Kaffekokning

Halo,
Jag är ingen extrem vandrare men är utomhus väldigt mycket. Nu undrar jag hur ni som gör kaffe gör när ni är på tur?
Jag vill göra kaffe på de hederliga sättet med kokande varmt vatten som man häller igenom ett kaffefilter (Bryggkaffe). Vad använder ni för kaffe prylar när ni är ute. Antar att ni har så små pryttlar som möjligt? En vanligt kaffe "tratt" är juh ganska stor... Finns de mindre "kaffetratt" o passande "vanliga" filter att skaffa?

Tacksam för svar

Mvh
 
Kaffe

Att kalla bryggkaffe för det "hederliga" sättet är väl att häda. Enklast är väl att ta med sig att filter som kan återanvändas (nylon?), de var ju populära ett tag (har inte sett dem på länge dock). Annars har ju IKEA en liten mocca bryggare .
 
Sen finns det ju en variant av Bodum-bryggare (där man pressar bryggkaffe genom vattnet) i lexanplast på http://www.sportsnet.se eller varför inte ett filter för både kaffe och te som MSR gör som bl.a. finns på Naturkompaniet. Bara att luska reda på!

/ Nicke
 
Eller varför inte...

bara låta kaffepulvret, bönorna sjunka till botten? Som med hederligt kokkaffe. Naturkompaniet mfl har ju kaffekannor som passar bra till detta men man kanske bör vara "van" kaffedrickare och inte dö om man får lite sump i munnen. Alternativet, dvs om man endast vill få en lite kick av kaffet, är ju att köra frystorkat Nescafe... detta ger ju dock inte riktigt samma känsla och knappast samma smak.
 
Kaffe som tillagas utomhus...

ska väl vara kokkaffe? Dricker vanligtvis bryggkaffe, espresso etc men ska jag göra kaffe ute så tar jag med mig en liten kaffekanna (Trangia) och kokar kaffe. Inte hade cowboysarna bryggkaffe!

/Håkan
 
Re: Kaffe som tillagas utomhus...

Håkan K; sa:
ska väl vara kokkaffe? Dricker vanligtvis bryggkaffe, espresso etc men ska jag göra kaffe ute så tar jag med mig en liten kaffekanna (Trangia) och kokar kaffe. Inte hade cowboysarna bryggkaffe!

/Håkan

Instämmer! Och vad gäller att ta med 'minmalt med prylar' så är väl det optimala att koka sitt kaffe direkt i kastrullen! Koka upp (-ska INTE koka!), låt stå ett par minuter, gör som di gamle och häll på en kopp riktigt kallt vatten för att få kaffet att klarna och låt stå nån minut till. Avnjutes med tjuvfiskad röding!
 
mmmm...kaffe

Eftersom jag nu sitter och avnjuter första koppen kaffe idag så kan jag inte motstå frestelsen att halka in på den här tråden.. Efter att vara från den gamla skolan med skitstora ryggsäckar och tung packning så har jag genom Utsidan sett ljuset, bär inte med så mycke grejer... Bär lätt!!

En pryttel jag dock aldrig kommer att lämna hemma för viktens skull är min lilla kaffekärring..
200324stor.jpg

I den skall det kokas kaffe.. Riktigt kokkaffe, jag borrar hellre ur knäskålarna för att kompensera mervikten av kaffakärringen.. Skit i brygg å pulver, lägg den lilla extra tiden på att koka en kopp riktigt gott kaffe!! Jag e fostrad med 3 uppkok och sedan en kopp kallt vatten..
 
HEDERLIG

Och då har vi ännu inte kommit till uppvärmningen, till mat och annat tjafs går det måhända bra med sprit/gas/fotogen/bensin, men hur är det med kaffe? Går det att använda annat än vedeld?

eld_st.jpg

[Ändrat av KLAGER 2002-07-16 kl 09:00]
 
Re: Kaffe

KLAGER; sa:
Enklast är väl att ta med sig att filter som kan återanvändas (nylon?)

Typ en (vältvättad!) nylonstrumpa, då? För övrigt så känner jag ett starkt behov av att fjällvandra när jag ser bilden som Patric lagt ut...

/Håkan
 
Re: HEDERLIG

KLAGER; sa:
Och då har vi ännu inte kommit till uppvärmningen, till mat och annat tjafs går det måhända bra med sprit/gas/fotogen/bensin, men hur är det med kaffe? Går det att använda annat än vedeld?

Skiter björnen i skogen?

maakarhu.jpg


Det e självklart att man måste koka kaffe över en riktig vedeld.. Man e väl ingen barbar?
[Ändrat av FJS90/91 2002-07-16 kl 09:05]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.