Monterosahyttan vatten?

Hej,

Skall ner till Zermatt och bestiga Doufurspitse nästa vecka och undrar om någon vet hur det funkar med dricksvatten i nya Monterosahyttan? Går det att dricka vattnet som de renar i hyttan eller köper man?
Tacksam för svar så fort som möjligt, har provat att skriva och ringa men utan svar.

Med vänlig hälsning,

Thomas Jäwert
 
Nu var det några år sedan jag var där, men vatten brukar inte vara något problem i stugorna. Vanligtvis brukar det vara bra vatten, och gratis. Öl och läsk får man givetvis betala för.

Tyvärr, minns jag inte så väl hur det var på monterosa, då jag bara var där en kort stund. Hade tält och smälte snö.

Mvh / Joel
 
Vattentillgången är olika för olika hyttor. Hörnlihyttan har bara helikopterlyft flaskvatten. Tror de tog 10 SFr för 1,5 liter. Nya Monterosahyttan ska tydligen ha gott om vatten. Ligger ju också i princip på glaciären.

"The Monte Rosa Hut has its own water supply provided by the mountainous terrain. The construction team blasted through granite to create an underground tank that houses 200 cubic meters of melt water, and they built it behind the permafrost barrier to keep the water from freezing in extreme temperatures. They also built a small treatment plant to process wastewater for use as grey water for toilets, thus helping to save three times more energy than the original hut expended."

Hittade denna om hyttan. Tyvärr lär du få rena vattnet eller köpa.

"Although the quality of this water is quite good in general, it cannot be directly used as drinking water. "

Annars verkar det vara ett imponerande bygge. Vattensnålt, energisnålt och miljövänligare än tidigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johre Vatten på Aconcagua Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.