karriärsäventyrare

Lolli; sa:
jag betvivlar inte alls att de är varma och mycket trevliga personer, men - är det relevant?

"Otroligt trist när en diskussion som skulle kunna vara intressant blir ett rent personangrepp"

enligt de senaste inläggen så är det alltså Jantelagen och personangrepp om någon ställer frågor om en äventyrares verksamhet? Det är ingen som svarar på frågorna, (utöver att man inte har anledning att betvivla att...)
istället angriper de skribenterna som frågar, DET är direkta personangrepp och följdaktligen kan jag inte tolka det som något annat än grova påhopp i avsikt att få kritiska eller undrande röster att hålla käften och inte ifrågasätta något.

Ikoner får inte ifrågasättas? Är det det, det handlar om? Eller finns det andra skäl varför man inte får undra, varför det ska tystas ner?

Jag förklarade förut varför jag undrade, och jag har inte gjort några personangrepp mot vare sig Sträng eller Flock. (Eller Kropp, för den delen, vad han nu har med det här att göra).

nej i detta fallet är det inte relevant huruvida de är varma och trevliga. antingen har de eller så har de inte gjort vad de eller någon annan påstår.

ang svara på frågorna.
gå till källan.
fråga dem som det gäller. är det ett ifrågasättande om någon har gjort något eller inte måste det ju vara det enklaste att fråga de som var där. bevis mm måste ju de sitta inne med.

vill du diskutera en företeelse som sådan dvs typ "räknas en bestigning om man vänder X meter från toppen" så kan man säkert få bra svar i ett sådant här forum. om det däremot är en specifik händelse som ifrågasätts "har de verkligen gjort si eller så" och det inte är helt uppenbart då måste det ju rimligen vara enklare att fråga de som var där om vad de gjorde istället för att lita på en massa rykten och andra/tredje/fjärde/femtioelfte hands uppgifter eller hur ? du lär ju alltid kunna hitta folk som har hört det ena och andra som hört det andra. oavsett så lär du ju inte hitta svaret här. här blir det bara skvaller.

Denna tråden är ju mer eller mindre ett stort ifrågasättande över vissa personers bedrifter, vilket åtminstånde jag ju då tycker borde vara enklare att bara fråga dem själva istället för att spekulera på ett forum någon stans där de inte ens har en chans att försvara sig om de nu ens känner till angreppet på sin person.

Det har ju tidigare i tråden påpekats att ni (gruppen som ifrågasätter) kanske borde fråga de som utfört handlingen, vilket då ni inte ens verkar vilja försöka ens. då ser jag nog de efterföljande inläggen mer och mer som påhopp och slander än att söka sanningen. hade man sökt sanningen skulle man väl rimligt vis frågat de som var där.
vi andra kan ju bara spekulera.

mina 2 c

edit för rättstavning och syftningsfel
[Ändrat av hobbes 2005-04-29 kl 06:00]
 
Jag är ingen beundrare av vare sig personangrepp eller jantelag, men..
..om man påstår att man bestigit en topp eller nått någon annan punkt, och vill att folk ska tro på en, bör man ju presentera någon sorts bevis. Det gjorde ju tex Kropp för Svenska Klätterförbundet http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10066&pagenumber=3

"Ja, men de är såå goa gubbar" är inget bevis för mig. Tyvärr har det förekommit för många lögner inom tex. alpinismen för att jag ska köpa vad folk säger.

The rules of adventure
http://www.thepoles.com/story/TherulesofAdventureMar232005.shtml

/Ola
 
dexecupen; sa:
Jag är ingen beundrare av vare sig personangrepp eller jantelag, men..
..om man påstår att man bestigit en topp eller nått någon annan punkt, och vill att folk ska tro på en, bör man ju presentera någon sorts bevis. Det gjorde ju tex Kropp för Svenska Klätterförbundet http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10066&pagenumber=3

"Ja, men de är såå goa gubbar" är inget bevis för mig. Tyvärr har det förekommit för många lögner inom tex. alpinismen för att jag ska köpa vad folk säger.

The rules of adventure
http://www.thepoles.com/story/TherulesofAdventureMar232005.shtml

/Ola

Absolut det kan man tycka är rimligt att någon som påstår att han gjort något kommer upp med bevis att så är fallet för att det inte skall bli en massa rykten.

MEN
1) Kan någon här på forumet komma med de bevisen ? eller de som gjorde vad de nu påstått att de gjort ?

2) Vad har du för rätt att kräva dem på något över huvudtaget ? med vilken rätt kräver du bevis ?
om de sedan vill bevisa det så att det inte kan vara en massa frågetecken efteråt jättebra. Men med vilken rätt kräver du det ? Om du tror dem eller inte är ju upp till dig.

3) Pressen skriver vad de vill inte säkert att citat osv är helt rätt, det vet vi nog alla. så vem säger att de har gjort det som pressen säger att de har gjort ? dvs vem har påstått att de har gjort något, de eller pressen ?

Något att tänka på iaf ;-)
 
2) Det är såklart helt upp till dem att presentera bevis =) Men (alltid detta MEN!) om de vill att jag, och kanske många med mig, ska vara övertygade att tex. Sträng nått toppen KRÄVER jag bevis. Har man bevis; toppbilder, video eller referens till andra klättrare som man nått toppen tillsammans med har man väl allt att vinna på att presentera dessa på tex. sin hemsida. Inte minst om man lever på sina expeditioner och rykte/anseende.

3) Har läst på Strängs hemsida (hittar den ej nu) att han nådde toppen av Dhaulagiri samt att Flock vände 200 meter under densamma.

Trevliga äventyr i helgen!

/Ola
 
dexecupen; sa:
2) Det är såklart helt upp till dem att presentera bevis =) Men (alltid detta MEN!) om de vill att jag, och kanske många med mig, ska vara övertygade att tex. Sträng nått toppen KRÄVER jag bevis. Har man bevis; toppbilder, video eller referens till andra klättrare som man nått toppen tillsammans med har man väl allt att vinna på att presentera dessa på tex. sin hemsida. Inte minst om man lever på sina expeditioner och rykte/anseende.

3) Har läst på Strängs hemsida (hittar den ej nu) att han nådde toppen av Dhaulagiri samt att Flock vände 200 meter under densamma.

Trevliga äventyr i helgen!

/Ola

Jo självklart så är det ju upp till var och en att välja om man vill tro på något som inte är bevisat..

och vill de att DU skall tro på DEM så sätter ju du gränserna för vad som behövs för bevis. deras ord, bilder, filmer, ögonvittnet osv osv

och jag håller helt med om att det generellt sett borde vara smart av dem att presentera bevis för då blir det inte något eftersnack.
vad jag oponerar mig emot är att frågan ställs här och och ältas, inte till dem.
visst kan man ställa frågan här men när ingen kan komma med ett svar borde det i rimlighetens namn vara nästa steg att fråga dem.
eller ?

och som sagt såhär på fredags eftermiddagen
trevlig helg och ha det bäst *ler*
 
Jaha min tråd har manglat på utna att det kommit fram ngåot nytt. men mycket Kul att läsa


<i>Du lär ha störst chans att få svar på dina frågor
om du mailar Fredrik och Magnus med dina frågor/påståenden.
Jag tror knappast någon av dem är sugen på att bidra med något i denna tråd.
Men det är kanske inte svaren du är ute efter.....
Kärlek/Niklas</i>

tror du inte jag gjortdet? Varför skulle jag inte vara ute efter ssvar?
Det är inte som den här sorgliga individen anser

<I>Obehagligt med en tråd som är ett utpräglat personangrepp ;( Per Löwdin</i>

jag VILL VETA! inget annat. jag kanske uttryckt emej lite hårt.

Och så ha vinästa otorligt logiska inlägg

<i>Min lilla tanke kring detta: innan man kritiserar folk som är ute och "äventyrar", gör det bättre själv... Måhända att dom gör det på ett dåligt sätt, men dom gör det iaf. Har ni som snackar skit klättrat de 7 stora? Jag har det inte och känner mig inte manad att baktala folk som iaf ger det ett försök. </i>

så nu måste man ha gjorts amma sak som äventyrarna man ifrågasätter för att överhu vudtaget vara med i diskussionen?

<i>Sen om dom ljuger om vad dom gjort och inte gjort är en annan femma.</i>

nej det r inte en annan femma det ÄR vad den här tråden handlar om!

<i>Så om du har tagit del av Fredriks presentation så borde du veta varför hade släpades ner i en sovsäck med syrgas mellan benen!!!!! </i>

och du har ingen längtan efter att upplysa de ovetnade? liksom en annan skribent längre ner i tråden. intressant, ni påstår er VETA, men ni vill inte berätta för andra,

<I>Om du träffat Fredrik (vilket det inte verkar som), eller om du kände honom så skulle du och de andra som tvivlar, överhuvudtaget inte ens kunna ha den här diskussionen. Ni som känner Fredrik vet vad jag menar, Fredrik ljuger inte.</i>

du tar priset i att vara den mest patetiske i denna tråd.grattis! fredrik ljuger inte. Vilket osedvanligt korkat påstående. Jag ljuger, du ljuger, alla ljuger vid ett eller anant tillfället. Större män än fredrik har ljugit och så kommer det alltid att vara.

<I>Och är det så att ni inte sett några bilder från toppen så får ni kanske leta mer, eller helt enkelt höra av er till Fredrik (om ni vågar förstås) så kan han nog delge er den information ni vill ha.</i>

är fredrik farlig????

<i> Vem vet ni kanske börjar gilla honom? fast det kanske ni också är rädda för? För man kan ju inte klanka ner på ngn man känner, eller hur? Sluta med häxjakten och avundsjukan och njut av grabbarnas äventyr istället.
Jantelagen lever tydligen kvar i svensk klättring fortfarande! Ronny</i>

jad u lille ronny…suck. Det är ju precis det den hr tråden handlar om. Grattis igen. Du har fattat allt precis rätt.

<i>Men därutöver tycker jag det är lite synd att inte alla foton från svenska expeditioner finns tillgängliga på t ex internet (www.toppbilder.se). Det vore skitskoj att kunna kika på dem. Och så skulle man ju slippa ex.vis denna tråd. Henrik</i>

en mycket bra ide! Undrar dock om det finns interesse för detta från alla håll…vi vet hur det varit med broad peak ch nu naser jag attdet finns en del andrra som borde ifrågasätta s


<i> Vilken okunskap!!!!
Förakt, hat, avundsjuka och trångsynthet beror många gånger på okunskap.</i>

vad har det att göra medkunskap eller okunskap? Eller något av det ovan. Jag frågar efter tex bilder, som ine finns tillgängliga på platser där de brde. Min kunskap om klättring vida verstiger din. Det visar ditt inlägg med glasklar tydlight.

<I>Att Fredrik aldrig hymlat om att dom är med i en internationell expedition. Och framför allt skulle han aldrig påstå att Everest expeditionen skulle vara bekväm och fin med höghöjdsuppassare och betjänter. </i>

ännu en stjärnskribent….det är väl självklart att nte fredrik påstått att detskulle vara en ”fin expedition med höghöjdsuppassare ochbetjänter”. Vilken klättare spm gör prootion för sin expedition och istt levebröd skulle göra det? Snacka om kommersielllt självmord. det ska givetvis beskrivas i så tuffa hårda ordalag som överhuvudtaget är möjligt. annarsfår det ingen sprängskraft. Det var MINA ORD, eller nt däråt. Minns inte exakt vad jag skrev.

<i>hade man sökt sanningen skulle man väl rimligt vis frågat de som var där.
vi andra kan ju bara spekulera.</i>

ojojoj…jaha…mördade du presidenten? Nä. Ok då kan du gå.
Det är väl ine alltid man bara kan gå tll källan och fråga. Jag frågar de som nödvändigtvis inte spekulerar. De som eventuellt siter innne med lite mer info, de som eveentuellt har sett en bild eller två. Självklart får jag jakande svar på allt om mann går till källan. Jag HAR ställt frågorna till de vi diskuterar här men av förklariga skälhar jag itne fått svar. De har annat försej. Forum är till för att diskussioner som denna,

<i>Ja, men de är såå goa gubbar" är inget bevis för mig. Tyvärr har det förekommit för många lögner inom tex. alpinismen för att jag ska köpa vad folk säger.</i>

ja vilket förbannat dravel. Håller helt med. Ingen offentlig person villväl framställa sej som något annat än trovärdig och go. De flesta fåren köper det med hull och hår.
 
appropå ingenting
kan antalet inlägg ha samband med icke önskvärd sammansättnging av BMI och påstådd tidsbrsit
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.