Tejpa knäna?

NÄR ska man tejpa knäna och HUR gör man det?
Jag antar att det inte bara är att börja tejpa med jägarhud hur som helst.

//Andreas
 
Jag är ingen expert på området men tejpar knäna när det kommer bli mycket upp- och nedförslöpning.
Eftersom jag får ont i muskelfästet under knäskålen drar jag 1-2 varv med "idrottstejp" (vit vävtejp) runt benet under knäet över muskelfästet.

Nu vet jag inte om det var detta du undrade över, beskriv ditt problem så får du kanske svar av nån som "vet"... jag antar att du inte bara är ute efter att se cool ut :)

/M
 
granbom; sa:
Jag är ingen expert på området men tejpar knäna när det kommer bli mycket upp- och nedförslöpning.
Eftersom jag får ont i muskelfästet under knäskålen drar jag 1-2 varv med "idrottstejp" (vit vävtejp) runt benet under knäet över muskelfästet.

Nu vet jag inte om det var detta du undrade över, beskriv ditt problem så får du kanske svar av nån som "vet"... jag antar att du inte bara är ute efter att se cool ut :)

/M

jo, jag har faktist ont i muskelfästet efter jag har kört en runda på MTB, främst gör det ont när jag sätter mig ner. Av springning däremot får jag inga problem alls som tur är.

//Andreas
 
bergholm; sa:
granbom; sa:
Jag är ingen expert på området men tejpar knäna när det kommer bli mycket upp- och nedförslöpning.
Eftersom jag får ont i muskelfästet under knäskålen drar jag 1-2 varv med "idrottstejp" (vit vävtejp) runt benet under knäet över muskelfästet.

Nu vet jag inte om det var detta du undrade över, beskriv ditt problem så får du kanske svar av nån som "vet"... jag antar att du inte bara är ute efter att se cool ut :)

/M

jo, jag har faktist ont i muskelfästet efter jag har kört en runda på MTB, främst gör det ont när jag sätter mig ner. Av springning däremot får jag inga problem alls som tur är.

//Andreas


Det låter som om du inte sitter rätt på cykeln. Vilket muskelfäste är det som bråkar? Tejpning låter inte som en lösning.

/Henrik
 
Det är fästet alldeles nedanför knäskålen. Jag har provat olika sittställningar men det tycks inte bli bättre ändå...

//Andreas
 
bergholm; sa:
Det är fästet alldeles nedanför knäskålen. Jag har provat olika sittställningar men det tycks inte bli bättre ändå...

//Andreas

... testa den vita tygtejpen, jag "sprang" en runda på ca 1000 höjdmeter igår med tejpade knän och känner för en gångs skull inte av muskelfästet dagen efter.

/M
(Som upptäckt att man även ska raka benen innan man tejpar...)
 

Guest

Gäst
bergholm; sa:
Det är fästet alldeles nedanför knäskålen. Jag har provat olika sittställningar men det tycks inte bli bättre ändå...

Pröva att höja sadeln litegrann, max fem millimeter i taget, kör sedan några dagar på nya höjden.

Ont på framsidan av knät är i många fall för låg sadel, ont på baksidan en för hög sadel.
 
Tekniken

pat; sa:
bergholm; sa:
Det är fästet alldeles nedanför knäskålen. Jag har provat olika sittställningar men det tycks inte bli bättre ändå...

Pröva att höja sadeln litegrann, max fem millimeter i taget, kör sedan några dagar på nya höjden.

Ont på framsidan av knät är i många fall för låg sadel, ont på baksidan en för hög sadel.

Om du bara känner av det efter cykelturer så kan det vara mer än så.

Din kadens spelar stor roll. Ligger du ofta på tunga växlar och sliter? Se till att du har hög kadens, dvs runt 90.

Det kan även vara knäts position över pedalen som spökar. Gå till en bra cykelaffär och be dom kontrollera din sittställning så att du får en bra utgångspunkt.

/Mattias
 
Lance!

Gör som Lance öka kadensen... men kör inte på samma motstånd. Minska! ;-)

Jag har precis fått samma problem, den lilla knölen... (senfästet) nedanför knäskålen ömmar, och det efter att jag ökat kuggantalet på min racer och kört riktigt hårt under ett pass.
Inte bra!


MVH
Jmlove
 
kadens?

Tjo, tack för alla bra svaren grabbar!

Men jag är lite grön på detta här med kadens...vad innebär det med kadens på 90?

//Andreas
 
Insnöade

Vi är visst lite insnöade :)

Kadens är det antalet varv som du gör med pedaler/vevarmar under en minut. En kadens på 60 innebär således att du snurrar runt foten (på pedalen) 60 gånger på en minut.

Hög kadens och lågt motstånd, det är bäst.

/Mattias
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.