Hmmmm.....

Re: Läs igenom det igen!

mickenTHN; sa:
Men be elofsson käka "vanlig mat" och inget mer så lär han köra staven i ögat på dig.

Men då pratar vi idrottsmän i Världsklass... Det e fortfarande så att många av tillskotten har en tveksam eller ingen funktion men som idrottare av denna klass så förstår jag att man i samråd med läkare och dietister/näringsfysiologer handplockar produkter som de anser fungerar.. Det jag framförallt oponerar mig mot är motionärer samt de i nivån precis över slänger sina pengar på produkter som det står om i tidningarna..
 
Vissa kosttillskott fungerar, andra sannolikt inte och en del kan till och med ha negativ effekt. Vitamintillskottens effekt är som Patric skriver omätbar i flera studier och antioxidanter kan kanske vara bra för en del, men antioxidanter i morötter (ffa beta-karoten) är associerat med en förhöjd lungcancerrisk hos rökare. Det är alltså inte svart-eller-vitt och därav min och många andras skeptiska hållning till allehanda kosttillskott. Vad man däremot inte bör göra, är att lita allt för mycket på tidningar och sajter som B&K och Paulun. B&K kan inte betraktas som en vetenskaplig tidsskrift, artiklarna är inte underkastade kritisk granskning innan publicering etc.. det är en intresseblaska som vilken annan och därför bör man ta det som står i den med en stor nypa salt. Vad gäller Paulun, så har han säkert bra koll på mycket. Man kommer dock inte ifrån att det är ett affärsdrivande företag som tjänar MYCKET pengar. Att han på sin sida skulle publicera kritiska artiklar till sina produkter är osannolikt. Därför bör man även ta det han skriver med en nypa salt. Man bör ha i åtanke att kosttillskotten är en växande marknad och enbart år 2000 såldes kosttillskott för 800 miljoner kronor i Sverige. En sund skeptisk inställning skadar aldrig.

/David
 
Gymbiffar

Att kosttillskott fungerar kan man ju se på gymbiffarna som går runt med gainers i flaskorna. Sen är väl frågan om man verkligen vill se ut som en gymbiff. För det är väl så att de enbart sätter i sig lagliga kosttillskott... hmm ;-). Jag äter hellre god mat än äter kosttillskott men så har jag ju ingen lust att få stora oanvändbara muskler.
 
Att alla kosttillskott skulle funka är ju ganska långt från sanningen, att använda artiklar i "styrketräningstidningar" som skäl för att köpa något kosttillskott skulle jag personligen akta mig för. (Skulle inte heller använda dem som källa för träningstips men det är en annan fråga antar jag.)

Protein och kolhydrater (Proteinpulver, gainers och måltidsersättning mm) är ju mat så det är ju inget speciellt, kreatin funkar för många men en del är nonresponders och/eller äter tillräckligt mycket kreatin ändå för att man inte ska märka någon skillnad.
Sen finns det inte så mycket som en som styrketränar kan använda som ger någon större effekt (Vem betalat 300-500 kr för 0,5 % ökad fettförbränning ? Speciellt som tillskottet inte är tillräckligt testat.), för uthållighetsidrottare som slarvar med proteinintaget (Eller har hög träningsfrekvens.) kan kanske glutamin vara aktuellt men det finns i dagsläget för lite bra forskning för att stödja användandet.

I hälsohänseende är ju fiskolja intressant och ger bra effekt i rimliga doser men kan man äta fisk så är det ju såklart ett bättre allternativ, plus mycket godare så klart. Stekt makrill.. :)

Sen finns det inte så mycket mer på marknaden utom vitamin och mineraltillskott som har någon dokumentation att tala om.
 
Mera tillskott!

Jesper Parnevik har prövat det mesta. Bl a släpade han sin stensamling jorden runt på sina flygresor. Men så var han också nära att vinna British Open, ingen dålig prestation!

Fram för stentillskott!
 
B&K är som redan nämnts inte direkt en vetenskaplig tidsskrift. De få gånger jag tittat i tidningen och sett bilder på byggare, gör mig inte precis avundsjuk. Man behöver ju inte vara någon raketforskare för och fatta vad de har pumpat i sig. Bara det gör ju att man blir väldigt skeptisk till tidningen. Såg ett debattprogram på TV för något år sedan angående kosttillskott. Av de 6000 undersökta preparaten (i Usa tror jag det var) innehöll 20% ämnen som var förstadier till anabola steorider. Hur relevant informationen är vet jag dock inte men man börjar ju undra.

/mattias
 
Summa sumarum..

Alla kosttillskott som säljs på gym fungerar och alla behöver det för att överleva, man bör till och med byta ut sin vanliga mat mot dessa fantastiska preparat.. Sedan så är B&K den enda riktigt seriösa vetenskaps-tidskrift som finns!!
 
intressant.....

Det verkar som mitt inlägg skapat en hel del tankegångar, vilket alltid är lika kul.
Men vad jag nu reagerar på är att många ser kosttillskott svart eller vitt, alltså antingen riktig mat eller kosttillskott, vilket ur min mening är helt fel.

Kosttillskott är vad det heter, ett extra tillskott till den riktiga maten, tro inte att du kan ersätta maten med kostillskott, då är du ute på djupt vatten.
Självklart så är ju maten den absolut bästa näringskällan. Men om man nu tränar väldigt hårt så kanske inte maten riktigt räcker till för att fylla på kroppens olika depåer och se till att musklerna återhämtar sig fortare.
 
Re: intressant.....

Northstar; sa:
Det verkar som mitt inlägg skapat en hel del tankegångar, vilket alltid är lika kul.
Men vad jag nu reagerar på är att många ser kosttillskott svart eller vitt, alltså antingen riktig mat eller kosttillskott, vilket ur min mening är helt fel.

Kosttillskott är vad det heter, ett extra tillskott till den riktiga maten, tro inte att du kan ersätta maten med kostillskott, då är du ute på djupt vatten.
Självklart så är ju maten den absolut bästa näringskällan. Men om man nu tränar väldigt hårt så kanske inte maten riktigt räcker till för att fylla på kroppens olika depåer och se till att musklerna återhämtar sig fortare.


Har aldrig hört talas om nån som "tror att kosttillskott kan ersätta mat".

Men jag gillar ditt "kanske" i sista meningen. Jag tolkat det som en viss ödmjukhet inför frågan. Läs de kloka inläggen och drag ut i världen för att söka lyckan.
 
Re: Läs igenom det igen!

mickenTHN; sa:
Det är ganska så uppenbara saker, men sedan kan man ju diskutera KTS vara eller inte vara... Men be elofsson käka "vanlig mat" och inget mer så lär han köra staven i ögat på dig.

Om du tränar lika mycket och lika hårt som Elofsson så tykcer jag att du ska ta kosttillskott. Men jag tvivlar på att du tränar lika hårt som han. Sen att man använder B&K som referens för att kosttillskott är bra så tänker man nog inte till ordentligt.

Jag är, och förblir, tveksam till kosttillskott. Har sett alldeles för många bli helt förstörda av det. Styrka får man inte av några kosttillskott, man måste träna med. Jag har aldrig tagit kosttillskott, väger för tillfället 70 kg och maxar 125 kg i bänkpress. Det är nästan dubbla min vikt. Sen finns det ungefär 20-tal killar som har tränat lika länge som jag, använt kosttillskott och klarar inte ens 100 kg. Skillnaden är att jag tränade hårdare än dem, och det är det som ger resultat. ¨

/ado
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.