Trätan om rättsstavning

Trätan om rättstavning

Frågan om stavåkning på långfärdsskridsko sätter emellanåt sinnen i brand här på Utsidans forum.
Våra stundom hetsiga meningsutbyten i ämnet har noterats av internetuppslagsboken Wikipedia, som under rubriken "långfärdsskridsko" särskilt hänvisar till den heta slagväxlingen på detta forum. Läs och begrunda (http://sv.wikipedia.org/wiki/Långfärdsskridskoåkning) och hav en rolig stund.
 
Senast ändrad:
Just den delen i Wikipedia artikeln verkade inte vara speciellt relevant, dessutom tycker jag att det saknas en hel del referenser genom hela artikeln.
 
kul läsning

Just den delen i Wikipedia artikeln verkade inte vara speciellt relevant, dessutom tycker jag att det saknas en hel del referenser genom hela artikeln.

Men visst är det kul att vår lilla träta om stavåkningens existensberättigande erhållit ett särskilt avsnitt i ett elektroniskt uppslagsverk med stor räckvidd. Uppenbarligen föreligger här två olika skolor inom långfärdsskridskosporten. Som Wikipedia framställer saken, tycks den för somliga så förhatliga stavåkningen vara på god väg att bli erkänd och vedertagen. Vilket bl a jag gillar.
 
Helt underbart! Det skulle inte förvåna mig om artikelförfattaren själv har deltagit i någon av diskussionerna här på Utsidan. Det känns knappt som att någon helt oinitierad skulle hitta till denna debatt, än mindre att fästa så pass mycket notis om den för att omnämna den i artikeln.

Dock blir man återigen påmind om vikten av källkritik på internet, däribland Wikipedia. För hur ställer sig till antistavåkarfalangen sig till en formulering som:

På Utsidans långfärdsskridskoforum är det numera svårt att diskutera stakåkningstekniker utan att några deltagare i diskussionen känner sig manade att fördöma all form av stakåkning på bra isar.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C...skoåkning (2008-11-23)

Mvh /Joel (som använder sig av stavar)
 
Helt underbart! Det skulle inte förvåna mig om artikelförfattaren själv har deltagit i någon av diskussionerna här på Utsidan. Det känns knappt som att någon helt oinitierad skulle hitta till denna debatt, än mindre att fästa så pass mycket notis om den för att omnämna den i artikeln.

Dock blir man återigen påmind om vikten av källkritik på internet, däribland Wikipedia. För hur ställer sig till antistavåkarfalangen sig till en formulering som:



Mvh /Joel (som använder sig av stavar)

Ja, verkligen underbart internt. Det refererade partiet lades till 2008-03-31, vilket ju sammanfaller väl i tiden med detta inlägg, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48785 så jag tror din gissning är korrekt, och jag tror även att "bidragsgivaren" till wikipedia-artikeln finns med som författare till något av inläggen i tråden. Intressant att notera är att "bidragsgivaren" inte skrivit någon signatur, enligt versionshistoriken.
 
Stavmotståndet sviktar

Motståndet mot stavåkning är fortfarande starkt här och var men av allt att döma sviktande. Utvecklingen inom flertalet aktiviteter brukar gå mot ökad realism och minskad idealism. En utpräglad breddsport som långfärdsskridskoåkningen har säkert plats för både ortodoxa stilåkare och mer praktiskt lagda skrinnare, som framförallt ser åkandet som en trevlig metod att förflytta sig över isvidder och uppleva naturen. Säkert kan båda sorterna samsas inom en och samma organisation. Om jag inte är helt felinformerad godtar även ärevördiga SSSK numera stavåkare i praktiken.
Skälet till att jag startade tråden om Wikipedias artikel, var att jag fann det trevligt att Wikipedia nämnde våra frejdiga stavdispyter på Utsidan forum. Det förefaller inte helt osannolikt att någon i stavfrågan djupt engagerad Utsidandebattör faktiskt författat och inskickat texten till Wikipedia såsom Joel befarar. Men det är ju i så fall förträffligt. Ju mer det skrivs, tycks och talas om den folkliga långfärdsskridskosporten - desto bättre.
 
Staka på ni

Men ni missar en av de största kickarna man får som skridskoåkare.
Att ligga på rulle tätt efter den framförvarande åkaren, handen lätt på dennes ryggsäck hela ledet åker i takt, kilometer läggs till kilometer, inget prat bara ett monotont gungande.

Kolla in dessa duktiga åkare
http://www.bertilstolt.se/video/isvideo/kloten2005.wmv

Det jag ser på turerna är att stakåkarna får slita hårt i motvinden, i varje tag så reser de sig upp i sin fulla längd och får in vinden rakt i bröstet. Kan inte förstå varför det ska vara fel att uppmana dom till att stoppa stavarna under armen och falla in i ledet i lä bakom framförvarande åkare. Och någon som ramlar omkull utan stavar har jag ännu inte stött på.
 
Verkligt trevlig åkning...

...på Klotensjöarna - för dem som kan. Men alla vi som inte kan då? Vi som trots många års långfärdsåkning omedelbart kör omkull utan stavar, vad ska vi göra? Sluta åka långfärdsskridsko kanske?
För många är långfärdsskridsko en fråga om naturupplevelse och rekreation. Inte om åkstil och prestation. En breddsport mer än en elitsport.
 
Kan inte förstå varför det ska vara fel att uppmana dom till att stoppa stavarna under armen och falla in i ledet i lä bakom framförvarande åkare. Och någon som ramlar omkull utan stavar har jag ännu inte stött på.

Men alla vi som inte kan då? Vi som trots många års långfärdsåkning omedelbart kör omkull utan stavar, vad ska vi göra?

Det var nog rimligt att man på Wiki nämnde "trätan".
Frågan är ju förstås hur man bygger acceptans och lyhördhet bland ömma tår...
 
...på Klotensjöarna - för dem som kan. Men alla vi som inte kan då? Vi som trots många års långfärdsåkning omedelbart kör omkull utan stavar, vad ska vi göra? Sluta åka långfärdsskridsko kanske?
För många är långfärdsskridsko en fråga om naturupplevelse och rekreation. Inte om åkstil och prestation. En breddsport mer än en elitsport.


Nej då du får gärna fortsätta åka med stavar, men då kan du aldrig falla in i det energisparande baksuget framför en annan åkare och du kan inte heller hjälpa någon annan.
Om du kunde prestera den efterlysta filsnutten på din åkstil så är jag säker på att du skulle få många tips.

Kan inte förstå varför man inte ska få lära ut åkteknik. Naturupplevelsen och rekreationen blir så mycket större med en god teknik.

Träta? Nej det tycker jag inte, snarare en diskussion. Sånt som internetforum är till för.
 
Nej då du får gärna fortsätta åka med stavar, men då kan du aldrig falla in i det energisparande baksuget framför en annan åkare och du kan inte heller hjälpa någon annan.

Nu finns det ju antagligen en hel del människor som på grund av olika krämpor eller andra anledningar kanske inte klarar av en sån åkstil. Och då är det ju liksom självklart att de inte kan, även om de skulle vilja kunna.
 
Det är jag som lagt in det där stycket på Wikipedia. Undrade lite grann när jag skrev det hur länge det skulle dröja innan det uppmärksammades här - nästan åtta månader tog det !!!

Fler referenser kan man gott lägga in - jag la själv dit en ny referens nyss, till "Friluftsboken" från år 1941, där man kan läsa om äldre tiders åkvanor. Var man hittar den boken? Jag hittade den på ett antikvariat.

De som tycker texten borde ändras kan själva gå in och ändra den - Wikipedia är öppen för alla att ändra i.


Det jag ser på turerna är att stakåkarna får slita hårt i motvinden

....men varför ska man välja att åka i motvind? Är det inte behagligare med medvind? Eller handlar det om någon slags späkning?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.