget om att plocka myror i allemansrätten så då borde "myrstackarna" väl vara markägarens... :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.