att applicera grönlandsvax

@ trout_bum och stenblock

Jag har nu ej testat detta eller något att stå på om mina tankar stämmer. Men då det blir rätt varmt i en torktumlare. Känns det onödigt att testa och riskera. Då det fungerar fin fint med hårblås eller strykjärn på G1000 matrialet.
Men sen bryr jag mig inte heller om det blir flammigt, då jag mer eller mindre bara använder mina friluftskläder när jag är ute i det gröna o njuter.
 
Jag stryker/gnuggar först på grönlandsvaxet rikligt på plagget sedan så använder jag strykjärnet för att värma in vaxet i tyget. Därefter gör jag om proceduren en gång till. Resultatet blir jätteflammigt! Så därför stoppar jag in plagget i torktummlaren tillsammans med en fuktig handuk och flammigheten försvinner!

Yes flammigheten försvinner. Men upplever även att en del av vaxens effekt försvinner.
Kanske är trasan och innandömmet av tumlaren som tagit upp vaxet?

Tumlade min frus grönlandsjacka och den stöter inte alls ifrån sig vatten på samma sätt längre.
Nej, gör om med strykjärnet och så får det bli lite flammigt istället.
 
Jag stryker på vaxet över mina McKinley byxor sedan har jag strykjärn på ca 55c stryker över vaxet tills det inte syns.

Får aldrig någon flammighet.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
Har alltid använt ett mindre strykjärn för att smälta in vaxet men resultatet blev bättre och "jobbet" gick snabbare med varmluftspistol. Byxorna som nya igen :) ImageUploadedByTapatalk1455896215.434829.jpg


..sent using tapatalk
 
Yes flammigheten försvinner. Men upplever även att en del av vaxens effekt försvinner.
Kanske är trasan och innandömmet av tumlaren som tagit upp vaxet?

Tumlade min frus grönlandsjacka och den stöter inte alls ifrån sig vatten på samma sätt längre.
Nej, gör om med strykjärnet och så får det bli lite flammigt istället.


Då provar jag det nästa gång. Jag blev faktiskt lite missnöjd över impregneringens effekt men tänkte aldrig på att tumlaren och trasan kanske gjort att resultatet blev sämre.
-Tack för tipset!
 
Då provar jag det nästa gång. Jag blev faktiskt lite missnöjd över impregneringens effekt men tänkte aldrig på att tumlaren och trasan kanske gjort att resultatet blev sämre.
-Tack för tipset!

Jag vänder kläderna ut och in innan jag lägger dem i tumlaren. Var ute 1-2h i regn ikväll med en vaxad T&P-jacka och den höll tätt över förväntan. Var ett par små ställen där den hade sugit åt sig vatten men nästan överallt hade vattnet pärlat sig ovanpå tyget när jag kom in.
 
Barbour säljer vax i krämform.

Bumpar en gammal tråd.

Satt precis och tittade på YouTube om Babour och har funderingar på hur det skulle fungera att köra med babourvax UTANPÅ Grönlandsvax?

Har en anorak jag precis har kört på grönlandsvax. Två omgångar på anoraken förutom huvan som jag har kört 3 eller 4 lager på. Efter att tittat på Babour så har jag nu fundering på hur det skulle fungera att köra vax ovanpå det hela. Har inte kommit längre än att jag provat att lägga på vax på insidan av "stroppen" för ärmförslutningen för att se om det löser ut grönlandsvaxen.

Babours eget vax är rätt dyrt och funderar om det kan fungera med t.ex. Nikwax Waterproofing Wax for Leather eftersom jag har ett antal sådana burkar liggande.
 
Jag tycker polycottonjackor har sin usp i vindtäthet, slittålighet och att de andas bra och torkar relativt snabbt. Vill man göra dem helt vattentäta med många lager vax känns det bättre att satsa på en galonrock

Jag vetefan om jag tycker invaxning gör enorm skillnad på en polycottonjacka typ fjällrävens g1000 eller Lundhags LPC

Regnar det såpass att man riskerar att bli genomsur står jackan ändå inte mot mer än 5-10 minuter. Visst kan vaxningen göra så att Smådugg pärlar av lite ett tag men börjar det hällregna är man ändå körd. Då föredrar jag att den andas lite än att den är genomimpregnerad av vax så den står upprätt
 
Nu är det snarare "cottonpoly" ;-)

G1000 har 65 procent polyester och 35 procent bomull men min anorak har 70% bomull och 30% polyamid. (Vad det är för skillnad på polyester och polyamid har jag dock ingen aning om.) Köpte min anorak för att jag ville ha en specifik typ av anorak. Bomullen är lite av läskpapper när det regnar. Har två stycken och den ena har jag kört Nixwax Cotton Proof på och den andra har grönlandsvax.

Galonrock blir nog väldigt svettigt!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell Grönlands Vax -fjällräven, byxor Gör det själv 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.