Snöskotrar! Varför jag är emot.

klippen; sa:
Jag slängde in ett ben i hunnhopen och hörde vem som först gnall; i klartext jag skrev en ironisk fråga kring omdömet i att nyttja snöskoter i en tråd om kläder av märket Everest, det tycktes dumt gjort. Lite ironi tycker jag i. o. f. sig att man skall tåla, men de som nyttjar snöskoter för sitt, eller delar av sitt, friluftsliv tål angrepp på den livsstilen lika lite som amerikaner tål Kyotoprotokollets inverkan på deras.

Vart fanns ironin? DU hoppade på en person (och en grupp) utan befog. Ämnet ifråga var angående ett plagg som personen ägde och brukade. Dessutom "missade" du visst att han *först* nämnde att han åker slalom? Vad har du för kunskaper överhuvudtaget angående personen?

Ändå vågade du dig på att ifrågasätta hans trovärdighet på felaktiga premisser.

Det som däremot *är* ironiskt är att du inte förstår att det faktiskt är fullt möjligt att skoteråkare kan utöva och vara lika trovärdiga när det gäller vinterfriluftsliv som icke skoteråkande. Det råder inget motsatsförhållande per automatik.

Att du är skotermotståndare har inte jag med att göra var och en har rätt till sin åsikt. Förklaringen därtill var mer eller mindre vad jag förväntat mig, miljö (och även störande av lugnet). Detta respekterar jag, även om jag har en något annorlunda åsikt.

Brist på logik: Enligt dig skulle det förhållandet att prsonen (och gruppen) ägnar sig åt en för din del "omdömeslös" aktivitet innebära att deras trovärdighet i en *annan* aktivitet kunna ifrågasättas. I detta fall var det som sagt inte ens en annan aktivitet det ursprungligen handlade om utan åsikter (naturligtvis helst baserat på erfarenhet) om ett plagg som efterfrågades.

Då kommer vi in på mina kommentarer angående brukande av andra transportsätt. Det jag gjorde var helt enkelt att tala om konsekvenserna av att tillämpa DIN (felaktiga) logik på grupper som är betydligt värre bovar än skoteråkarna. Ska man kasta sten ska man inte stå i glashus. Eller man kanske kan bortse från fakta bara för att det passar en själv?

Men som sagt, ditt sätt att resonera är icke giltigt och det var det som var poängen med mitt exempel.

Inte skulle jag komma på tanken att ifrågasätta Peter Nermanders åsikter angående tält, baserat på vetskapen att han brukar bil. Eller Mats Lindholms kunskaper om kängor, bara för att jag vet att han utnyttjar flyget för att ta sig till Svedala från Mallorca. Inte ens att FJS 90-91 (Patric B) är en dryg skåning gör honom icke trovärdig :)

Slutligen har vi då detta med USA och Kyotoprotokollet. Än en gång väljer du alltså att missa bjälken i ditt eget öga. Sakliga och befogade argument emot skotertrafik har jag inget att invända emot, men tillhör man bilåkarnas glada skara ska man nog passa sig för att göra allt för generella uttalanden om andra gruppers "omdömeslöshet".

Här har vi anledningen till at jag valde att skriva "vridna brist på logik". Din avsky för skotertrafik gjorde att du felaktigt och oprovocerat försökte sammankoppla ämnen och dessutom resonerade fel.

/mats
 
A.S.; sa:
Att skotertrafik är dåligt för miljön är inget som man kan förneka. Att man sedan försvarar sin glädje för skoteråkning med att kasta skit på den andra parten, som tex i tråden om Everest. Där skribenten försvarar sig med att folk ändå kör bil, åker tåg, båt och flyg, är ju bara idiotiskt. Det försvarar ju inte handlandet i sig. Jag tror att varje person som är intresserad av naturliv också försöker undvika att släppa gifter i naturen. Jag åker aldrig bil för nöjes skull! Det är det man gör med skoter, man åker för nöjes skull och inte för att man är tvingad.
/

Jag har inte förnekat att skotertrafik är dåligt för miljön. Är faktiskt rätt kritisk till hur en hel del skoteråkning utövas. Samt till brist på och bristfällig lagstiftning. Men det är ett annat ämne....

Inte har jag heller försvarat mitt skoteråkande med att folk använder sig av andra transportmedel. Finner ingen anledning som helst att försvara mitt skoteråkande. Däremot har jag påpekat att man inte ska kasta sten i glashus. Samtliga de grupper jag räknade upp orsakar betydligt mer miljöskador, detta är *fakta*. Att då angripa en grupp man personligen ej gillar, det är däremot inte trovärdigt ifall man tillhör någon av de andra *värre* grupperna.

Så.....du åker aldrig bil för nöjes skull...... Lustigt, jag *vet* att huvuddelen av biltrafiken sker av precis samma *principiella* anledning som skotertrafiken. Ytterst få kan hävda att de är tvingade att åka bil. Man väljer helt enkelt att rationalisera sitt handlande.

Jag åker bil, buss, tåg, båt och flyg för mitt höga nöjes skull. Det är något jag *valt* ingen har tvingat mig. Ibland gör jag detta för att kunna ägna mig åt friluftsliv (tex transport till fjällen) men det ursäktar ändå ej den "omdömeslöshet" som handlandet innebär.

Kasta skit: vem har kastat skit på vem? Så man får oprovocerat hoppa på andra (personer och grupper). Dessutom på felaktiga grunder och med bristande logik.

/mats
 
Re: Skoterbehov i norr en MYT!

walk_alone; sa:
Bara så ni vet så finns det ett väl utbyggt vägnät i norrland, därtill ett finmaskigt nät av averkningsvägar som byggt under alla dessa år.
Att man måste ha skoter i norr för att ta sig fram är alltså en MYT!

Jag har kört skoter och skall göra det igen om det behövs. Men kom inte å säg att man inte klarar sig utan skoter. Skotern är ett skapat behov som skapat behov och därmed blir ett självuppfyllande behov.... nå niin....

Bravo Roland!

Ett sakligt inlägg som jag som skoteråkare/ägare måste hålla med om. Behovsargumentet är utan tvekan enkelt att slå i spillror, det *är* en MYT. Intressant att se när andra grupper också är villiga att erkänna det samma om deras "behov" ;-)

I vissa lägen är dock skotern det minst onda av pest eller kolera. Fällde timmer för inte så länge sedan. Istället för att min morbror skulle komma körande med sin traktor, vilken förorenar mer och orsakar mer markskador, så hämtade jag det med skotern. Naturligtvis hade jag väl kunnat använda häst och släde......men jag är en lat jäkel.

/mats
 
Re: Fundering!

poppopower; sa:
Fundering!

Släpper verkligen skotertrafiken ut så mycket avgaser och smutsar ned miljön? Om man vill förhindra nedsmutsingen av fjällmiljön så kanske man ska rikta sig lite söderut. Jag är ingen expert men skulle tro att det mesta kommer söderifrån

mvh johan

Var uppe och hyrde skoter nyligen i Funäsdalsfjällen .. de drog drygt 2,5 liter oljenlandad soppa per mil... - bara som ett vagt tillägg i debatten. I övrigt tycker jag att skoter bör vara tillåtet för nyttobruk - tveksamt är dock lekkörningen ... trist vore att förbjuda god tillgänglighet till storslagen naturupplevelse för de som inte har den fyskiska konditionen för topptur dock..
/Henrik
 
Rättelse

tafone; sa:
Ämnet ifråga var angående ett plagg som personen ägde och brukade.

En liten rättelse:

Öhrn (J Öhrn) skrev:
Brukar ha min softshelljacka (en Norröna från Naturkompaniet a 1700) under min skaljacka när jag åker slalom.

Herr Öhrn äger alltså inte Everest plagget ifråga, men han uttalade sig, gjorde en jämförelse, utifrån sina erfarenheter av liknande plagg från en annan tillverkare.

Detta innebär dock ingen skillnad i sak. Han (och skoteråkare som grupp) blev påhoppade utan orsak på felaktiga premisser. Hade klippen dessutom orkat se efter i profilen för herr Öhrn så hade han (förhoppningsvis) insett hur fel ute han var. Eller är Öhrns trovärdighet så ifrågasatt pga skoteråkandet att man med bestämdhet kan påstå att de uppgifter han lämnat är lögner?

/mats
 
NSD Buskörning med skoter i tätbebyggt område är skoter är ett av de största problemen. I norr har det kommit mycket snö men det är så mjuk så ungarnan inte kan köra i snön. De tar hellre vägar, gågator och andra ställen där de är lättare att köra. Men detta är egentligen, som så mycket annat ett problem som ligger i hemmen. Föräldrar som inte kan bestämma över sina barn.
Dett är ett exempel på när det är anmält till polisen. Men det förekommer i alla byar i norr. Varenda snorunge kör skoter så länge någon betalar bensinen och det körs överallt. Folk blir irriterade men kan inget göra eller gör det inte för bysämjan.
Köra timmer med skoter. Ja, det kan bli dyrt att hållas med häst och kan bli rena förlusten. Förr i tiden hade man häst för att kunna arbeta, i dag har arbetar man för att kunna ha häst! Men frågan är om varenda kotte i norr som äger några tallar måste ha en skoter för att köra hem vindfällen :)
Ett liten jämförelse är 4hjulingar som inte får framföras i skogen hur som helst, om man inte är skogägare på sina egna marker. Det finns nu gubar som är så gamla att de tar 4hjulingen till hjortronmyren och lämnar ett sidospår efter sig.
Som med mycket annat. En skoter lr 4hjuling som står i ladan gör inget, bullrar inte, avger inga koloxider och annat som gör hål i himlen. Maskinerna i sig är helt oskyldiga, sammanatta av delar, tillverade av järn, aluminium och oljeprodukter. Det är den som drar i snöret eller vrider på nyckeln som alltid bär ansvaret.
En sak till. Det finns inte bara båtar i skärgården. Det sitter en gammal aktersnurra på varenda båtjävel i Kalix och Torneälvsystem och varje sommar körs de många, många timmar på låga varv med dålig förbränning. Jag har suttit i en sådan båt och fiskat förra sommaren så även jag är en miljöbov 8-|
 
walk_alone; sa:
NSD Men frågan är om varenda kotte i norr som äger några tallar måste ha en skoter för att köra hem vindfällen :)

Denna del i Rolands inlägg påminner mig om ett uttalande av en f.d. kollega i Ånge. Han har en avsevärt liberalare och av mig inte delad syn på motoriserat friluftsliv, men samtidigt har han en viss självdistans.

Nåväl han hade skaffat sig en vattenskoter (en i mitt tycke ohyggligt onödig farkost) och en annan kollega frågade Håkan vad han skulle med den till. Håkan svarade; Köra hem ved. Alla närvarande i orderrummet tänkte ? så att det hördes, Håkan kände av detta och fortsatte; Jag kommer att dra hem lika mycket ved med vattenskotern som de allra flesta som har snöskotern för att dra hem ved verkligen gör med den.
 
Tror ni man kan röra om i grytan...

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och skall således hålla käft enligt somliga... Nu ligger det inte i min natur att hålla tand för tunga, de är mycket roligare att reta upp folk :)

Mina föräldrar har en stuga i Marsliden, vid marsfjällets naturreservat i södra Lappland. Då jag besöker denna kring påsk brukar åka skidor i naturreservatet, både toppturer och "touring" med tält och pulka. Första biten av leden upp från Marsliden, den delen fram till passet mellan Ainantjakke och Ortsen brukar oftast vara en pina med ett inferno av skoteråkare som far kors och tvärs helt utan respekt och hänsyn till djur, natur eller övriga friluftsutövare och utan att lägga två fingrar i kors för att hålla sig på leden. Väl framme vid passet brukar man finna dessa vetvillingar ihoppklummpade i grytan strax under passet. Med sig släpar de allsköns bråte; grillar, stereoanläggningar, solstolar och annat. De är säker samma fenomen som camping, vilket jag heller inte förstår, att alla skall vara på samma ställe. (Jag säger inte att alla som är där har tagit sig dit på fel sätt men många har utan tvivel gjort det).

Vad skall man nu göra åt detta; inte dem i under passet, de får väll vara där, det finns plats för mig också. Däremot skoterkörandet i terräng (alltså utanför leden)? Någon gång har jag funderat på om man skulle skaffa sig en kamera med jätte teleobjektiv och lägga sig på ngn topp och fotografera dessa vandaler, för att sedan skicka bilderna till polisen. Det faller nog tyvärr på att det är föraren och inte reg.nummret som måste identifieras och denne har i regel maskerat sig som den huligan den är.

Då jag jobbar extra inom bevakningsbranschen för att dryga ut CSN pengarna har jag fått lära mig att det är tillåtet att göra ett envarsgripande av förövaren av alla brott med fängelse i straffskalan (RB§24:7). Brott UTAN fängelse i straffskalan är mig veterligen; hemmfridsbrott/olaga intrång, åverkan, förargelseväckande beteende, förolämpning och förtal. Således skulle olovlig körning i terräng vara ett gripbart brott! Det skulle alltså vara tillåtet för mig att skida fram till en skoteråkare som gör sig skyldig till detta brott och gripa denna. Även om jag inte hinner ikapp så gäller gripanderätten efter "kontinuerligt efterföljande"... Inte så svårt alla åker ju till samma ställe... Sedan är det bara för mig att överlämna personen i fråga till närmaste polisväsende. (Man kan ringa till dem och "överlämna personen"). Vill man gå ett steg till och vara en riktig paragrafryttare kan man beslagta "gods viktigt för den fortsatta utredningen", alltså skotern!(överlämnas till polis i samband med den gripne RB§27:1-7). Det här är nog inte prövat i domstol, det skulle vara intressant om det blev det.

Så är du en skotermotståndare som jag, gör något åt det nästa gång ilskan svallar upp över någon skoteråkares okynneskörande. Utnyttja din medborgerliga rätt, grip buset, som polisen skulle sagt!

Om du orkat läsa ända hit; tack för ordet.
 
Tack för varningen Erik, bäst att vara försiktig nästa gång jag kör runt Marsfjället. Kanske är bäst att dra på lite extra nästa gång jag kör förbi en skidåkare. OBS, det sista var ett skämt bara så ni vet ;)

Varje år är det samma visa: för eller emot skoter i fjällen och överhuvudtaget. Jag tillhör den skara som anser att skotern är vinterns absoluta höjdpunkt och så var det sagt, om det inte framkom tidigare.

Visst fattar jag att miljön skulle må bättre utan min framfart i naturen men samtidigt tror jag nog att den klarar några skotrar. Fördelen med skoteråkandet är ju dock att det sker på ett snötäcke och detta medför att spåren efter skoterkörningen försvinner med vintern. Att avgaserna sätter sina spår är ju klart men jag är ganska säker på att den föroreningen är ganska liten i jämförelse med den totala nedsmutsningen.

Kör som sagt mycket skoter varje vintern runt omkring Kultsjödalen i Vilhelmina detta är även samma marker som jag vandrar i om sommaren. Trots att jag då vet att det går en skoterled precis på den fläck jag står på är det i princip omöjligt att se några spår efter densamma. Just detta gör att jag funderar mycket på varför det klagas så på körning i osårad terräng. Om undervegetationen skulle skadas mer än den gör av skoterkörning skulle jag nog överväga min skoterkörning, men så är ju inte fallet.

Visst hoppas jag också att skoteråkningen blir mer miljövänlig i framtiden, vilket det också kommer att bli. Framförallt blir ju motorerna renare och mindre bränsletörstiga. Se bara på Yamaha som precis presenterat sin 2005:eek:r där alla modeller blivigt 4-taktare (utom Vikingen).

Sedan är det ju bara att hoppas att förarna går i rätt riktning för där ligger nog största problemet som jag ser det. Man MÅSTE respektera andra individer som vistas i naturen, så är det bara. Dom som inte gör det borde inte få köra skoter det tycker jag med. Så ett bättre reglemente på denna punkt vore inte fel. Det är ju inte roligt för ”seriösa” skoteråkare som jag(?) när man läser om skotrar inne i tätorten och på skidspår som ger skotern ett så dåligt rykte.

Hare bra allesammans!
 
Re: Införa utsläppsgränser?

IslandTraveller; sa:
Men det är klart, det kanske skulle bli ett handelshinder... ;-(

Bra idé Johan!

Men som du konstaterat så blir det nog tyvärr svårt att genomföra. Eftersom vi är delaktiga i en internationell organisation (tillika handel) så kan vi inte alltid fatta våra egna beslut.

Ifall jag minns rätt så hade vi en gång i tiden en lagstiftning som begränsade skotrarnas motoreffekt till 60 hk. Vilket inte var så märkvärdigt eftersom få kunde komma upp i det värdet då motorerna sällan översteg 500cc. Men tydligen stred det mot internationell handelsrätt så därför "erbjöd sig" handeln att frivilligt hålla denna gräns. Det gick väl ett par år men sedan började man tumma på överenskommelsen och allt eskalerade till dagens situation. Nuförtiden kan man köpa (standard) skotrar med dubbel motorvolym och effekt.

Det där begreppet handelshinder har ibland orsakat många försämringar, även fast avsikten varit en annan.

/mats"allt var inte bättre förr - men allt är inte bättre nu heller"
 
Re: Tack för de orden

klippen; sa:
En positiv men samtidigt beklämmande sak är att nu när jag sedan 5 år dväljs i Mälardalen så har jag insett att här åker många skidor på gärden och sjöar när snö bjuds.

Skulle jag åka hem till mina trakter i östra Jämtland så skulle mitt skidspår vara djäkligt ensamt och snart sönderkört av nå'n skoterförare vilken saknar egen kompetens att bana sin väg i terrängen.

Se där, en Stugubo i förskingringen?

Jag är själv bosatt i närheten av denna skotermetropol men är själv inte varken skoterägare eller skoteråkare. Förra vintern köpte jag mig ett par turskidor för att kunna begemig ut i naturen på lediga stunder. Många gånger svor jag ve och förbannelse över att skotrar hade kört sönder mina fina skidspår, men å andra sidan så känner jag till många skidåkare som tycker att det är bra att det finns skoterpår att åka i så att de slipper spåra.

Jag är emmelertid helt övertygad om att det finns plats för både skoteråkare och skidåkare i naturen, det gäller bara att få bort okynnesåkandet i terrängen och få skotrarna att hålla sig på leder och sjöisar där de inte är i vägen.

Förhoppningsvis kommer skotrarna att bli både miljövänligare och mindre högljudda inom den närmaste tiden. Jag har svårt att förstå glädjen av att sitta på en bullrande och oljestinkande maskin i sig men däremot måste jag erkänna deras överlägsenhet som fortskaffningsmedel gentemot skidor. Jag kan ge ett exempel:

Sex kilometer från mitt hus ligger en fin insjö som heter Sättsjön. Så här framåt vårvintern är det inte så tokigt att åka dit och lapa lite sol. Men att åka dessa 12 km t.o.r med skidor i brant och ospårad terräng är inte direkt som att åka 12 km i ett eljusspår. Det är riktigt jobbigt, visserligen bra träning men nu var det ju solen och korvgrillningen jag var ute för. Hade jag nu haft en skoter skulle denna färden vara gjord i ett litet kick. . Vore jag dessutom i sämre fysisk form än vad jag är skulle jag nog knappast ta mig till Sättsjön överhuvudtaget utan skulle få tillbringa dagen med att sitta hemma och se på tv.

Med dett inlägg försöker jag bara att skapa lite bredd i debatten. Det finns en anledning till att skotrar finns. De skapar ofta problem där de färdas men de problemen går att lösa med utbildning av skoterförarna.
 
Visst kan man reta sig på att folk är extremt lata men det är egentligen deras problem. Desto hurtigare kan man själv känna sig när man banar egna spår med skidor. (Värst är det dock när ens egna bekanta blivit soffpotatisar, en tur till en fjällstuga som tidigare med glatt humör gjordes på vita blixten kräver numera 2 skotrar, kälkar, rena expeditionen..)

Det är framförallt ljudnivån på skotrar som stör mig mest. Ett halvdussin ylande motorsågar som rushar genom fjälldalen förtar en hel del av friden man kommit för. Klart det stör mindre när man gasar själv.. Om detta kunde lösas så dämpas nog kritiken på skoteråkandet ganska mycket. Moderna skotrar har väldigt hög effekt, ofta mer än det dubbla mot vad som räckte på 80-talet. Om en rejäl ljuddämpare minskar effekten 10-25% är det knappast en katastrof.

Vad det gäller miljöbiten, om alla nya skotrar som säljs blir 4-taktare med katalysator (?) som körs på miljöbensin, får man väl vara ganska nöjd med det. Med tanke på alla andra motorfordon i samhället är det lite väl hårt att kräva att de ska vara eldrivna etc. Om några årtionden kanske ny teknik finns som löser saken.

My 2 cent.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Jag vill ha Ozonhålet tillbaka... Miljöpåverkan 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.