Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum?

Själv beundrar jag personer som Lafaille och Humar. Ett annat exempel är Simone Moro som också sätter nya gränser och hela tiden testar nya saker. Dessa personer får oss "vanliga" klättrare att kanske höjja vår egen ribba ett snäpp (förhoppningsvis inom rimliga gränser).

Problemet med att "testa sina gränser" är ju att man egentligen inte vet var gränsen går förrän man kliver över den... :)
 
Problemet med att "testa sina gränser" är ju att man egentligen inte vet var gränsen går förrän man kliver över den... :)

Om man bortser från smiley'n, så är det ju så.

Och däri ligger även skillnaden mellan övermod och mod, så länge man man anser sig ha oddsen på sin sida går det ju att ta en en risk om man tycker att det är värt det. Går det så går det, annars går det inte och då får man göra nåt annat istället.


valdemar
 
Risk

Dags att bli djupa!?;)
Vad ångrar man mest att man lever och gör det man älskar eller att man vaknar upp en dag och inser att man aldrig levt?

Det finns för mig ingen klättring som är "värd att dö för", om jag trodde jag skulle dö under en klättring så skulle jag vända! om jag trodde att jag skulle dö på racingbanan skulle jag slå av på farten! Men att sluta göra något som gör mitt liv rikare för att det finns "risker" skulle vara som att ta ett långsamt självmord på min själ och vem skulle bli gladare för det?

Sedan kommer det alltid i alla sammanhang dyka upp personer som John "Yabo" Yablonski
Han sa vid ett tillfälle något i stil med att naturen vägrar att låta mig dö och var väl minst sagt manodepressiv om man skall tro det som skrivits om honom

"By john Long
Yabo climbed and lived on the razor's edge, and it surprised no one when he eventually fell. The "normal" world rejected Yabo from the cradle, but the rock never would. Somewhere in the basement of Yabo's psyche he longed to die. Throughout, the rock remained his staunchest ally and refused to make good on that wish. Ultimately, Yabo had to jump off himself. Into the void went a rogue prince and a strand of memories I'll laugh, cry, and tremble about for the rest of my life."
 
Hasse skriver

Det finns för mig ingen klättring som är "värd att dö för", om jag trodde jag skulle dö under en klättring så skulle jag vända!

Jag haller med samtidigt sa finns det turer man vet ar farliga och dar man kan do trotts detta sa gor man det. Det har ju inget med att vilja do. Jag tror bara att ganska manga blundar for det uppenbara.

Sedan ar det ju som du sager battre med lite risk an att kanna att det tog slut och sa sager man is that all that is???

Traden handlar om beundran. Jag personligen ar allt for cynisk for att beundra nagon. Bara risken att sjalv bli beundrad ar vart all otrevligheter jag producerar...
 
Kanske det, men ett annat alternativ vore förstås på ett ställe där det inte finns nätverksuttag runt knuten...
Sen vet jag inte om det är ett obligatorium att kommentera svaren för att man ställer en fråga?
 
George W Bush

Jag har helt glomt mitt favorit citat fran Bush

"In order to explore new things we have to take huge risks and great endeavours is depending on people who willingly face this risks and deal with them. "

Freely from George W Bush said at a NASA convention I think.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.