Canonproblem

För många år sedan skaffade jag en Canon PowerShot S45. Funkade utmärkt tillsammans med Zoom Browser i datorn. Icke så med Windows Vista trots Canons programuppdateringar. Någon med liknande erfarenheter? Alla tips mottages med tacksamhet.
T
 
Jag har en 350D och skillnaden är väl att då används Eos Utility i stället för Camera Window. Jag behövde ladda ner alla delar innan det funkade, Zoombrowser, Utility, Codec etc. Lite besvärligt att behöva göra det separat.

Vad är det mer exakt som inte fungerar. Felmeddelanden.

Har du kollat Fotosidan?
 
Linux!
Överkurs för mig. Men vem vet, blir jag bara tillräckligt desperat så kanske jag provar. Har hänt förr!
Tack för tipset.
T
 
Det behöver inte vara så svårt med Linux. Jag använder Linux till allt 'seriöst' arbete, och har gjort så i flera år. Vad gäller samarbetet med min digitalkamera har jag dock ett litet problem: när jag kopplar in kameran (EOS 5D) och slår på den startas digiKam (precis som den skall), men jag måste alltid klicka på den "Försök igen"-knapp som dyker upp efter ett tag. Ibland måste jag klicka två gånger på den, innan digiKam börjar tanka över bilderna.

Om du inte vill installera Linux på din dator kan du använda tex Knoppix eller Ubuntu. Knoppix kan du inte installera, men det kan du med Ubuntu. Gemensamt för båda är dock att du stoppar in CD-/DVD-skivan i datorn och startar om den. När datorn kommit igång måste du vara snabb, och tvinga den att starta från skivan istället för från hårddisken.

Med Knoppix får du inga val, utan systemet dras igång (vad jag minns, det är länge sedan jag använde Knoppix senast). Ubuntu ger dig en meny där du skall välja språk först, och sedan om du vill testa från skivan (dvs inte installera) eller om du vill installera (plus en del andra möjligheter). Med båda kan du testa att koppla in kameran och se vad som händer.

Jag tror att den svåra delen (för Windows-användare) för att kunna testa Linux är att bränna skivan: man tankar oftast hem en ISO-fil, och jag får intrycket att få brännarprogram i Windows verkar veta vad de skall göra med ISO-filer. Men det går, jag har själv bränt flera skivor med Ubuntu i Vista.
 

avslutad210712

Gäst
Om problemet är att föra över filerna från kameran till datorn så torde enklaste lösningen vara att köpa en kortläsare till minneskortet.

Inga problem att gå över från windows till linux - tja jag vet inte om jag riktigt håller med om det....
 
Det finns en inställning i kameran för kommunikations-mode där man kan växla mellan "normal" och "PTP". För min 300D så fungerar bara den ena av de inställningarna på nyare versioner av Windows, kommer dock inte ihåg vilken!?!

Extern kortläsare fungerar säkert.

LInux är ofta bra för sånt här, men har ju en viss starttröskel. Själv har jag en gammal MP3-spelare som är helt omöjlig att prata med via ny Windows, men som fungerar problemfritt på senaste Ubuntu.
 
Extern kortläsare är mycket bättre av flera anledningar:

+ Ofta går det fortare att överföra bilderna, ibland mycket fortare.
+ Man slipper konstiga program på datorn.
+ Kameran kan vara avslagen, slipper slösa batteritid på att tömma kameran.

- Man måste ta ur minneskortet vilket är lite krångligare än att ansluta en kabel.
 
Efter en del korrespondens med svenska Canon har jag till slut fått veta att PowerShot S45 inte är kompatibel med Vista!

Så var det med det. Jag pluggar in kortet direkt i datorn - funkar utmärkt.
Tack för alla råd.
Torbjörn
 
Extern kortläsare är mycket bättre av flera anledningar:

+ Ofta går det fortare att överföra bilderna, ibland mycket fortare.
+ Man slipper konstiga program på datorn.
+ Kameran kan vara avslagen, slipper slösa batteritid på att tömma kameran.

- Man måste ta ur minneskortet vilket är lite krångligare än att ansluta en kabel.

Vi hade en kamera på jobbet där vi alltid tog ut kortet för att överföra bilderna. Efter ett tag blev kortet slitet så att alla bilderna ibland raderades när man tog ut kortet ur kameran... mkt irriterande...

/M
 
Jag har alltid tagit ur kortet och aldrig haft några problem. Kan dock tänka mig att det kan bli knas med tiden alternativt om datorn inte är jordad eller personen som hanterar kortet laddad...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.