Hälsenan?

Har ont i ena hälsenan. Hela hälen är öm, inflammation? Har gått med utslitna sandaler hela sommaren och en hård fjällvandring på sex dagar. Ingen löpning eller annan träning. Vad skall jag göra? Kontakta läkare eller kan man fixa det själv. Vill gärna vara bra i hälen innan jag börjar karateträning. // Roland
 
Det låter onekligen som en inflammation. Fick själv inflammation i hälsenorna i sommar vid en längre fjällvandring. Det är främst vila som gäller. Jag tycker dock att du bör ta kontakt med en läkare. Du kommer då troligtvis att bli ordinerad vila plus att du ev får antiinflammatoriska tabletter eller salva som snabbar på läkningen en del.

/Jocke
 
Hälinlägg

Hej!

Hälsenan kan verkligen ställa till det för en. Gick en gång från Kvikkjokk via Vallevagge mot Sarek. Hade då aldrig varit i Sarek och såg fram emot det. Men några kalla vad och hårt snörade kängor i kombination med för tung packning gav mig senknarr. Fruktansvärt ont. Fick stanna en km från Sareks gräns. Vila en dag sedan vända.

När jag kom hem gick jag till läkare (något du bör göra skulle jag tro) och fick medicin. Får man en mindre känning så lägger man in ett hälinlägg. Det kan klara hälsenan. Ett hälinlägg eller två finns numera med i min fjällpackning. Gillar de billiga i kork. Hårda men det gäller att komma upp en liten bit med hälen så att senan avlastas något.

Lycka till!
Micael
 
Man kan

prova att smörja in med Zon- eller Orudis-salva, åtminstone Zon är receptfritt. Om läkaren misstänker inflammation kommer han/hon förmodligen att föreskriva vila och Voltaren-tabletter. I extrema fall kan man försöka häva inflammationen med kortisonspruta.

Av ovanstående behandlingar så ger nog salvorna minst bieffekter. Vissa läkare tycks vara väldigt snabba på att skriva ut just Voltaren för div skavanker.

/Håkan
 
Lundhags?

Måste bara fråga er med ont i hälsenan om ni gick med Lundhagskängor? Jag har haft problemet med onda hälsenor, men sedan jag slutade använda cellgummikängor har det gått över. Samma sak med åtminstone två bekanta.
 
Re: Hälinlägg

mpn67; sa:
Hårda men det gäller att komma upp en liten bit med hälen så att senan avlastas något.
Micael
Ahaa.. där kan vi ha orsaken. Mina TEVA sandaler har inte så hög häl och är dessutom väldigt snedslitna. Jag tackar för alla råd som kommit och skall prova med någon receptfri salva och köpa skor där hälen avlastas. Om det inte blir bättre får jag söka mig till läkare. Dags för nya sandaler men de får vänta till våren :-D // Roland
 
Hälseneinflammation

OM det du har är hälseneinflammation så glöm ej heller att ta kontakt med en sjukgymnast. Du kan då få hjälp med bla akupunktur (elakupunktur har visat sig vara bra för just hälseneinflammationer) och en speciell träning (excentrisk träning). I övrigt så rekommenderas aktiv vila, hälinlägg (helst då inte korkinlägg då dessa är ganska hårda för hälen) och det som redan skrivits om antiinflammatoriska läkemedel/salvor. Det rekommenderas INTE att prova med ngn kortison injektion. I alla fall inte i själva hälsenan då kortisonet gör att hälsenan kan bli skör med följd att den helt enkelt kan gå av vid ansträngning.
Lycka till!
 
Streching

Hade en efterhängset öm hälsena för ca 1 år sedan p.g.a. intensiv löpträning. Blev av läkare ordinerad salva mot inflammationen, och dessutom streching som kan rekommenderas.

Det hela gick ut på att stå med träningsskor på t.ex. en bänk modell gymnastiksal, tårna och halva foten på bänken och resten utanför. Med lite stöd från ena foten läggs sedan all vikt över på den andra foten så långt att det sträcker i hälsenan - inte för hårt. Varje övning tar ca 5-6 sekunder och upprepas 100 ggr. 100 ggr tar en stund, men det är värt det då blodcirkulationen tar fart. Min läkare hotade med operation och 6-8 veckor i gips om detta inte fungerade - en bra morot....

Kan fungera framför TV:n.

Streching är f.ö. något som åtminstone jag behöver, och det hjälper mot det mesta som reklamen säger...
 
hälkil max 2 veckor

har man hälkil bör den endast vara i skon max två veckor. det kilen gör är att den slappar hälsenan så att smärtan kan avta. det den också gör är att efter ha slappat hälsenan ett tag så vill senan av sig själv bli spänstig igen och drar då ihop sig, vilket leder till en förkortad hälsena. Inte bra!!!

walk on!!!
 
Re: Lundhags?

Vandrare; sa:
Måste bara fråga er med ont i hälsenan om ni gick med Lundhagskängor? Jag har haft problemet med onda hälsenor, men sedan jag slutade använda cellgummikängor har det gått över. Samma sak med åtminstone två bekanta.
Jag har fått hälseneinflammation under en Sarekvandring i ett par fodrade GT-kängor. I o.f.s. så gick kängorna sönder så jag blev tvungen att knyta runt fotleden och det kan ha varit starkt bidragande till problemet. Jag har inte haft några problem med mina cellgummikängor efter det trots att hälsenan tål mindre numera.
Kan tänka mig att fodrade kängor är snällare mot hälsenan än ofodrade men det kanske går att avhjälpa med tjockare strumpor då jag vill hävda att många fodrade GT-kängor bara är rassel...inkl. Meindl som min bror svär över varje gång vi är ute...
För övrigt tror jag inte på GT i kängor, men i kläder...
 
Stretching

Hej

Jag hade inflamation i hälsenan i närmare tre år, viket då betraktas som ett kroniskt tillstånd. Sedan började jag med spinning vilket innebär hård belastning på hälsenorna under lång tid, när man står upp och cyklar. Jag brydde mig inte om att det smärtade. Efteråt så strechade jag hårt på pedalerna ca 30 sekunder på var fot. Den belastade foten i trampans nedre läge och hela kroppsvikten på. Efter 2-3 månader var senan botad. Sedan dess har jag ibland känningar av senan ibland men lite stretching då ordnar upp saken. Orsaken till inflamationen i mitt och många andras fall är korta vadmuskler. De är då även i vila sträckta vilket överbelastar senan.

Hans
 
Lundhags = hälseneinflammation, hmmm

I somras vandrade jag för femte gången i Sarek och för första gången i ett par Lundhagare. Tidigare har jag alltid kört med vandrarstövlar (Tretorn Sarek - och aldrig haft några problem, trots avsaknad av riktigt stöd och balans). Sitter nu med en hälseneinflammation som är inne på sin tredje månad. Började få ont under de sista två dagarna av turen.. Detta blev sedan värre när jag började med löpträningen inför Lidigöloppet, som jag till slut fick ställa in...

Efter att ha läst de tidigare inläggen i den här tråden så börjar jag önska att man var amerikan. Undrar hur mycket man skulle kunna få ut av en stämning mot Lundhags? Ett par tre miljoner månne?

I övrigt så ska jag nu försöka med alla de tips på bot som givits här!

Over and out,

//Tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat medlemskap hälsenan igen, dunderkur efterfrågas. Träning och hälsa 10
Avslutat medlemskap hälsenan Träning och hälsa 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.