Trätan om rättsstavning

....men varför ska man välja att åka i motvind? Är det inte behagligare med medvind? Eller handlar det om någon slags späkning?

Ja du. Det är inte alltid logistiken tillåter medvindsturer. Ofta startar och slutar man på samma ställe och om det då blåser så kan det vara svårt att helt undvika motvinden.
 
Det är jag som lagt in det där stycket på Wikipedia.


Jättebra initiativ Pausch! Vår förträffliga långfärdssport förtjänar verkligen att belysas ur alla aspekter. Ingen har monopol på åkstilen eller sitter inne med den absoluta sanningen om skrinnandets rätta utövande. En skridskoledare kan med gott samvete utbilda de nybörjare, som så önskar, i stavåkning!
 
Misstänkte det med tanke på vart IP-adressen ledde ;) Satt du och längtade efter lunch med tjurig kod framför dig?

Tjena Pär! Kul att höra av dig.

Nä - jag tror jag åt en matlåda framför datorn, och passade på att skriva detta samtidigt.

Själv åker jag helst utan stavar, men är en usel skridskoåkare ändå...

Det "budskap" jag hoppades få fram var att man ska känna sig välkommen på isen oavsett om man väljer att åka med eller utan stavar. Det är man själv som ska välja - andra ska inte välja åt en.

Sedan ska man givetvis välja rätt åksällskap också - alltför olika åsikter om åkstil inom samma grupp skapar bara konflikter.
 
Ja du. Det är inte alltid logistiken tillåter medvindsturer. Ofta startar och slutar man på samma ställe och om det då blåser så kan det vara svårt att helt undvika motvinden.

Själv väljer jag helst turer med olika start- och slutpunkt - dom turerna tycker jag är roligast. Men måste man ha samma start- och slutpunkt har du förstås rätt. Och blåser det dessutom kraftigt en sådan dag kanske man ska avstå från turen - eller åtminstone se till att motvindsbiten kommer i början på turen och inte i slutet.
 
Jättebra initiativ Pausch! Vår förträffliga långfärdssport förtjänar verkligen att belysas ur alla aspekter. Ingen har monopol på åkstilen eller sitter inne med den absoluta sanningen om skrinnandets rätta utövande. En skridskoledare kan med gott samvete utbilda de nybörjare, som så önskar, i stavåkning!

Med tanke på titeln för denna diskussionstråd, "Trätan om rättstavning", har jag nu ändrat "stakåkning" till "stavåkning" i Wikipedia-artikeln.
 
Själv väljer jag helst turer med olika start- och slutpunkt - dom turerna tycker jag är roligast. Men måste man ha samma start- och slutpunkt har du förstås rätt. Och blåser det dessutom kraftigt en sådan dag kanske man ska avstå från turen - eller åtminstone se till att motvindsbiten kommer i början på turen och inte i slutet.

Vad menar ni, motvinden är ju den bästa man kan ha, lägre ställning och maximum attack!
 
Varför är vissa uppfattningar mer

provocerande än andra?

Jag tycker att det vore synd att inte bejaka glädjen att åka i motvind på lättåkta isar med ispikarna aerodynamiskt placerade över ena handleden och under andra överarmen med den andra underarmen stödd på piken.

Att åka i ett led kan vara roligt men även att själv stånga mot vinden med sin balans, teknik och vilja.

Att känna flow. Och alla som känner det med den teknik de själva föredrar hoppas jag är nöjda.

Thure
 
Med tanke på namnet på den här tråden är det kanske på sin plats att ta upp huruvida namnet på detta forum är rättstavat?
 
Glacial stavning

Med tanke på titeln för denna diskussionstråd, "Trätan om rättstavning", har jag nu ändrat "stakåkning" till "stavåkning" i Wikipedia-artikeln.

Helt rätt! "Stavåkning" är ett mer heltäckande begrepp än "stakåkning", då det sistnämnda i renodlad form torde vara en tämligen enstaka företeelse.
Pausch och undertecknad förefaller väsentligen dela samma sant liberala syn på långfärdsåkningen. Tack för starkt moraliskt stöd i kampen för ökad glacialsportslig tolerans.
"Kom som du är, åk som du vill", bör vara långfärdsåkningens motto, så fort säkerhetsaspekterna tillgodosetts. På den punkten får vi aldrig staka oss.
En heltäckande rättstavningslära med pedantiska regler för korrekt stavföring i åkningens alla tänkbara skiften och situationer bör således vi stavåkare betacka oss för.

mvh
Islägg
 
Trådtrassel

Med tanke på namnet på den här tråden är det kanske på sin plats att ta upp huruvida namnet på detta forum är rättstavat?

Helt riktigt påpekande av MorganN. Undertecknad råkade i hastigheten genant nog felstava trådrubriken (rättsstavning) med ett "s" för mycket. Att rätta trådrubriken visade sig tekniskt omöjligt. Endast inläggen och deras rubriker kan ändras av vederbörande debattör. Måhända admin eller annan adekvat högra makt vill förbarma sig och rättstava trådrubiken?
mvh
Islägg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.