rengöra cykelkedjan lätt och listigt?

majsofi; sa:
Jag har en Scott Tampico som jag tycker mycket om och som rullar minst ca 1h om dan. Min kedja och mitt växelsystem är tyvärr ganska illa skötta (oljiga och lagom igensmutsade just nu) och jag är rädd att de slits i onödan. Dessutom går det allt sämre att växla. Har någon tips på hur man rengör kejan och kuggarna ENKELT och rutinmässigt? Vilka medel är att rekommendera och hur ofta?
// fotpall

Köp en kedjetvätt och nya vajers. Komplettera med en sprayburk teflon, teflonfett och en flaska rostlösning.

Byt vajrarna och fetta in dem med teflon när du monterar dem. Duscha fram och bakväxel med rostolja i lederna så du riktigt sköljer bort allt kack och dylikt. Torka av dem med en trasa.

Rengör kedja och kassetten med tvätten. Du kan ta och kratsa bort den värsta dyngan med en pinne eller dylikt bak. Var dock försiktig kring kasetten så u inte fyller bodyn med dynga i onödan.

När kedjan är rengjord så kan du smörja in den med din favoritolja..

Cykla:D

När kedjan är på mellanklingan så kan du passa på att lyfa den framåt.. Går den att lyfta mycket så är den sliten. Har du varit med om att kedjan släpper för dig så är det nog dags för ett byte.
 
Utstäckt kedja...

När jag tävlingscyklade (=extrema förhållanden för en kedja) bytte jag var 400:e mil. Detta för att inte kransarna skulle slita in sig på en kedja. Växlingsproblem kan bero på mycket men några orsaker är inte nämnda (vad jag kan se). En är att kedjan är utsträckt. Det ser du genom att bryta i kedjan, den känns då sladdrig. Du kan även dra kedjan framåt när den är på största drevet fram. Den skall då inte släppa allt för mycket. Jag har även varit med om att en växelförare har blivit slapp av hård användning. Om den börjar glappa är det förstås inte så lätt att ställa in växlarna. Kolla även eventuella avlänkningar så att inte vajrarna har grävt sig ner eller kärvar nånstans. De skall löpa lätt. Kransarna kan vara utslitna eller ha brutna tänder. Gör rent grejorna innan det blir guck på dem. Glöm inte de små dreven i växelföraren! Gojan som blir på kedjor sliter hårt på grejorna. Tips: Byt kedja innan du trampar av den (vet inte hur din ram ser ut men det gjorde så ont mellan benen)...
/Janne
 
Rekommenderar diesel för kedjetvätt. Avfettning går lite väl hårt åt kedjan och torkar ur den inne i länkarna. Det kan vara svårt att smörja den ordentligt efteråt om man har haft avfettning tycker jag. Den smidigaste varianten är om man kan öppna kedjan och läga den i ett dieselbad en stund. Därefter gno av den med en diskborste, torka rent med trasa och sedan hänga den på tork. Kan man inte ta av kedjan kan man knyta upp bakväxeln så att kedjan blir hängade och sedan lägga den hängande delen i en burk diesel och gno av med diskborste eller tandborste.
 
Re: Kedje-lås och -livslängd

HåkanC; sa:
Den tyska tidningen Tour testade i nummer 8/2001 ett flertal olika kedor, bland dem var tre olika Shimano-modeller:
HG-72 Vikt: 289g Brottstyrka: 10050N Slitstyrka: 34-42 test-timmar
HG-92 Vikt: 289g Brottstyrka: 10050N Slitstyrka: 32-42
CN 7700 296g Brottstyrka: 10050N Slitstyrka: 37-44
(DuraAce-kedjan)

Ingen större skillnad alltså.

- Inte??? Duracekedjen förefaller ha gått längre. 37-44 är mer än 32-42.


Det bästa är väl om Per berättar hur han gjorde sitt test för att komma fram till att DA-kedjorna är överlägset bäst.

Enkelt, beprövad erfarenhet, sådär 1000 mil om året, har åkt med olika varianter av Sachs (Powerchain, Sram), HG-92 o Durace. Upplever definitivt att Durace växlar bäst och Tour har som du påpekar också visat att den håller marginellt längre. Visst kan man diskutera om den marginella nyttan är större eller mindre per krona. Om man vill kan man ju t ex hävda att varje mil med en HG92 blir billigare, att man får fler mil per krona, etc, etc. I någon mening tycker jag dock att det är en skitsak.

Det är en skillnad som mellan XT o XTR. Den är marginell. Just när det gäller kedjan är det en relativt billig komponent, och den är oerhört viktigt för cykelns egenskaper, för hur den växlar och driver, varför det inte finns någon anledning att snåla. När det gäller kedja kan man kosta på sig att ha XTR istället för XT.

Men för all del föredrar du HG92 så gärna för mig. För egen del sätter vi Durace på våra hojar. Men säg om en havererade i någon ort där den enda tillgänglia ersättningen vore en HG92 så skulle jag sätta på en sådan och sannolikt använda den tills det vore utsliten innan jag ersatte den med en Durace.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Jag använder en kedjeborste och YES när jag tvättar (i regel varje gång om det är lerigt) och finish lines "bicycle oil" tror jag den heter, tunn o lätttvättad är den iallafall. Har tvättat cykeln i duschen de senaste 7åren o det har funkat kanon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nielsjonas Rengöra sin MTB? Mountainbike 14
Stuvarn Vill hitta en bra å lätt MTB! Mountainbike 10
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.