Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gillar tunnbladiga småknivar. Tycker att Cold Steels uppdaterade skalkniv ser bra ut. Obekant med stålet. Lite hemgjord kydex på så..


http://www.coldsteel.com/Product/59KSPZ/PARING_KNIFE_(Kitchen_Classics).aspx
Stålet är Thyssen/Krupps tweakade Wf Nr 1.4116 (bl a med tillsatt V och Mo, samt cryobehandlat). Det går rykten om att det tillverkas i Kina. Men det är en uppgift som ingen lyckats bestyrka. Dock skulle det inte förvåna mig ;).

Kniven är trevlig men du betalar mer än dubbelt så mycket för en kniv jämförbar med Victorinox skalkniv i liknande stål och bladtjocklek. Den enda skillnaden är att Vicen saknar fånglinehål. Det är dock en överflödig detalj på den här knivtypen.

~Paul~
 
Ok. Tror inte det är ett fånglinehål, utan där sitter en plugg. Så stålet är typ samma som i Victorinox skalkniv?
 
Ok. Tror inte det är ett fånglinehål, utan där sitter en plugg. Så stålet är typ samma som i Victorinox skalkniv?
Fast jag undrar om det inte är meningen att man kan ta bort pluggen och därmed erhålla ett fånglinehål? Det brukar ju vara så på en del köksknivar.

Victorinox kör på 440A-varianter. För några år sedan så kontaktade jag deras generalagent i Sverige som i sin tur hänvisade mig till en filial i Frankrike (av alla ställen). På min fråga angående de olika Victorinoxknivarnas inriktning så fick jag svaret att man kör på olika leverantörer till sina fickknivar och köksknivar.

På den tiden var en av huvudleverantörerna franska Bonpertuis, medan till fickknivarna så körde man antingen på Böhler/Uddeholm eller Solingen-stål (Thyssen/Krupp). I princip använder man det stål som är billigast på världsmarknaden, dock håller sig inom ramarna för en för stålet typisk kemisk sammansättning.

Wf Nr 1.4116 och 4116 är i princip varianter på 440A. I praktiken märker man således ingen skillnad.

~Paul~
 
Hej allihopa knivexperter, nu är det så att jag är på jakt efter en efterträdare till min kniv som är en Martini med inox märkning på bladet, det var rapala klistermärken på handtaget förut som nu har ramlat bort.
Det skall vara en kniv som följer med mig på mina äventyr i skog och mark, samt fiske.
Oftast har jag med mig GB lilla skogsyxan ut när jag skall göra upp eld.
Jag vill ha en kniv som skall bli min följeslagare i en massa år framåt och den skall ha kvalitet och helst gynna ett svenskt varumärke,
Jag är på jakt efter den pirrande känslan av en kvalitetsprodukt när man öppnar paketen.
Jag har kollat på följande knivar, casström nr10 , mora garberg och fällkniven f1 eller forest,
Hur tror ni att casströms handetag håller av att bli blött upprepade gånger?
Jag kanske har staplat upp helt fel knivar ovan,
Det är därför jag behöver er hjälp,
Vilken är bäst stål i mm?
Jag har aldrig ägt en kniv med konvex blad innan.
Vilken håller längst?
Kanske dumma frågor men men
 
1. Det skall vara en kniv som följer med mig på mina äventyr i skog och mark, samt fiske... Oftast har jag med mig GB lilla skogsyxan ut när jag skall göra upp eld.

2. helst gynna ett svenskt varumärke,

3. Jag är på jakt efter den pirrande känslan av en kvalitetsprodukt när man öppnar paketen.

4. Jag har kollat på följande knivar, casström nr10 , mora garberg och fällkniven f1 eller forest,

5. Hur tror ni att casströms handetag håller av att bli blött upprepade gånger?

6. Vilken är bäst stål i mm?

7. Jag har aldrig ägt en kniv med konvex blad innan...Vilken håller längst?
1. Eftersom du involverar fiske i dina planerade sysselsättningar så skulle jag personligen välja en kniv med ett fullt flatslipat blad. Framför allt med tanke på att du också har med dig yxan på dina utflykter. Den kan ju klara seriösare träbearbetning och kniven kan du spara till finliret.

2. Mitt förslag är Peltonens Sissipuukko M95 eller den mindre M07. De här knivarna är ju inte producerade i vårt land men väl i norden ;).

3. Inga problem där :).

4. Se punkt nr 1.

5. Casströms saluför ju den här modellen också med Micarta-grepp om man är orolig för eventuella fuktorsakade skador. Dock bör även deras trägrepp vara tämligen fuktsäkrade.

6. Sorry, förstår inte frågan. Bäst stål i de knivarna som du listat eller generellt? Bäst stål till vad? Fiske? Täljning? Du får vara mer precis.

7. Beror på den övriga bladgeometrin. Ett blad i samma stål/värmebehandling, samma tjocklek mätt på bladryggen, samt samma längd och tapering håller förstås bättre om det är konvexslipat - jämfört med andra slipfaser (eftersom det inkorporerar mer stål/större massvolym och gynnsam profil). Detta gäller bladets slagseghet i sin helhet.

För själva eggens slagseghet och slitstyrka gäller andra regler.

~Paul~

PS Välkommen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.