Tall med bilring

Ute i skogen idag såg jag en tall med en "bilring" nån dryg meter över marken. Stammen var liksom tjockare på ett ställe, som om den hade vigselring. Jag har aldrig sett sånt förut, men har hört att det händer ibland. Vad beror det på? Kan tillägga att det var grova hål i barken längs trädet, med cirka 30 cm mellanrum, som om nån stött med ett spett. Har det med "magen" att göra?

MVH
 
inget svar

Tyvär har jag inget svar men jag har sett stål stängsel som har varit helt invuxna i hyffsat stora träd, lite onödigt att skriva om men det set väsligd lustigt ut, som om det har smält ihop.
 
Häxsvans

Tittade du närmare och kände på den? Om ringen var mjuk och inte hård som trät kan det ha varit en häxsvans:

cpic42adf92cb07c2.jpg


Sådana kan bildas när trädet skadats på något vis, t.ex av insektsangrepp som ung. Häxsvansen ovan är lite ruggig, inehåller små små växande kottar och barr, som ett eget förvridet onaturligt litet ekosystem. Ringen ovan var en hel ring runt stammen. Kanske som en cancersvulst där cellerna börjat dela sig onormalt. Mer känner jag dock inte till om den.

Raskesven
 
Re: Häxsvans

Raskesven; sa:
Tittade du närmare och kände på den? Om ringen var mjuk och inte hård som trät kan det ha varit en häxsvans:

[bild]

Oj jäklar! Man blir rädd.. :O

Den jag såg var mycket mindre, och helt och hållet i vanligt barkmaterial. Bara några centimeter tjockare än stammen i övrigt. Det såg mycket lugnt och beskedligt ut, till skillnad från ditt monster :)

MvH
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.