hagelbrakare

Hej!

Jakten har legat nere några år nu, men tänkte jag skulle sätta igång igen. Då jag tröttnat på min halvautomat tänkte jag köpa en bock, men vilken? Jag har kollat runt lite och tycker att SKB verkar vara ett schysst märke - inte så dyrt men funktionellt. Den modell jag kollade på hette 505C och kostade 13900:- ny. Nån som har några kommentarer? Naturligtvis är jag även intresserad av begagnade bössor, men kan i ärlighetens namn inte tillräckligt för att veta om det jag köper är skit. Det jag läst är att SKBn är hållbar, nackdelar är att den är tung och att 'finishen' inte är klockren.

Det jag söker är en 12-70 bock, med utbytbara choker, som man kan panga stålhagel med, främst för jaktsyfte.

Tackar på förhand!
 
Beretta och Robsoft.nu

Jag har en Beretta 686 MCH (MCH = mobila/utbytbara choker) och den fick jag 1987. Båda jaktkamraterna kör också lite nyare Beretta. Silver Pigeon tror jag är lättare än den jag har och ev. kortare pipa. Jag är inte tillräckligt vapenintresserad men vet att Berettas bockar är erkänt bra men lite åt dyrare hållet. Ett tips är att kolla in på robsoft - där finns det garanterat massor av såna här frågor besvarade 100 ggr om -> www.robsoft.nu
 
ja barre sköjt..

Heerregu vad termerna hagler..
(Inget spanskt, inget grekist ozou, inget rumänskt dret.. bara kallt blödarstål å blye).
Borre ut allt klämpipigt, å elda..
 
Det fanns i skridskoforumet en tråd med rubriken "glid på gräs". Jag tror den är borttagen, men jag vill minnas att några av de mer rutinerade skridskoåkarna på detta forum blev rentav upprörda (man utsätter ju även andra åkare för fara).
 
Med spårbara IP-adressser borde man ju tro att det fanns en viss självbevarelsedrift. Men dumheten slår alla rekord, och kvoten korkade trotsar varje beskrivning......puh......
 
jaa.. spårbara IP är snart ett minne blott tack vare våra politiker.. tyvärr, det gör det lättare för brottslingarna..
 
jaa.. spårbara IP är snart ett minne blott tack vare våra politiker.. tyvärr, det gör det lättare för brottslingarna..

Gah.. så fel jag läser... Så fort det började pratas skridsko så tolkade jag "Spårbara IP" som ett riktigt kul namn på en idrottsplats att åka skridsko på. ~:) Jag ska nog också ta och vakna till en smula.
 
För att försöka föra tillbaks tråden mot ursprunget

Jag har en 686 S Silver Pigeon som jag är mer än nöjd med. Fast mellan varven händer det att jag sneglar på sambons Ultra Light... Och tänker att jag borde köpt en sån istället... Jäkla fin bössa. Lätt, smidig, lite kortare pipor (67cm) och snygg som sjutton. Ruskigt välbalanserad, vilket man inte kan säga om alla lätta bössor...

Det tråkiga är att Beretta-bockarna är ganska dyra, men ska man ändå ut med närmare 14000:- så är väl frågan om det inte är en bättre investering. Såg nu en ultralight på blocket, som anges vara så gott som ny för 14500... Min sambo betalade 17500 för sin sprillans ny, så nog verkar de hålla värdet ganska bra...

Så... mitt tips är en Beretta ultralight.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.