Benhinneinflamation!

Hej!
Hur länge kan det egentligen hålla på och krångla i ett ben???
Mitt börja förra våren, när jag började springa lite lätt och sen öka och antagligen öka för snabbt! Sprang på nytt underlag också (hårdare) naturligtvis!
Jag vila och fixade det med det ingen löpning alls och allt i måttliga doser.
Nu i våras när jag skulle känna lite på formen efter vintern så började eländet igen!
Då tänkte jag att nu jäk... Nu går jag till doktorn och ser vad han kan göra. Det var inte mycket!
Nu äter jag en tredje kur sen i våras. Nu voltaren de andra har varit svagare. Det verkar som om det biter nu, men jag känner att jag får passa mig annars ökar smärtan igen.
När det var som värst planerade jag mina besök i källaren tex. så att jag inte behövde springa i trappan mer än nödvändigt.
Idag kan jag gå i 30 min. eller cykla ca. 5-7 km. utan att det gör ont. Ev. lite känning dagen efter, träningsvärk?
Men jag vill ju kunna rasta mig 20 km. på cykeln eller gå en skogsrunda på 2-3 timmar. I år fick vi ställa in vår planerade fjällvandring för benskrället!
Abisko-Mårma-Tarfala-Nikka.

Vad gör jag ska jag sitta i soffan och käka praliner och hoppas att det läker eller kan jag mjukträna lite? vad tror ni där ute i landet???
Tacksam för råd från en desperat o glad motionär!
Birgit

Bör kanske tillägga att jag passerat 40 år och inte sprungit mer än i ca. 3 år och då mellan 20-45 min. i 1-3 ggr. per vecka. Ni vet hur det blir, mer på vår och höst och ibland inte alls.
 
ok

jo av egen erfarenhet så e d bara att köra lite lungnare som du gör. d kommer att gå över men d kan ta tid. mitt tog över ett år. ett tips på vägen.
kyl ner benhinnorna me en påse ärtor eller not från frysen sen värm upp dom igen snabbt me tex en glasflaska me vatten i som du lägger i micron.
 
Ignorera tidigare inlägg

Att det ska ta ett år att bli av med är helt fel. Då tror jag man definitivt har slösa bort sin tid på felaktig behandling.
Sök upp en kunnig idrottsläkare. Om du bor i Stockholmsområdet finns flera stycken bra. Tyvärr har en del icke idrottsintresserade läkare av den gamla generationen fortfarande attityden att man bör avstå från en idrott/aktivitet om man får skador av den.

Du ska nog kunna bli av med dina problem mycket snabbare än ett år. Själv har jag haft problemet för 13 år sedan och då gick det över med fotinlägg och nya skor.

Hittar du inget bra svar bland de tidigare diskussionerna på Utsidan så fråga på http://www.puls.se. I löparforumet finns en mängd kunniga personer som har råkat ut för alla möjliga skador.

Lycka till - med rätt behandling så löser det sig nog snabbt.

Peppe

Ps. 40 år är ingen ålder. Fråga marathonlöparna på http://www.puls.se så får du se... ;-)
 
Har du tittat på siten?

Har du ens tittat på siten? Puls är knappast bara för marathon-löpare även om det säkert är många där. Multisportare, cyklister, triatler och många andra använder den siten. Kolla in får du se.

Peppe
 
Re: Har du tittat på siten?

peppe_malmqvist; sa:
Har du ens tittat på siten? Puls är knappast bara för marathon-löpare även om det säkert är många där. Multisportare, cyklister, triatler och många andra använder den siten. Kolla in får du se.

Peppe
Och dessutom är alla löpare där inte marathonlöpare, det finns alla varianter, från rena nybörjare till de som gör 2.40 på maran.

/Håkan
 
Re: Har du tittat på siten?

peppe_malmqvist; sa:
Har du ens tittat på siten? Puls är knappast bara för marathon-löpare även om det säkert är många där. Multisportare, cyklister, triatler och många andra använder den siten. Kolla in får du se.

Kan bara instämma i att det på siten finns mer än bara duktiga maratonlöpare.
Men nu var det ju inte det mitt inlägg handlade om.
Jag har bara lite svårt för uttryck som "40 år är ingen ålder" och "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" etc.
Poängen är att det finns ett stort antal människor, förmodligen en majoritet, och då särskilt bland dom över 40, som aldrig skulle kunna genomföra ett maratonlopp hur mycket dom än försökte, pga att alla inte är utrustade kroppsligt eller mentalt för att springa 42 km.
 
Re: Re: Har du tittat på siten?

björner; sa:
Poängen är att det finns ett stort antal människor, förmodligen en majoritet, och då särskilt bland dom över 40, som aldrig skulle kunna genomföra ett maratonlopp hur mycket dom än försökte, pga att alla inte är utrustade kroppsligt eller mentalt för att springa 42 km.

Så du menar att Birgit lika gärna kan ge upp tanken på att få springa igen? Att folk över fyrtio inte ska träna och sikta mot mål som kanske i sig motiverar den träning som gör dem så gott?

/ G
 
Re: Re: Re: Har du tittat på siten?

tigertamjaren; sa:
Så du menar att Birgit lika gärna kan ge upp tanken på att få springa igen? Att folk över fyrtio inte ska träna och sikta mot mål som kanske i sig motiverar den träning som gör dem så gott?

/ G

Nej det menar jag inte.
Men kroniska problem som förhindrar maratonlöpning förekommer.
 
Re: Re: Har du tittat på siten?

björner; sa:
Poängen är att det finns ett stort antal människor, förmodligen en majoritet, och då särskilt bland dom över 40, som aldrig skulle kunna genomföra ett maratonlopp hur mycket dom än försökte, pga att alla inte är utrustade kroppsligt eller mentalt för att springa 42 km.

Suck. Vi är inte ute efter att göra Birgit till en marathon-löpare. Vi är ute efter att hon inte ska lyssna på personer som påstår att det kan ta ett år innan hon blir bra och att hon "bara ska köra lite lugnare". Personen i fråga har ingen som helst kompetens inom området om han fäller ett sådant uttalande.
På siten http://www.puls.se finns en mängd personer som är mycket erfarna inom skador såsom benhinneinflammation och rehabilitering av dessa. Om de råkar vara marathon-löpare eller ej är ointressant.
Med min kommentar om att "40 inte är någon ålder" försökte jag bara ge Birgit en uppmuntran om att det faktiskt finns en mängd människor som är extremt aktiva, oavsett ålder.

Peppe
 
lägg ner

va vet du om d. om ja ska va helt ärlig så e faktiskt så att mitt tips är kör på som vanligt d gjorde ja å d gick över så småningom tiden läker alla sår. men ja rekomenderar inte detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skuggarvet Benhinneinflamation Träning och hälsa 43
8185 benhinneinflamation Träning och hälsa 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.