Överlevnad Håll dig levande därute

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-10-04, 10:16
nermander nermander är inte uppkopplad

Fantasiskt hydda

Inte direkt ett överlevnadsprojekt eftersom det tog nästan 4 månader, men väldigt imponerande bygge med primitiv teknik.

https://primitivetechnology.wo ... -pile-walls/
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 11:46
grylle grylle är inte uppkopplad

Intressant och rogivande att titta på.
Tack för tipset!
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 13:15
thureb thureb är inte uppkopplad

Mkt bra film.

Thure
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 19:13
Dan B Dan B är inte uppkopplad

Mycket intressant.
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 23:12
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Dylika hus enklare i tropikerna än här i tempererad skog.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 06:59

Det som var mest imponerande var ju tekniken.

Själva designen på huset kunde ju ha varit lite annorlunda. Att behöva gå ut utomhus för att elda för att få upp värmen kändes ju lite ogenomtänkt, och inget ljusinsläpp alls typ. (Fast dörren så luftig ut! )

Men när jag kollade igenom den för andra gången så noterade jag att han hade ju kärl för vatten... hur hade han gjort dem? Var det kermik?

Att bränna lerstavar till ett roster för att få in luft under elden var ju riktigt smart.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 08:02
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Skall lerväggar av obränd lera hålla, så måste leran armeras genom iblandning av halm, hö, dynga eller tagel eller liknande. Sedan måste takutsprånget vara så brett att väggarna skyddas från regn
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 10:03

Lerväggarna var uppbyggda av stenar i mitten om jag tolkade filmen rätt.

Se också text i början av filmen. Han blandade in keramikskärvor i leran vilket kanske fungerar som armering?

Att elda under bygger sannolikt upp en restvärme i golv och väggar så att min inte behöver elda på natten.

Thure
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 10:56

Huset var ju byggt för ett annat klimat än vårt svenska.

Han har om jag inte förstod helt fel byggt ett antal olika hyddor innan. Det här var främst för att göra taktegel, eftersom klimatet tydligen gör att tak av palmblad ruttnar väldigt fort.

Stenarna började han med bara för att dryga ut leran.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 11:36
mydeza mydeza är inte uppkopplad

Tekniken fanns även här, verkar det som:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klinhus
https://en.wikipedia.org/wiki/Wattle_and_daub

Antar att man använder vad man har, i Norra Sverige blev det timmerhus, enklare att hugga ner träd (eftersom det var där man bodde) och timra hela huset. Fanns ju inte så mycket träd kvar i Södra SE eller UK, så att använda pil som flätverk och sen lera på det verkar ju bara praktiskt.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 12:07

Wattle and daub hade han gjort hus av tidigare, jag antar att han ville testa en annan metod här.

Det är ju alltså inte en instruktion i hur man bygger en bra hydda utan mer att han visar upp olika tekniker.

Han skriver t.ex. själv att det var rätt ineffektivt att bränna takpannorna i en så liten ugn, hade varit effektivare att göra en stor bränning. Men då hade det tagit längre tid och han hade behövt förvara de obrända pannorna nånstans under tiden. Läser man hans logg så skriver han ju om ett uppehåll på 3-4 veckor då det regnade alldeles för mycket så han fick lov att bygga den lilla trähyddan där han förvarar de obrända pannorna.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 12:30

Lerklining har om jag förstår rätt använts mera allmänt i Sverige för tätning på insidan av träväggar och alltså inte bara i Skånes korsvirkeshus.

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.