Snöskotrar! Varför jag är emot.

_Erik_; sa:
Så dom som inte bor däruppe och är uppväxta med skoter ska nog inte uttala sig överhuvudtaget förrän dom själva tar cykeln eller lokaltrafiken vid alla tillfällen dom ska ta sig någonstans.

Kanon! Då kan jag uttala mig!

De bästa tecknen på att det körs för mycket skoter är väl skoter-drive-in-bio och skoter-drive-in-hamburgerbarer?

Jag ser gärna att vi får såna här i söder för våra crossmotorcyklar och vattenjetar, eller varför inte åkgräsklippare. Eller vänta - de är ju förbjudna i trafiken. Attans.

Men om man ser allvarligt på det hela tycker jag att det svenska båtfolket faktiskt borde få lite lagar som reglerar både avgaser och säkerhet. Men man misstänker att våra lagstiftare inte gärna vill förstöra sina semestrar.
Hur som helst finns det väl inget som hindrar att vi får vettiga lagar som reglerar nöjesåkningen BÅDE på skoter och med motorbåt.
 
Re: Re: Ja visst

Och där kom den.

Just detta verkar vara ett mantra. Vad beror det på? Och det är alltså OK att åka båt utefter norrlandsskusten och på landets insjöar?

mvh Christian, som tycker att man bör se till att reglerna för snöskotrar skärps så vi får bort gamla rykande monster.

Jag kan hålla med om att alla skulle må bättre av att skotrarna släppte ut mindre avgaser, förhoppningsvis kommer alla tillverkare att gå över till 4-takts motorer.
Men det är sällan man hör någon norrlänning som klagar på skotrarna, oftast kommer klagomålen från dom som inte bor i området.

/Ulf
 
Nyttotrafik med skoter i glesbygd (norr såväl som i söder) är väl inte problemet, utan den respektlösa nöjeskörningen. Det är nog den som mest drabbbar de som turistar norröver. När jag bodde i Luleå gillade jag att gå i naturreservatet på Porsön (mitt i stan). Där är skotertrafik (givetvis) förbjuden och det är skyltar överallt - och skotrar överallt. Många av de som körde om visade inte heller hänsyn mot gående och skidåkare (förutom att avgaserna stinker som från en Trabi).
Samma sak i Sälen: det finns områden där man får åka skoter och där man inte får. Områdena finns markerade på gröna kartor, lokala kartor man kan få på turistställen och med skyltar i terrängen. Var åker folk, även organiseade turer? Överallt!! Var kan en simpel skidåkare få lugn och ro - inte där det var tänkt i alla fall.
Nu när vi har barn i pulka åker vi därför inte på vintertur i Sverige utan i Norge. Vi vill inte att vårt barn ska tillbringa en dag i avgaser i en pulka i ett område där skotrar är förbjudna (men ändå finns i mängder).
Visst finns det skotrar i Norge och t ex Muddus (Sverige), men de är få, har ett ärende och verkar inte ha samma behov av att köra så nära som möjligt utan håller avstånd så man slipper värsta bullret och stanken.
Jag tror att skotertrafiken i och nära tätorter och turistställen måste regleras bättre. Det finns gott om plats för alla, om alla respekterar reglerna och håller sig på avsett område. (Givetvis får man som skidåkare undvika skoterleden och hålla uppsikt när man korsar den).
/Stina
 
Nöjeskörning - Kalla det hellre tokkörning

Jag kommer från en av de byar i fjällvärden där turismföretag livnär sig till stor del på skoterturism. Den stora faran med detta synsätt är att människor som besöker områdena men även fritidshusägare börjar ta skoterkörning som en självklarhet i dessa känsliga miljöer. Jag har allt för ofta sett ungdomar, (tyvärr ibland även äldre människor) som troligtvis sett på för många filmer som t.ex. "Slednecks". Visst, det är staten som "äger" fjället, men det rättfärdigar ju inte den respektlösa "tokkörning" som dessa människor utövar.
Det är sånt beteende och sån inställning som förstör förutsättningarna för ett njutfullt friluftsliv, även för skoterförare som har respekt för oss skidåkare.

Personligen har mitt tålamod testats tillräckligt för att vilja införa liknande regler som i Norge, d.v.s mycket begränsad skotertrafik.
 
Bilkörning och skoter är ganska lika

Här i söder är det inte tillåtet att köra bil utanför vägarna. Folk tar bilen även om det bara är en kort bit till kiosken.

För några dagar sedan såg jag lite bilder om scouting i USA. Där de naturligtvis tog sin jeep fram till tältet i skogen. Det var lite svårt på de leriga slänterna, men med låsta hjul gick det ju tillräckligt långsamt nedför slänten för att det inte skulle bli repor i lacken om de stötte ihop med ett träd.

Handlar det inte om bekvämlighet - eller nöjet att ta med sig leksaken någonstans där den inte passar något vidare?

Sedan tycks väl flera skotervurmare ha missat vem som började tråden. Här i söder blir folk också förbannade om man säger något om att de tar bilen i onödan - för att inte tala om man säger att bensinpriset är alldeles för lågt.
 
Skoterbehov i norr en MYT!

Bara så ni vet så finns det ett väl utbyggt vägnät i norrland, därtill ett finmaskigt nät av averkningsvägar som byggt under alla dessa år.
Att man måste ha skoter i norr för att ta sig fram är alltså en MYT! Om jag skulle till affären i Kainulsjärvi inte fan tog jag skotern, det var mycket enklare med bil.
Skotern är bara en leksak för småpojkar och män som aldrig blir vuxna eller de som är så jävla lata att de inte ids åka skidor eller har så dåligt flås att de inte orkar.
Nu säger folk att de inte kan ha någon fritid om de inte har skoter. Tårögda står de och berättar att de inte kan ta sig ut på Torneträsk på våren för att pimpla utan sin skoter.
Vad gjorde man förr? Jag var med på den tiden då man lastade skidor, pulkor och ryggsäckar på TÅGET och åkte hela familjen till Abisko för att åka skidor. Det var väl inga problem å folk pimplade på träsket redan då.
Sedan kom Norgevägen och skoterhelvetet. Då slutade vi med resorna till Abisko och Björkliden.
På den tiden byarna fanns kvar och det faktiskt bodde folk i mina hemtrakter åkte vi skidor mellan byarna. Det gick skidspår överallt som man kunde följa dom natt och dag. Varje dag åket jag skidor till min morfar i Halme för att hämta posten. Det gick bilväg raka vägen i två kilometer men mitt skidspår ringlade genom skogen och följde Linkanoja, det var roligare att ta en omväg.
Men våra politiker satt på den del de tänkte med när skotern kom, hade det blivit tvärstopp redan då så skulle det vara mycket tystare i naturen i dag.
Förbud och skoterleder är bara nys. Vem fan skall bevaka dom, två poliser i Pajala? Kommunen är lika stor som Stockholm och Upplands län. Nej det är fritt fram för alla som vill och småpojkar med snabba maskiner kör ifrån de poliser som sällsynt befinner sig i markerna.
Jag har kört skoter och skall göra det igen om det behövs. Men kom inte å säg att man inte klarar sig utan skoter. Skotern är ett skapat behov som skapat behov och därmed blir ett självuppfyllande behov.... nå niin....
 
Tack för de orden

Jag är, som jag tidigare nämnt jamt och har sett samma utveckling som "walk alone" gjort och hade inte kunnat uttrycka det bättre än honom.

En positiv men samtidigt beklämmande sak är att nu när jag sedan 5 år dväljs i Mälardalen så har jag insett att här åker många skidor på gärden och sjöar när snö bjuds.

Skulle jag åka hem till mina trakter i östra Jämtland så skulle mitt skidspår vara djäkligt ensamt och snart sönderkört av nå'n skoterförare vilken saknar egen kompetens att bana sin väg i terrängen.
 
Jag har sett mina

Rogen; sa:
Om det inte fanns skotrar i fjällen skulle antagligen ingen åka skidor där heller. Hur många skidspår har ni sett utanför skoterspåret?

Jag har sett mina då jag aldrig åkt skidor i ett skoterspår vare sig i skog eller på fjället. Undantaget är när jag tränat i preparerade skidspår.

Däremot har jag djäkligt ofta sett snöskoterspår vilka lagts ovanpå "mina" skidspår. Skoterföraren har väl antagligen inte behärskat konsten att orientera sig i naturen.
 
Re: Re: Ja visst

chralm; sa:
Wolf25; sa:
Förbjud skoterkörning... den dag det blir förbjudet med motorbåt i Stockholms skärgård.

/Ulf

Och där kom den.

Just detta verkar vara ett mantra. Vad beror det på? Och det är alltså OK att åka båt utefter norrlandsskusten och på landets insjöar?

mvh Christian, som tycker att man bör se till att reglerna för snöskotrar skärps så vi får bort gamla rykande monster.

Att denna åsikt finns tror jag beror på att beslut som främst rör Norrland ofta tas i det centraliserade maktcentrat Stockholm.

/Per, Umeå
 
Re: Re: Re: Ja visst

Luffarn; sa:
Att denna åsikt finns tror jag beror på att beslut som främst rör Norrland ofta tas i det centraliserade maktcentrat Stockholm.

/Per, Umeå

Beslut som rör Stockholm tas också ofta av riksdagen, som ja ligger i Stockholm. Men ännu har vi inte märkt av att det skulle vara en fördel för oss. Alla dessa politiker från allehanda lansändra är ibland märkvärdigt överens.

Men det är en annan diskussion, och jag tycker bara det är så synd att alltid då debatter liknande skoterdebatten påbörjas, så kommer det några med attityden "rör inte vår landsända, ni bor inte här och har inget att säga till om. och har ni ingen skoter själva så vet ni inte vad ni pratar om"

Och har man aldrig mördat skall man kankse inte döma en mördare:)
 
Re: Jag har sett mina

klippen; sa:
Rogen; sa:
Om det inte fanns skotrar i fjällen skulle antagligen ingen åka skidor där heller. Hur många skidspår har ni sett utanför skoterspåret?

Jag har sett mina då jag aldrig åkt skidor i ett skoterspår vare sig i skog eller på fjället. Undantaget är när jag tränat i preparerade skidspår.

Däremot har jag djäkligt ofta sett snöskoterspår vilka lagts ovanpå "mina" skidspår. Skoterföraren har väl antagligen inte behärskat konsten att orientera sig i naturen.
Vad jag menade var att då skulle ingen våga eller orka åka skidor i fjällen. Försvinner skoterspåren så försvinner säkert de flesta av skidåkarna? Eller också ökar fjällräddningarna med 800%?

Jag har inte vart på många platser men i rogen naturreservat har jag inte sett många skidspår utanför skoterspåret! En vinterdag gick jag till fots och pimplade, det var t.om så ovanligt att några samer först trodde det var älgspår!? Så visst finns det områden än idag som är helt orörda och fri från skotrar.

Men javisst ska nöjesåkar-skotergalningarna bort! Skoteråkning bör begränsas till arbete, räddning och andra speciella saker.

Men man kan ju undra vad som händer ifall skotrarna försvinner? Blir det mer buller och utsläpp från räddningshelikoptrar som letar efter utslitna och saknade skidåkare? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Jag vill ha Ozonhålet tillbaka... Miljöpåverkan 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.