Bromsmanträning

Hej, har haft en del problem med hälsenorna och såg på Kajsa Bergqvists hemsida att hon behandlats med ström ,massage mm + att hon gjort något som kallades den berömda Bromsmanträningen . Är det någon som vet vad det är och om det är bra ? Kajsa såg ju i alla fall ut att kunna hoppa hur bra som helst i går under VM-kvalet. Björn
 
Excentrisk träning

Hej!

Bromsman är en datastyrd styrketräningsmaskin för excentrisk benträning. Maskinen lägger på nästan dubbelt så mycket vikt när du går ned (excentriskt) i knäböj och hjälper upp genom att ta bort vikt på uppvägen (koncentriskt). Detta är väldigt effektiv träning särskilt under rehabilitering av olika slag. Jag har använt mig av den metoden för att snabbt bygga upp mig efter lång knäskadeperiod. (Jag vet däremot inte hur bra det är för hälseneproblem)

Orginalet "bromsman" finns på bosön i sthlm, men liknande maskin finns på bla på IKSU i umeå och kallas "AGATON". På denna maskin ligger du i benpressställning till skillnad från bromsman där du står i benböjsposition. (dessa maskiner kräver ledsagning)

har du inte möjlighet att ta dig till ställen där dessa maskiner finns så kan man ändå alltid köra excentrisk träning genom att tex i knäböj eller benpress "trycka upp" med båda benen och sedan bromsa med ett ben.

Vill du ta reda på aktuell forskning om hälseneskador så försök att komma i kontakt med idrottsmedicinska enheten på umeå universitet så kanske de kan skicka något material.

MVH Emma
 
Då man rehabiliterar vissa typer av hälseneproblem med hjälp av tunga vadpressar så är det väl troligt att Kajsa använt maskinen för att köra vader. Om man har klartecken från läkare/sjukgymnast så går det ju att göra samma typ av träning i en vanligt stående vadpress då man lyfter med båda vaderna men bara bromsar med en vad i taget. OBS! Klartecken från läkare/sjukgymnast. Hälsenor ska man inte leka med.

Att köra liknande träning utan någon speciel maskin när man kör knäböj med belastning torde kräva väldigt bra balans..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.